درآمد TSMC در فصل سوم ۲۰۲۰ به‌شکلی محسوس افزایش پیدا می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تحلیلگران مدعی هستند که به‌لطف تولید تراشه با لیتوگرافی‌های پیشرفته، TSMC می‌تواند درآمدهای خود را در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی افزایش دهد.
تبلیغات

شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت تولید تراشه به‌حساب می‌آید که مشتریان زیادی دارد و تراشه‌ی شرکت‌های متعددی را به‌مرحله‌ی تولید انبوه می‌رساند. TSMC با موفقیت توانسته چالش‌های ایجادشده در پی دنیاگیری ویروس کرونا و تعطیلی خطوط تولید را پشت سر بگذارد و با قدرت فرایند تولید تراشه را از سر بگیرد. TSMC که امروزه شرکت‌های بزرگی همچون AMD و اپل را در فهرست مشتریان خود می‌بیند طی سال‌های اخیر با دستیابی به جدیدترین نسل از لیتوگرافی‌ها توانسته نامی برای خود دست و پا کند.

لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC،‌ شرکت AMD را قادر ساخت جدیدترین نسل از پردازنده‌هایش را با پیشرفتی محسوس نسبت‌به نسل قبل تولید کند و چند مرحله از رقیب دیرینه‌اش یعنی اینتل جلو بیفتد. گفته می‌شود نسل بعد لیتوگرافی TSMC یعنی لیتوگرافی پنج نانومتری قرار است به‌منظور تولید تراشه‌ی A14 Bionic اپل که در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ از آن بهره گرفته خواهد شد، مورداستفاده قرار گیرد. آیفون‌های جدید با تراشه‌ی پنج نانومتری قدرت پردازشی بسیار زیادی ارائه خواهند داد. 

حال که در حال رسیدن به پایان سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی هستیم، تحلیلگران بهتر از قبل می‌توانند درآمدهایی را که TSMC قرار است در این فصل کسب کند، تخمین بزنند. در همین راستا تحلیلگران دست‌به‌کار شده‌اند و برخی اعداد جدید برای درآمد این شرکت اعلام کرده‌اند. اعداد پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران، با پیش‌بینی اصلی خود TSMC برای سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ مطابقت دارد. خبرگزاری چینی تک‌وب (TechWeb) در گزارشی نوشت تحلیلگران می‌گویند میزان درآمدهای TSMC در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ و همچنین سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی افزایش پیدا خواهد کرد.

TMSC در طول سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹، موفق‌به کسب درآمد ۹٫۴ میلیارد دلار شد و این عدد در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی برابربا ۱۰٫۴ میلیارد دلار بود. آمار منتشرشده ازسوی تک‌وب پیش‌بینی می‌کنند شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان بتواند تا پایان سه‌ماهه‌ی جاری سال ۲۰۲۰ میزان درآمدهای خود را ۱۰ درصد به‌صورت فصلی و ۲۰ درصد به‌صورت سالانه افزایش دهد.

درآمد فصلی TSMC در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ احتمالا رشد ۱۰ درصدی تجربه می‌کند

TSMC مدتی پیش، پیش‌بینی‌های خود را از درآمدهایی که قرار است در سه‌ماهه‌ی سوم امسال کسب کند اعلام کرده بود. آنچه تک‌وب اعلام کرده، در میانه‌ی اعداد اعلام‌شده ازسوی خود TSMC قرار می‌گیرد. TSMC در جلسه‌ی توجیهی مربوط به گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰ اعلام کرد انتظار دارد در سه‌ماهه‌ی سوم بین ۱۱٫۲ تا ۱۱٫۴ میلیارد دلار درآمد به‌جیب بزند.

TSMC همچنین گفت پیش‌بینی‌هایش حاکی از آن هستند که درآمد سالانه‌ی شرکت قرار است نسبت‌به ۲۰۱۹ رشد ۲۰ درصدی تجربه کند. TSMC انتظار دارد که لیتوگرافی‌های هفت و پنج نانومتری نقش بسیار مهمی در این افزایش درآمد ایفا کنند؛ زیرا هرچه زمان می‌گذرد شمار بیشتری از دستگاه‌های حوزه‌ی HPC (رایانش با قدرت بسیار زیاد) و گوشی‌های هوشمند 5G به تراشه‌های ساخت TSMC مجهز می‌شوند.

در جلسه‌ی توجیهی پس از گزارش مالی جدید TSMC، تیم مدیریتی این شرکت جزئیاتی بیشتر درباره‌ی برنامه‌های TSMC برای آینده ارائه داد. TSMC از لیتوگرافی پنج نانومتری خود با نام 5N یاد می‌کند؛ TSMC انتظار دارد که لیتوگرافی 5N درنهایت بتواند هشت درصد از درآمدهای شرکت را در سال ۲۰۲۰ به‌خود اختصاص دهد. لیتوگرافی N4 شرکت TSMC که از فناوری‌های تولیدی شبیه به N5 استفاده می‌کند، در سال ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی تولید خواهد شد. در بازه‌ی زمانی باقی‌مانده تا فرا رسیدن آغاز تولید لیتوگرافی N4، شرکت TSMC انتظار دارد که لیتوگرافی N5 به‌مرور زمان بیش‌ازپیش درآمدزایی کند. لیتوگرافی‌های جدید و سطح بالای TSMC می‌توانند در بلندمدت روی افزایش درآمدهای این شرکت تأثیر محسوسی بگذارند.

TSMC روی لیتوگرافی پنج نانومتری حساب ویژه‌ای باز کرده و قصد دارد تا سال‌ها از آن درآمد کسب کند؛‌ زیرا لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر از پنج نانومتری نیازمند تحقیقات گسترده و سرمایه‌گذاری بسیار زیاد هستند و قطعا به زمان بیشتری نیاز دارند. بنابراین TSMC برای کسب درآمد از لیتوگرافی‌های جدیدتر، به زمان و سرمایه‌ی بیشتری نیاز پیدا می‌کند. N4 قرار است معیاری تحت عنوان عملکرد به‌ازای دلار را بهبود بخشد. TSMC می‌گوید پس از N4 سراغ لیتوگرافی پیشرفته‌تری با نام N3 خواهد رفت. لیتوگرافی N3 پیشرفت عظیمی نسبت‌به N5 ارائه خواهد داد و تفاوت‌هایی محسوس به‌خود خواهد دید. 

TSMC می‌گوید که لیتوگرافی N3 می‌تواند نسبت‌به N5 امکان جای دادن ۱٫۷ برابر ترانزیستور بیشتر را درون تراشه فراهم کند؛ بدین ترتیب N3 به قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین لیتوگرافی TSMC در تاریخ تبدیل خواهد شد.

تراشه‌هایی که برپایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ساخته شده‌اند می‌توانند به‌ازای هر میلی‌مترمربع (mm۲) از مساحت‌شان، ۱٫۷۳ میلیون ترانزیستور را در خود جای دهند. لیتوگرافی N3 شمار ترانزیستورها را افزایش می‌‌دهد تا تراشه‌ها ضمن مصرف انرژی کمتر، قدرت پردازشی بسیار بیشتری ارائه دهند. TSMC انتظار دارد که لیتوگرافی N3 به‌میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرتمندتر و ۲۵ تا ۳۰ درصد کم‌مصرف‌تر از N5 باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های TSMC، فرایند تولید اولیه و محدود لیتوگرافی N3 در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و این لیتوگرافی در سال ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی تولید انبوه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات