همه آنچه باید درباره دارا دوم یا پالایشی یکم بدانید

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از فرازوفرودهای بسیار بالاخره پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم یا پالایشی یکم آغاز شد. پیش از شرکت در پذیره‌نویسی این صندوق چه نکاتی را باید بدانیم؟
تبلیغات

بالاخره پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و ریزش‌های متعدد بازار سرمایه، مقرر شد تا چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) دارا دوم (به‌گفته‌ی وزارت نفت پالایشی یکم) آغاز شد. شاید پرونده‌ی این صندوق یکی از پرونده‌های پرمناقشه‌ در تاریخ بازار سرمایه باشد؛ جایی که اختلاف‌نظر میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد باعث ایجاد ترس در سرمایه‌گذاران شد که درنهایت به ریزش چندهفته‌ای بازار انجامید. دارا دوم چیست؟ با ما همراه باشید.

نکاتی درباره‌ی دارا دوم

صندوق دارا دوم سهام شرکت‌های پتروشیمی بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز را شامل می‌شود که قرار است در قالب یک صندوق عرضه شود. درمجموع ۶ میلیارد و ۱۹۳ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۴۹۳ واحد از این صندوق پذیره‌نویسی می‌شود و قیمت هر واحد نیز برابر ۱۰۰ هزار ریال است. کمترین میزانی که هر فرد می‌تواند از این صندوق بخرد، یک واحد و بیشترین میزان نیز ۵۰۰ واحد برابر با ۵۰ میلیون ریال و زمان پذیره‌نویسی از چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ تا چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ است.

در‌صورتی‌که تقاضا برای پذیره‌نویسی چشمگیر باشد، به هر شخص به همان میزان ثبت سفارش‌شده سهام تعلق می‌گیرد؛ اما اگر تقاضا بیش‌از‌حد انتظار باشد، مجموع سهام بین متقاضیان با نسبت‌های مساوی تقسیم می‌شود. پس متقاضیان نگران زمان ثبت سفارش نباشند؛ چراکه هر زمان که سفارش خود را ثبت کنند، سهام به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

نکته‌ای که باید هنگام خرید سهام پالایشی یکم در نظر گرفت، این است که شرکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی دارا یکم نمی‌توانند از تمام سهمیه خود در خرید پالایشی یکم استفاده کنند. به‌عنوان مثال اگر فردی دومیلیون تومان دارا یکم را خریده باشد، حداکثر می‌تواند سه‌میلیون تومان پالایشی یکم بخرد. البته این موضوع تنها درباره‌ی کسانی صادق است که در پذیره‌نویسی شرکت کرده‌اند و کسانی که در بازار ثانویه دارا یکم را خریده‌اند، همچنان می‌توانند از تمام سهمیه‌ی خود استفاده کنند. افزون‌براین، کسانی که در پذیره‌نویسی دارا یکم شرکت‌ کرده‌اند و سپس آن را در بازار ثانویه فروخته‌اند نیز نمی‌توانند از تمام سهمیه خود برای خرید پالایشی یکم استفاده کنند. درواقع این‌گونه می‌توان گفت تمام کسانی که در پذیره‌نویسی دارا یکم شرکت کرده‌اند، چه بعدها سهام خود را فروخته و چه نفروخته باشند، نمی‌توانند از تمام سهمیه‌ی خود در پذیره‌نویسی پالایشی یکم استفاده کنند.

چه کسانی می‌توانند دارا دوم را بخرند؟

تمام افراد حقیقی دارای کد ملی (چه کد بورسی داشته و چه نداشته باشند) می‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند؛ اما هر کد ملی تنها می‌تواند یک‌بار و تا سقف ۵۰۰ واحد سهام صندوق را بخرد. افرادی دارای کد بورسی می‌توانند ازطریق کارگزاری‌ها سهام بخرند و افراد فاقد کد بورسی نیز می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک‌ها، سهام پالایشی یکم را بخرند. توجه کنید داشتن حساب نزد بانک الزامی نیست و افراد می‌توانند به هر بانک ارائه‌دهنده‌ی این خدمات مراجعه کنند.

خرید دارا دوم هوشمندانه است یا خیر؟

باتوجه‌به اینکه بازار سرمایه اخیرا ریزشی نزدیک به ۵۰۰ هزار واحدی را تجربه کرده است، به‌نظر می‌رسد قیمت سهام‌های پتروشیمی در موقعیت مناسبی قرار دارند؛ اما اگر قرار باشد این ریزش باردیگر ادامه پیدا کند، ممکن است ارزش این شرکت‌ها از قیمت‌های کنونی کمتر نیز بشود؛ از‌این‌رو، افراد شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی باید در خرید سهام بسیار دقت کنند؛ چراکه بازار سرمایه همواره رو به بالا حرکت نمی‌کند و این احتمال وجود دارد که قیمت این صندوق نوسان‌های زیادی تجربه کند.

افزون‌براین، تخفیف ۲۰ درصدی دولت برای این صندوق نیز به جذابیت‌های آن افزوده است. این تخفیف ۲۰ درصدی به‌معنای آن است که با خرید ۵۰ میلیون ریال از این صندوق، به شما معادل ۶۰ میلیون ریال سهام تخصیص داده می‌شود و این جدا از افزایش احتمالی ارزش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است.

نکته‌ای که خریداران باید به آن توجه کنند، این است که هیچ تفاوتی میان افرادی نیست که روز اول پذیره‌نویسی سفارش ثبت کرده‌اند و کسانی که روز آخر این کار را کرده‌اند. ارزش هر واحد از صندوق ثابت بوده و برمبنای قیمت پایانی ارزش سهام چهار شرکت موجود در صندوق در روز پیش از پذیره‌نویسی است و هیچ مزیتی برای کسانی وجود ندارد که زودتر در پذیره‌نویسی شرکت‌ کرده‌اند. همچنین تا روز پایان پذیره‌نویسی، امکان ویرایش سفارش وجود دارد. پس بهتر است خریداران تا روز نهایی ثبت سفارش صبر و بازار را رصد کنند تنها در‌صورت رسیدن به جمع‌بندی لازم برای شرکت در پذیره‌نویسی دارا دوم را بخرند. همچنین، خریداران بهتر است به پالایشی یکم به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات