حساب بانکی مشتریان فاقد کد شهاب مسدود می‌شود

پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
کد شهاب برای دریافت خدمات بانکی از اردیبهشت‌ماه اجباری شده و حال با تکمیل سامانه‌ی هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی، حساب مشتریانی که شناسه شهاب ندارند، مسدود می‌شود.
تبلیغات

به گزارش زومیت، امروز برخی مشتریان بانکی هنگام پرداخت خرید خود با استفاده از کارت بانکی متوجه شدند که کارت‌شان مسدود شده و علت آن، نداشتن کد شهاب اعلام شده است.

کد شهاب چیست؟ شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه‌ی منحصربه‌فرد ۱۶ رقمی برای شناسایی مشتریان بانکی نزد بانک است که جهت درج اطلاعات صحت‌سنجی هویتی در سامانه نهاب (نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی) به هر فرد حقیقی و حقوقی دارای حساب و تسهیلات بانکی تعلق می‌گیرد. کد شهاب درواقع رابط اصلی میان سامانه‌های بانکی و نهاب است و برای دریافت آن نیاز به تکمیل اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و غیره درمورد افراد دارای حساب است. سامانه‌ نهاب جهت به‌روزرسانی اطلاعات هویتی افراد مانند محل استقرار و شماره تلفن آن‌ها راه‌اندازی شده که مدام درحال تغییر هستند.

نهاب ارتباط با سیستم‌های اطلاعاتی را مانند ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، اداره پست، سامانه‌های سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانال‌ها و مشتریان، سیستم‌های نیروی انتظامی و سایر دستگاه قضایی و دولتی برقرار می‌کند. 

استفاده از کد شهاب تازگی ندارد و فرایند به‌کارگیری آن بیش از دو سال است که آغاز شده و به دستور بانک مرکزی، از اردیبهشت‌ماه، داشتن کد شهاب برای تمامی کارت‌های بانکی به‌منظور انجام خدمات حضوری و غیرحضوری اجباری شد. درنهایت اکنون، با تکمیل‌شدن نسبی سامانه، حساب مشتریانی که شناسه شهاب برای آن‌ها صادر نشده باشد، مسدود می‌شود.

براساس گفت‌وگوی خبرنگار زومیت با مهدی رضایی، کارشناس بانک سپه، کد شهاب در زمان بازکردن حساب اکثر صاحبان حساب برای آن‌ها صادر می‌شود و نیازی به مراجعه‌ی تمام افراد به بانک برای دریافت آن نیست. همچنین، برای مشتریان جدید نیز از این پس، کد شهاب از ابتدا اختصاص می‌یابد.

به‌گفته‌ی رضایی، تنها درصد بسیار کمی از افراد، نهایتا ۱۵درصد صاحبان حساب، ممکن است کد شهاب نداشته باشند و از این پس با انجام‌دادن خدمتی غیرحضوری با مسدودشدن کارت خود مواجه شوند؛ البته برای هرگونه خدمتی مانند صدور دسته چک نیز از این پس به داشتن شناسه شهاب نیاز است. حساب‌هایی که کد شهاب ندارند شامل حساب‌های راکد یا قدیمی می‌شوند که برای مدت طولانی به آن‌ها مراجعه نشده است و اکنون صاحبان آن‌ها باید برای تکمیل اطلاعات ناقص یا تغییریافته‌ی خود به بانک مراجعه کنند.

برای اطمینان از داشتن کد شهاب، می‌توان به وب‌سایت بانک صادرکننده‌ی کارت مراجعه کرده و درصورت اطلاع‌یافتن از نداشتن کد، به بانک مراجعه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات