عرضه املاک و اراضی در بورس ایران آغاز شد

سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برای نخستین‌بار و پس از دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، املاک و اراضی و مستغلات در بورس کالای ایران عرضه می‌شود
تبلیغات

روز دو‌شنبه، ۱۳ مرداد، برای نخستین‌بار عرضه‌ی املاک و مستغلات در حوزه‌ی راه و شهرسازی در بورس کالای ایران عملیاتی شد. به‌گفته‌ی امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و راه‌اندازی تابلو زمین و مسکن پس از دستور مقام عالی وزارت مرتبط و برگزاری جلسات متعدد در چند سال تشکیل شد.

اولین عرضه‌ی سهام بورس کالا مربوط به یک ملک تجاری متعلق به شرکت عمران شهر جدید پردیس واقع در محله‌ی ۱ فاز ۲ پردیس به مساحت ۱۷/۱۶ مترمربع و قیمت پایه‌ی ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال در ۲۹ مرداد است. شرایط پرداخت برای متقاضیان به‌صورت ۳۰ درصد ثمن نقدی و بقیه در اقساط ۴۸ ماهه تعیین شده است. متقاضیان خرید سهام از هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به یکی از ۸۶ شرکت کارگزاری عضو بورس کالای ایران، از ملک بازدید و در حراج شرکت کنند.

غفاری مهم‌ترین مزیت فروش اموال غیرمنقول دولت در بورس کالا را فروش زمین در بستری شفاف و رقابتی سالم عنوان می‌کند و می‌گوید: «باتوجه‌به دسترسی تمام مردم ایران به تابلو بورس، تمام ذی‌نفعان معاملات دولت که کل مردم ایران هستند، این امکان را دارند که ناظر رقابت فروش اموال دولت در بورس باشند.»

در مرحله‌ی بعدی فروش اموال غیرمنقول متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه‌ی وزارت راه و شهرسازی، هفت واحد تجاری متعلق به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد عرضه خواهد شد. بنا‌به گفته‌ی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، همه‌ی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها و سازمان‌های دارای املاک و مستغلات قابل‌فروش و واگذاری نیز با اخذ مجوزهای قانونی می‌توانند معاملات خود را در قالب تابلو زمین و مسکن در بورس کالای ایران انجام دهند.

براساس ماده‌های ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری موظف هستند بخشی از اموال منقول و غیرمنقول و سرقفلی خود را واگذار کنند که ازنظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مازاد تشخیص داده شده است. اطلاعات تکمیلی مربوط به ارزیابی کارشناس دادگستری و جزئیات قرارداد و تصاویر واحد تجاری مذکور را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات