درآمد زیرمجموعه دیتاسنتر انویدیا برای اولین‌بار از بخش بازی بیشتر شد

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
در سال‌های اخیر، انویدیا روی توسعه‌ی محصولات در بخش دیتاسنتر بسیار متمرکز شده و ظاهرا نتیجه‌ی آن را هم در افزایش درآمد تجربه کرده است.
تبلیغات

انویدیا حدود ۱۳ سال پیش بخت خود را در چند حوزه‌ی گوناگون برای تدوین استراتژی آتی امتحان کرد. آن‌ها دو برنامه‌ی عظیم در سطح طراحی و توسعه‌ی محصول پیاده‌سازی کردند که با برندهای تگرا و تسلا معرفی شد. هدف از طراحی برندهای جدید، پیداکردن بازارهایی جدید برای شرکت انویدیا بود. دلیل طراحی استراتژی جدید هم این بود که تیم سبز در بخش تراشه‌ها کاهش شدید ابعاد کسب‌وکار را تجربه می‌کرد. همین عوامل باعث شده بود که انویدیا در بازارهای کمتری فعالیت کند و بیشتر برای پیداکردن مسیر به دنیای مصرف‌کننده، به شرکت‌هایی همچون AMD و اینتل وابسته باشد.

تگرا در دوران گوشی‌های هوشمند ابتدایی دوهسته‌ای، رشد مناسبی تجربه کرد. برند مذکور به‌مرور وارد حوزه‌ی جدیدی از بازار شد و اکنون در بخش فعالیت‌های تیم سبز در حوزه‌ی خودروهای خودران و یادگیری ماشین اهمیت زیادی دارد. برنامه‌های انویدیا در بازارهای مذکور، نتایج رضایت‌بخشی هم داشته و با دستاوردهای مثبتی نیز همراه بوده‌اند. ناگفته نماند بازهم درآمد بخش پردازنده‌های گرافیکی سمت مصرف‌کننده، نقش پررنگ‌تری در مجموع کسب‌وکار تیم سبز دارد.

انویدیا سرمایه‌گذاری‌هایی طولانی‌مدت در بخش‌های هوش مصنوعی و دیتاسنتر کرده است

برند تسلا از محصولات انویدیا که امروزه به‌نام امپر شناخته می‌شود (به‌‌دلیل درگیری با تسلا موتورز، امتیاز برند از انویدیا گرفته شد)، مسیری متفاوت از برندهای دیگر شرکت را در پیش گرفت. انویدیا برای توسعه‌ی کسب‌وکار در حوزه‌ی دیتاسنتر، به‌نوعی همه‌چیز را از پایه ساخت و حتی تصمیم به طراحی و نوآوری کاملا جدیدی در حوزه‌ی هدف گرفت. آن‌ها مفهومی به‌نام CUDA را توسعه دادند که پایه‌های اصلی توسعه‌ی پلتفرم را شکل داد. فعالیت‌های توسعه‌ی انویدیا در این حوزه، به رشد بخش‌های دیگر همچون هوش مصنوعی و موارد وابسته مانند بینایی کامپیوتری هم کمک می‌کند.

کارشناسان سخت‌افزار و خصوصا حوزه‌های پردازش گرافیکی به این نتیجه رسیده‌اند که دستاوردهای انویدیا در بخش‌هایی همچون مقیاس‌دهی (Upscaling) ویدئویی، نقش مهمی در پیشرفت کل صنعت پردازشی دارد و در آینده، تأثیر بزرگی بر مفهوم کلی پردازش محتوا خواهد داشت. شاید در طولانی‌مدت، قابلیت‌های مقیاس‌دهی در پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD به‌صورت یکپارچه عرضه شوند و کاربر به‌صورت زنده امکان پیکربندی تنظیمات آن‌ها را داشته باشد. نکته‌ی مهم‌تر اینکه فناوری مقیاس‌دهی تأثیر درخور‌توجهی هم بر بهبود محتوای قدیمی می‌گذارد. درنهایت، شرکت‌هایی همچون انویدیا و AMD در آینده امکان مانور و بازاریابی قوی روی فناوری را خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند کاربران را مجاب کنند که با خرید پردازنده‌های گرافیکی مدرن، خودشان محتوای قدیمی را به رزولوشن‌‌های بیشتر مقیاس‌دهی کنند. درنتیجه، مصرف‌کننده دیگر برای تماشای فیلم قدیمی در رزولوشن 4K یا حتی 8K به انتظار برای عرضه‌ی نسخه‌ی جدید استودیو فیلم‌سازی نیازی نخواهد داشت.

گزارش فصل اول سال مالی ۲۰۲۱ انویدیا

کسب‌وکار انویدیا در حوزه‌ی دیتاسنتر ارتباط زیادی با مقیاس‌دهی مبتنی بر هوش مصنوعی ندارد و دیتاسنتر بازارهای بسیار متنوعی را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال، انواع کسب‌وکارها مشتری دیتاسنتر می‌شوند و حتی شرکت‌های اکتشاف نفت و گاز هم در مجموعه‌ی مشتریان وجود دارند. فراهم‌ساختن ابزارهای ابری برای مجازی‌سازی پردازنده‌های گرافیکی هم بخشی از خدمات انویدیا در حوزه‌ی دیتاسنتر محسوب می‌شود. تنوع خدمات تا حدی می‌رسد که حتی زیرساخت‌های ذخیره و پردازشی مرتبط با تحقیقات کشف درمان کووید ۱۹ نیز از خدمات دیتاسنتر دیوار استفاده می‌کنند. انویدیا در فصل اخیر شرکت Mellanox را خرید که درآمد را در بخش دیتاسنتر تا حد چشمگیری افزایش داد. البته درآمد تیم سبز در زیرمجموعه‌ی دیتاسنتر بدون احتساب درآمد عضو جدید هم رکورد درخورتوجهی ثبت می‌کرد.

گزارش اخیر انویدیا که درآمد فصل دوم سال مالی ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد، جزئیات جالبی از رشد درآمد در دیتاسنتر دارد. فراموش نکنید گزارش‌های فصلی سال مالی لزوما با تقویم مرسوم سالانه هماهنگ نیستند؛ هرچند برخی شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا سال مالی هماهنگ با سال تقویمی داشته باشند.

کل درآمد انویدیا در فصل گذشته به ۳/۸۶۶ میلیارد دلار رسید که رشد ۲۶ درصدی درمقایسه‌با فصل قبل و رشد ۵۰ درصدی درمقایسه‌با دوره‌ی مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. سود خالص تیم سبز در دوره‌ی مذکور هم ۶۲۲ میلیون دلار گزارش شد.

جریان‌های رشد درآمدی در هریک از زیرمجموعه‌های دیوار نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا، چه تأثیری بر تک‌تک زیرمجموعه‌های شرکت گذاشته است. طبق پیش‌بینی اکثر کاربران و کارشناسان، درآمد بخش بازی (Gaming) رشد مناسبی سپری کرد. درمقابل، درآمد بخش مجازی‌سازی حرفه‌ای (Professional Virtualization) که در ابتدای همه‌گیری رشد یافته بود، به‌مرور کاهش یافت.

رشد خارق‌العاده‌ی بخش دیتاسنتر به دو دلیل رخ داد: ۱. خرید شرکت Mellanox؛ ۲. چرخه‌های خرید و پیاده‌سازی سخت‌افزارهای جدید در حوزه‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی. اگر همه‌گیری ویروس کرونا، خصوصا در ایالات متحده، با تعطیلی‌های طولانی‌مدت بیشتر همراه شود، احتمالا شاهد افت نسبی کسب‌وکار مرتبط با پردازش خواهیم بود. البته نتیجه‌گیری نهایی وابستگی زیادی به واکنش کسب‌وکارها به شرایط جدید دارد. به‌هرحال اکنون به‌نظر می‌رسد بسیاری از واکنش‌های کوتاه‌مدت کسب‌وکارها، درحال تبدیل به برنامه‌های بلندمدت هستند.

انویدیا برنامه‌هایی جدی دارد تا نسخه‌های مصرف‌کننده از پردازنده‌های امپر را در آینده‌ای نه‌چندان دور معرفی کند. تاریخ رونمایی محصولات نیز فصل کنونی پیش‌بینی می‌شود. هر دو غول اصلی بازار پردازنده‌های گرافیکی پیش‌بینی می‌کنند که افزایش فروش و در آمد در بخش مصرف‌‌کننده تا پایان سال ادامه پیدا کند. AMD که برنامه‌هایی جدی دارد و در دو بخش RDNA2 و کنسول‌های بازی، انتظار افزایش درآمد شدید را می‌کشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات