اپل احتمالا مذاکرات مقدماتی را برای تصاحب ARM انجام داده است

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش منتشرشده ازسوی بلومبرگ ادعا می‌کند اپل مذاکرات مقدماتی را با سافت‌بانک بر سر تصاحب آرم انجام داده؛ اما قصد ندارد پیشنهاد خرید این برند را ارائه دهد.
تبلیغات

آن‌طور که گزارشی تأییدنشده به‌نقل از منابع آگاه ادعا می‌کند، سافت‌بانک برای جذب سرمایه قصد دارد برند آرم هولدینگز را بفروشد یا سهام آن را عرضه‌ی اولیه کند. در پی این اتفاق، شاهد واکنش‌های متعددی ازسوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی بودیم که بیشتر آن‌ها می‌گفتند اپل احتمالا به تصاحب آرم هولدینگز علاقه‌مند است. در همین راستا به‌تازگی گزارشی جدید ازسوی رسانه‌ی بلومبرگ منتشر شده است که جزئیاتی بیشتر درمورد فروش احتمالی برند تحت مالکیت سافت‌بانک در دسترس ما قرار می‌دهد. بلومبرگ ادعا می‌کند سافت‌بانک مذاکرات اولیه را با اپل و انویدیا انجام داده است.

آرم هولدینگز شرکتی فعال در حوزه‌ی تجهیزات نیمه‌هادی است که مجوز استفاده از فناوری‌هایش را در اختیار شرکت‌هایی مثل اپل قرار می‌دهد. اپل از سال‌ها پیش با آرم همکاری می‌کند. تراشه‌های قدرتمند سری A که در آیفون‌ها و آیپدها استفاده می‌شوند بر پایه‌ی معماری آرم توسعه داده‌ شده‌اند. اپل همچنین قصد دارد در نسل بعد رایانه‌های سری مک به استفاده از تراشه‌ای اختصاصی تحت عنوان اپل سیلیکون روی بیاورد که همین تراشه هم از معماری آرم استفاده می‌کند. بنابراین به‌طور کلی اپل ارتباطات تنگاتنگی با آرم دارد. 

بر اساس گزارشی که رسانه‌ی بلومبرگ منتشر کرده است، تصاحب آرم پتانسیل این را دارد که به بزرگ‌ترین قرارداد تغییر مالکیت در صنعت تراشه تبدیل شود. گروه ژاپنی بزرگ سافت‌بانک که در حال حاضر به‌عنوان مالک آرم هولدینگز شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۶ با پرداخت تقریبا ۳۲ میلیارد دلار، این برند را تحت مالکیت خود درآورد. آرم هولدینگز امروزه بخشی از صندق سرمایه‌گذاری عظیم سافت‌بانک که بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و با نام Vision Fund شناخته می‌شود به‌حساب می‌آید. آمار نشان می‌دهند بازار تراشه‌ به‌سرعت در حال رشد است و میزان تقاضا همواره بالا می‌رود. همین موضوع باعث شده است سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه‌ی بیشتر، به سرمایه‌گذاری در شرکت‌‌های حوزه‌ی تراشه مشغول شوند. 

بلومبرگ به‌نقل از منابعی آگاه که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌نویسد سافت‌بانک طی چند وقت اخیر مذاکره با اپل را آغاز کرده است تا آرم هولدینگز را به این شرکت اهل کورپتینو بفروشد. امروزه تقریبا تمامی تراشه‌هایی که اپل می‌سازد بر پایه‌ی معماری آرم توسعه داده می‌شوند که از بین آن‌ها می‌توانیم به تراشه‌های قدرتمند و شناخته‌شده‌ی سری A اشاره کنیم. در نظر داشته باشید حتی سیستم-روی-چیپ اپل واچ هم بر پایه‌ی معماری آرم ساخته شده است. 

آن‌طور که بلومبرگ می‌نویسد، اپل از مناقصه منصرف شده است؛ زیرا اگر این شرکت فعالیت‌های صدور مجوز آرم را تحت کنترل خود دربیاورد، نگرانی‌های بزرگی در بازار به‌خصوص بازار موبایل ایجاد می‌شود. بسیاری از رقبای اپل نگران هستند که این شرکت درصورت تصاحب آرم، قیمت مجوزها را بالا ببرد تا هزینه‌ی تولید تراشه برای شرکت‌هایی که به آرم وابسته هستند بیشتر شود. با همه‌ی این‌ها اپل قطعا به خریداری آرم و نقش داشتن در آینده‌ی این برند علاقه‌ دارد. در نظر داشته باشید اپل در ۱۳ سال اخیر بیش از دو میلیارد تراشه‌ی سفارشی آرم را در داخل گوشی‌های مجهزبه سیستم‌عامل iOS به‌فروش رسانده است. 

ظاهرا سافت‌بانک هم‌اکنون درحال انجام مذاکره با انویدیا است؛ شرکتی که در گذشته سابقه‌ی همکاری با اپل را دارد. اگر آرم هولدینگز به مالکیت انویدیا دربیاید، شرکت‌هایی نظیر AMD و اینتل باید احساس خطر کنند؛ زیرا AMD و اینتل نیز جزو مشتریان فناوری‌های آرم به‌حساب می‌آیند. هر شرکتی که درنهایت آرم را تصاحب کند، قطعا با قوانینی سرسختانه ازسوی نهادهای دولتی مواجه خواهد شد؛ زیرا آرم به‌خودیِ خود کسب‌و‌کار پیچیده‌ای است و با بسیاری از شرکت‌ها همکاری دارد. 

بدین ترتیب در حال حاضر از انویدیا به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار احتمالی آرم هولدینگز یاد می‌شود. افراد آگاه که مدعی شده‌اند اطلاعات این قرارداد محرمانه است، می‌گویند احتمال دارد به‌زودی شرکت‌های دیگری نیز برای تصاحب آرم هولدینگز با سافت‌بانک وارد مذاکره شوند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات