هنگ‌کنگ، شاخص بازار سهام Hang Seng Tech را برای غول‌های فناوری چین عرضه کرد

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بازار سهام هنگ‌کنگ، شاخص جدیدی برای غول‌های فناوری چین عرضه کرده است. این شاخص، سهام این شرکت‌ها را ردیابی می‌کند و امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به بازار سهام هنگ‌کنگ را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. &nbsp
تبلیغات

امروز، شاخص بازار سهام هنگ سنگ تِک برای غول‌های اینترنتی ازجمله تنسنت، علی‌بابا و JD.com عرضه شد. به‌طورکلی، این شاخص، سهام ۳۰ شرکت از غول‌های تکنولوژی را ردیابی می‌کند که وارد بازار سهام هنگ‌کنگ شدند.

درواقع، به‌دنبال اعمال محدودیت‌های بیشتر آمریکا بر شرکت‌های فناوری چینی در بازارهای سهام چین و هنگ‌کنگ، این شاخص سهام، عرضه شده است.

اخیرا، جک‌ ما، بنیان‌گذار میلیاردر علی‌بابا، اعلام کرده است که تصمیم دارد شرکت Ant Group، بازوی مالی و زیرمجموعه‌ی سیستم پرداخت علی‌بابا را وارد بازار سهام هنگ‌کنگ کند.

با گسترش تنش‌ها بین چین و آمریکا، غول‌های فناوری علی‌بابا، NetEase و JD.com وارد بازار سهام هنگ‌کنگ شده‌اند و جزو شرکت‌های موجود در شاخص سهام جدید هستند.

سیستم پرداختی Ant Group با ارزش دارایی بیش از یک میلیارد دلار (۷۷۸ میلیون پوند)، به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین استارتاپ‌های یونیکورن در جهان شناخته شده است و پس از ورود به بازار سهام هنگ‌کنگ، به شاخص سهام جدید می‌پیوندد. همچنین، این شرکت فینتکی قصد دارد وارد بازار سهام Star چین نیز بشود.

ازنظر تحلیل‌گران، شاخص هنگ سنگ تک می‌تواند سهام‌داران را به سهام‌های دیگر فناوری هنگ‌کنگ جذب کند و آن‌ها روی شاخص هنگ‌ سنگ سرمایه‌گذاری کنند که زیرنظر بانک‌ها، شرکت‌های دارایی و انرژی است.  

بروس پنگ، رئیس بخش تحقیقات کلان و استراتژی بانک سرمایه‌گذاری China Renaissance می‌گوید:

هدف شاخص جدید، رقابت با بورس نزدک آمریکا و شکست آن به‌دست غول‌های فناوری چینی است.

این سهام، آن دسته از شرکت‌های ملحق‌شده به بازار سهام هنگ‌کنگ را ردیابی می‌کند که کسب‌وکارشان در حوزه‌های فناوری ازجمله اینترنت، فینتک، ابری، تجارت الکترونیکی و دیجیتال شهرت دارد.

تیانجون وو، اقتصاددان واحد اطلاعات اکونومیست عنوان می‌کند: «دولت چین تلاش می‌کند شرکت‌های فناوری‌اش به سرمایه‌ی خارجی دسترسی داشته باشند.»

کارشناسان سرمایه‌گذاری می‌گویند خرید شرکت‌های فناوری چینی دارای شاخص سهام هنگ سنگ تک برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌شود.

باتوجه به اینکه شرکت‌هایی مانند علی‌بابا و تنسنت در ماه‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی داشتند، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به خرید سهام این شرکت‌های فناوری دارند. در زمان شیوع ویروس کرونا، خرید و سرگرمی‌های اینترنتی افزایش داشته و باعث سودآوری چنین شرکت‌هایی شده است.

شاخص جدید می‌تواند به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص‌یافته برای ردیابی سهام این ۳۰ شرکت فناوری یا به‌عبارتی صندوق‌های قابل معامله (ETF) کمک کند.

اندی ماینارد، مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری China Renaissance می‌گوید: «ایجاد شاخص سهام هنگ سنگ تک، نشان‌دهنده‌ی رشد مداوم فضای فناوری چین و به‌اشتراک‌گذاری سبد سهام با سرمایه‌گذاران محلی و بین‌المللی است.»  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات