کارمندان مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ چقدر حقوق گرفتند؟

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نظرسنجی جدیدی که بین چندصد نفر از کارمندان مایکروسافت انجام شده است به حقوق دریافتی توسط آن‌ها اشاره می‌کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد برخی افراد خطر طرد شدن از تیم‌های کاری را به‌دلیل جنسیت‌شان حس می‌کنند.
تبلیغات

بیش از ۳۰۰ نفر از کارمندان مایکروسافت در ماه آگوست ۲۰۲۰ (۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۹) حقوق، پاداش و جوایزی را که به‌لطف سهام دریافت کرده بودند در یک صفحه‌ی گسترده‌ی گوگل به‌اشتراک گذاشتند تا با این کار تلاش بیشتری برای دریافت حقوق عادلانه‌تر انجام دهند. فرم موردبحث گوگل که مخصوص ارسال اطلاعات است، اعلام می‌کند: «با به‌اشتراک‌گذاری این اطلاعات، هیچ مشکلی ازلحاظ قانونی برای شما ایجاد نمی‌شود. بهتر است که این اطلاعات را به‌اشتراک بگذارید تا همکاران‌تان بتوانند تشخیص دهند که به اندازه‌ی کافی حقوق دریافت می‌کنند یا خیر. با همه‌ی این‌ها، همچنان باید جوانب احتیاط را رعایت کنید». 

به‌اشتراک‌گذاری جزئیات مربوط به حقوق تقریبا به سنتی سالانه در میان کارمندان مایکروسافت در این برهه‌ی زمانی از سال تبدیل شده است؛ در همین دوران است که کارمندان تمام‌وقت از افزایش حقوق یا پاداش‌هایی که قرار است دریافت کنند مطلع می‌شوند. رسانه‌ی وان‌زیرو (OneZero) در گزارشی ادعا می‌کند که سال گذشته بیش از ۴۰۰ نفر از کارمندان مایکروسافت، اقدامی مشابه انجام دادند و جزئیات درآمدشان را منتشر کردند.

کارمندانی که حاضربه‌ شرکت در نظرسنجی حقوق می‌شوند به‌طور عمده در ردموند (مقر اصلی مایکروسافت در واشینگتن) حضور دارند. تا آخرین روز از ماه آگوست ۲۰۲۰ (۱۰ شهریور ۱۳۹۹)، ۳۱۰ نفر از کارمندان مایکروسافت، داده‌های مربوط به حقوق‌شان را در صفحه‌ی گسترده‌ی گوگل آپلود کردند. آمار نشان می‌دهد که مایکروسافت امروزه بیش از ۱۵۰٬۰۰۰ نفر کارمند در سراسر دنیا دارد.

حقوق کارمندان مایکروسافت بر اساس سطح کاری در سال 2020

کارمندان مایکروسافت، اطلاعات حقوق پایه‌ی پیشین خودشان را به‌همراه پاداش‌های نقدی که دریافت کرده‌اند به‌اشتراک گذاشتند. داد‌ه‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده توسط آن‌ها شامل پاداش ناشی از افزایش ارزش سهام هم می‌شود. همچنین مایکروسافت بر اساس شایستگی کارمندان، حقوق آن‌ها را افزایش می‌دهد و این داده نیز در داده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده توسط کارمندان شرکت دیده می‌شود.

صفحه‌ی گسترده‌ی امسال شامل دو سؤال جدید است که پیش‌تر نمونه‌ی آن را در صفحات گسترده‌ی سال‌های قبل ندیده بودیم: یکی از این سؤال‌ها می‌پرسد فردی که در حال پر کردن فرم و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های حقوقش است پوست رنگی دارد یا خیر؛‌ سؤال دوم از کارمند می‌پرسد که به‌دلیل جنسیت یا هویت جنسیتی‌اش احساس طرد شدن از تیم به او دست داده است یا در خطر طرد شدن از تیم قرار دارد یا نه. جدیدترین گزارش مایکروسافت با محوریت تنوع کارمندان ازلحاظ جنسیت و نژاد، نشان می‌دهد کارمندان این شرکت عمدتا مرد و سفیدپوست هستند؛ به‌خصوص در مقام‌های سطح بالا.

در مایکروسافت با ارتقا سطح کاری، پاداش نقدی بخش بیشتری از حقوق کل را شامل می‌شود

در مایکروسافت همچون اکثر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری، سابقه‌ی کار و دستمزدی که دراختیار هر فرد قرار می‌گیرد بر اساس سطح کاری او تعیین می‌شود. در مایکروسافت، سطح کاری از ۵۹ آغاز می‌شود و به ۸۰ می‌رسد. جایگاه‌های ارشد مایکروسافت از سطح ۶۳ آغاز می‌شوند؛ این اعداد و ادعاها توسط مؤسسه‌ی Levels.fyi که روی حقوق دریافتی توسط کارمندان حوزه‌ی فناوری تحقیق می‌کند، مطرح شده‌اند.

صفحه‌ی گسترده‌ی پرشده توسط کارمندان مایکروسافت که با رسانه‌ی وان‌زیرو به‌اشتراک گذاشته شد، ظاهرا ازطریق گروه عمومی Young Microsoft FTE در فیسبوک به‌دست آمده است. این موضوع نشان می‌دهد که داده‌های موردبحث بیشتر روی کارمندان جوان‌تر متمرکز هستند. ظاهرا بیش از ۲۵۰ نفر از مجموع ۳۱۰ نفری که صفحه‌ی گسترده‌ی امسال را پر کردند، دارای سطح کاری بین ۵۹ تا ۶۲ بوده‌اند. 

بر اساس داده‌هایی که امسال کارمندان مایکروسافت منتشر کرده‌اند، یک مهندس یا مدیر برنامه‌ی سطح متوسط در این شرکت به‌طور میانگین در هر سال ۱۲۵٬۶۶۵ دلار دریافت می‌کند. بخش عظیمی از این عدد (۸۷ درصد) از میانگین حقوق پایه می‌آید که برابربا ۱۱۱٬۰۹۶ دلار است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند پاداش نقدی به‌طور میانگین برابربا ۱۰٬۷۰۱ دلار و پاداش مربوط به سهام برابربا ۳٬۸۶۷ دلار است.

از سطح کاری ۶۲ به بعد، پاداش‌های نقدی و پاداش‌های سهام کم‌کم به بخش درخورتوجه‌تری از کل پولی که کارمند در طول سال دریافت می‌کند تبدیل می‌شوند. کارمندان سطح ۶۲ به‌طور میانگین در هر سال ۱۷۴٬۹۶۲ دلار پول می‌گیرند که از این مقدار، ۲۰٬۰۲۸ دلار مربو‌ط‌به پاداش نقدی، ۱۳٬۷۱۳ دلار مربوط به پاداش سهام و ۱۴۱٬۲۲۰ دلار مربوط به حقوق پایه است.

پاداش نقدی کارمندان مایکروسافت در سال 2020

در سطح کاری ۶۴ که صرفا ۱۱ درصد از کل کسانی را که در نظرسنجی جدید شرکت کرده‌اند شامل می‌شود، حقوق پایه تنها ۷۲ درصد از کل پولی را که کارمندان دریافت می‌کنند شامل می‌شود. طبق آمار به‌دست‌آمده، کارمندان سطح ۶۴ در طول سال به‌طور میانگین ۲۳۴٬۲۴۹ دلار پول می‌گیرند.

بخش عمده‌ی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۱۹۴ نفر از مجموع ۳۱۰ نفر) گفته‌اند که پوست رنگی دارند. همچنین ۶۹ نفر از کارمندان در گزارش خود گفتند که به‌دلیل جنسیت یا هویت جنسی‌شان حس طرد شدن از تیم‌های کاری به آن‌ها دست داده است یا اینکه احساس می‌کنند در خطر طرد شدن از تیم‌های کاری هستند. درمجموع، ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که جنسیت یا هویت جنسی‌شان مانع کار کردن‌شان شده یا ممکن است مانع کار کردن بشود.

شماری از کارمندان مایکروسافت از درحاشیه‌قرارگرفتن به‌دلیل جنسیت یا هویت جنسی‌شان نگران هستند

سال گذشته پس از افشای جزئیات یک‌سری ایمیل درون‌شرکتی، مایکروسافت با برخی چالش‌ها مواجه شد و ادعاهایی مطرح شدند که اعلام می‌کردند کارمندان در محیط مایکروسافت با تبعیض و آزار و اذیت مواجه هستند. در پی همین اتفاق بود که ده‌ها نفر از کارمندان زن مایکروسافت از آزارواذیت کلامی خبر دادند و گفتند به‌دلیل جنسیت‌شان، در تیم‌های کاری همواره در حاشیه قرار می‌گیرند.

ادعاهای مطرح‌شده توسط این کارمندان به رسانه‌ها راه پیدا کرد و مایکروسافت را تحت فشار قرار داد. در همین راستا مایکروسافت از اعمال تغییراتی گسترده خبر داد. یکی از این تغییرات، استخدام تیمی جدید برای کمک به کارمندان سراسر شرکت به‌منظور شرکت در تحقیقاتی ویژه بود که درباره‌ی همین ادعاها انجام شدند. مایکروسافت همچنین سیستم اداری جدیدی برای آموزش مدیران روی کار آورد و بررسی‌های دیگری نیز در درون شرکت انجام داد.

گرچه تعداد افرادی که در نظرسنجی جدید شرکت کرده‌اند کم به‌نظر می‌رسد، اما همین داده‌ها نتیجه‌ی مهمی در پی دارند. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد پس از گذشت مدت‌ها، هنوز هم شماری از کارمندان مایکروسافت احساس می‌کنند که به‌دلیل هویت جنسی‌شان، از تیم‌های کاری طرد می‌شوند و این موضوع مستقیما به فرهنگ کاری وضع‌شده در مایکروسافت مربوط می‌شود. در این نظرسنجی چندصد نفر از کارمندان مایکروسافت شرکت کردند، بااین‌حال، پیش‌تر داده‌های دیگری درباره‌ی حقوق کارمندان با برخی مؤسسات به‌اشتراک گذاشته شده است. بیشترین داده‌ها دراختیار مؤسسه‌ی Levels.fyi قرار دارد؛ Levels.fyi از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴٬۰۰۰ گزارش حقوق ازسوی کارمندان مایکروسافت دریافت کرده است.

این نخستین باری نیست که کارمندان یک شرکت فناوری‌محور، دست به چنین کاری می‌زنند. یکی از کارمندان سابق گوگل با نام اریکا جوی، پروژه‌ی مشابهی را در گوگل آغاز کرد تا جزئیات حقوق کارمندان را جویا شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات