اسحاق جهانگیری: دولت موافق توزیع کالابرگ نیست

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
پس از طرح دوباره‌ی توزیع کوپن به‌منظور دسترسی بیشتر اقشار مردم به کالاهای اساسی، دولت اظهار کرد که هنوز قادر به تأمین کالا به میزان کافی است.
تبلیغات

خانه ملت دیروز اعلام کرد که کلیات طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی به تصویب کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس رسید. 

متن این طرح که درابتدا دوفوریتی بود، به شرح زیر است:

ماده واحده:دولت موظف است، حداکثر یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها خصوصا نیازمندان را با استفاده از شبکه توزیع کالا (تعاونی‌های مصرف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدهای صنفی) به گونه‌ای ساماندهی کند که نیازهای اساسی خانوارها با قیمت مورد تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با نرخ ارز ترجیحی از طریق کالابرگ یا کارت الکترونیکی با اولویت تولیدات داخلی در اختیار مردم قرار گیرد.

بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیکی از تابستان دو سال پیش ازسوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح شد. مجلس، اواخر همان سال طرح را تصویب کرد؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در تابستان سال ۹۸ اعلام کرد که کالای اساسی به‌میزان کافی در کشور وجود دارد و فعلا برنامه‌ای برای توزیع آن به‌صورت کوپنی در دستورکار وزارتخانه قرار نگرفته است.

در بررسی‌های مجلس یازدهم مقرر شده تا برای یک خانواده چهارنفره ۴۰۰ هزار تومان و برای خانواده‌های چهار نفر به بالا ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید در نظر گرفته شود. به گزارش ایسنا، اجرای این طرح حدود ۶ ماه به‌طول می‌انجامد. دو طرح برای این امر درنظر گرفته شد که یکی، ارائه‌ی کوپن الکترونیکی و دیگری، واریز تسهیلات به کارت یارانه افراد بود که به‌صورت نقدی قابل برداشت نباشد.

حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به طرح توزیع کالابرگ اظهارنظر کرده است. به‌گفته‌ی جهانگیری، شرایط کشور هنوز به‌حدی بغرنج نیست که کالاهای مورد نیاز مردم به‌وفور تأمین نشود و کشور شرایط اقتصادی سختی را متحمل نشده است. جهانگیری می‌گوید ما هنوز آنقدر با محدودیت کالا روبرو نشده‌ایم که به‌سمت کالابرگ برویم؛ به‌علاوه درصورت تأمین کالا با استفاده از کالابرگ، دولت خود باید تأمین‌کننده و توزیع‌کننده باشد و کالا را به اقصی نقاط کشور برساند.

حجم تجارت خارجی سالانه‌ی کشور همین الان که سخت‌ترین شرایط تحریم را می‌گذرانیم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است. کشوری با چنین حجم تجارت جزو کشورهای با حجم اقتصادی بالا در دنیا است و ما با این شرایط در مقطع فعلی احساس نمی‌کنیم که این کار ضرورت داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور توضیح می‌دهد که توزیع کالاها در دوران جنگ به‌دلیل وجود ستاد کارگروه‌ها و مراکز تهیه و توزیع و تشکیلات وسیع آسان بود اما اکنون سیستم یادشده کاملا به‌هم خورده و ‌نظام تقریبا آزادی ازنظر کالا در کشور شکل گرفته است.

جهانگیری می‌گوید اگر کسی موضوع کالابرگ را مطرح می‌کند، باید سازوکار دولتی آن را نیز ایجاد کند، حال آنکه ایجاد این سازوکار، هزینه‌ی سنگین، نیروی انسانی بسیار زیاد و شبکه‌ی توزیع مناسب را می‌طلبد.

نظر شما درمورد توزیع کالابرگ چیست؟ آیا توزیع کوپن الکترونیکی را راه‌حلی برای دسترسی بهتر اقشار مردم به کالاهای اساسی تصور می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات