سهام عدالت چیست و آزادسازی خرید و فروش آن به چه معنی است؟

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
هم‌زمان با رشد شاخص بورس در کشور، انتشار خبر مربوط به آزادسازی سهام عدالت باعث شد توجه اقشار کم‌درآمد نیز به بورس جلب شود؛ اما سهام عدالت چیست و آزادسازی خریدوفروش آن به چه معنی است؟
تبلیغات

افزایش شاخص بورس در چند ماه اخیر باعث شده توجه بسیاری به‌سمت بازار سرمایه جلب شود؛ به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران که در سال‌های اخیر برای حفظ سرمایه‌ی خود به‌دنبال خرید دلار یا طلا یا ملک بودند، زمین بازی را عوض کردند و سهام خرید‌و‌فروش می‌کنند؛ چراکه آمارها از بازده‌ی درخورتوجه بورس در‌مقایسه‌با سایر سرمایه‌گذاری‌ها خبر می‌دهد. سوددهی چشمگیر بورس رفته‌رفته باعث شد توجه مردم عادی نیز به بازار سرمایه جلب شود؛ افزایش نقدینگی روانه‌شده به‌سمت بازار سرمایه را که ۱۵۰۰ میلیارد تومان در روز گزارش شده، باید نتیجه‌ی همین موضوع خواند.

تداوم روند رشد شاخص بورس همچنان ادامه داشت تا اینکه دولت از آزادسازی خریدوفروش سهام عدالت خبر و نشان داد به رونق‌گرفتن هرچه‌بیشتر بورس علاقه‌ی وافری دارد. حال این سؤال پیش می‌آید: سهام عدالت چیست و چرا پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز عرضه‌ی آن، دولت تصمیم گرفت خریدوفروش آن را در تالار بورس آزاد کند؟

سهام عدالت چیست؟

پس از تبیین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که به خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی می‌پرداخت، دولت نهم فعالیت‌های خود را در این راستا آغاز کرد. دولت محمود احمدی‌نژاد به‌منظور اجرای سیاست گسترش مالکیت عمومی برای تأمین عدالت اجتماعی، آیین‌نامه‌ی مربوط به سهام عدالت را تصویب کرد. هدف از این کار واگذاری سهام برخی از شرکت‌هایی بود که تحت تملک دولت قرار داشتند. براساس آیین‌نامه‌ی سهام عدالت که پس از اصلاح متن اولیه در ۹ بهمن ۱۳۸۴ به تصویت هیئت‌دولت رسید، این اختیار به دولت داده شد تا ۴۰ درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار را با ضوابطی مشخص به اتباع ایرانی مقیم داخل کشور واگذار کند.

براساس آیین‌نامه‌ی تصویب‌شده در هیئت‌دولت، مقرر شد سهام عدالت به ۶ دهک جامعه اختصاص یابد که برخی از این دهک‌ها شامل تخفیف ۵۰ درصدی نیز می‌شدند. واگذاری سهام عدالت در حالی انجام شد که قرار بود قیمت خرید این سهام از اشخاص به‌صورت اقساط ۱۰ ساله و به‌صورت کسر از سود پرداختی دریافت شود. درواقع، نیاز نبود افرادی که سهام عدالت به آن‌ها اختصاص یافته بود در ازای دریافت این سهام پولی پرداخت کنند و هزینه‌ی دراختیارگرفتن این سهام به‌صورت اقساط ۱۰ ساله و کسر از سود سهام از آن‌ها دریافت می‌شد.

آمار‌های پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت که ۲۴ اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ به‌روزرسانی شده، نشان‌دهنده‌ی این است که مجموع مشمولان سهام عدالت ۴۹،۱۵۲،۷۴۱ نفر هستند که بیش از ۴۶/۵ میلیون نفر از این تعداد در قید حیات هستند و می‌توانند از امکان آزادسازی خریدوفروش سهام خود استفاده کنند.

شرکت‌های واگذارشده به طرح توزیع سهام عدالت در مقطع  ۱۳۹۹/۰۲/۲۴

ردیف

نام شرکت

سرمایه‌ی فعلی شرکت

تعداد کل سهام شرکت

درصد سهام تخصیص‌یافته به سهام عدالت

۱

آلومینیوم ایران- ایرالکو

۵،۱۹۸

۵،۱۹۷،۸۳۰،۶۱۳

۳۰درصد

۲

ایران‌خودرو

۳۰۱،۶۵۶

۳۰۱،۶۵۶،۰۶۸،۰۰۰

۱درصد

۳

بانک تجارت

۲۲۳،۹۲۶

۲۲۳،۹۲۶،۱۲۷،۰۰۰

۴۰درصد

۴

بانک صادرات ایران

۱۷۵،۳۵۴

۱۷۵،۳۵۳،۹۷۲،۰۰۰

۴۰درصد

۵

بانک ملت

۵۰،۰۰۰

۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۶

پارس سویچ

۱،۰۰۰

۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۴۶درصد

۷

پالایش نفت بندر عباس

۲۸،۶۸۸

۲۸،۶۸۸،۰۰۰،۰۰۰

۲۰درصد

۸

پالایش نفت تهران

۴۴،۰۰۰

۴۴،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۷۰درصد

۹

پالایش نفت شیراز

۱،۰۲۸

۱،۰۲۷،۵۴۸،۶۰۰

۲۰درصد

۱۰

پالایش نفت اصفهان

۵۱،۰۰۰

۵۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۰درصد

۱۱

پالایش نفت تبریز

۱۰،۰۰۰

۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۰درصد

۱۲

پتروشیمی مارون

۸،۰۰۰

۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۱۳

پست بانک

۳،۲۳۳

۳،۲۳۳،۴۵۱،۰۰۰

۲۵درصد

۱۴

چادرملو

۵۵،۵۰۰

۵۵،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۱درصد

۱۵

حمل‌و‌نقل پتروشیمی

۲۰۰

۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۹درصد

۱۶

سایپا

۱۹۵،۵۱۱

۱۹۵،۵۱۰،۵۵۰،۰۰۰

۱درصد

۱۷

سرمایه‌گذاری توسعه‌ی صنعتی ایران

۲،۶۵۰

۲،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۳درصد

۱۸

سرمایه‌گذاری رنا

۷،۹۶۰

۷،۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰

۲درصد

۱۹

سیمان داراب

۹۰۰

۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۵۰درصد

۲۰

سیمان دشتستان

۱،۱۸۰

۱،۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۴درصد

۲۱

فولاد آلیاژی ایران

۶،۰۰۰

۶،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۹درصد

۲۲

فولاد خوزستان

۱۹،۰۴۹

۱۹،۰۴۸،۶۹۷،۰۰۰

۳۰درصد

۲۳

فولاد مبارکه اصفهان

۲۰۹،۰۰۰

۲۰۹،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۲۴

کارخانجات مخابراتی ایران

۳،۲۳۵

۳،۲۳۵،۳۶۲،۰۰۰

۳۵درصد

۲۵

کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران

۱۶،۳۹۳

۱۶،۳۹۳،۰۰۰،۰۰۰

۲۴درصد

۲۶

گل گهر

۷۴،۴۰۰

۷۴،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۱۱درصد

۲۷

مخابرات ایران

۶۰،۰۰۰

۶۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۰درصد

۲۸

مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران- مپنا

۲۷،۰۰۰

۲۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۶درصد

۲۹

ملی صنایع مس ایران

۱۰۱،۴۰۰

۱۰۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۷درصد

۳۰

نیرو ترانس

۵۰۰

۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۱درصد

۳۱

بیمه دانا

۴،۰۰۰

۴،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۵۵درصد

۳۲

پالایش نفت لاوان

۱،۱۴۳

۱،۱۴۳،۴۲۱،۶۰۰

۲۰درصد

۳۳

پتروشیمی ارومیه

۶۸۰

۶۷۹،۹۷۲،۰۰۰

۶درصد

۳۴

پتروشیمی بندر امام

۲۶،۲۰۶

۲۶،۲۰۶،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۳۵

پتروشیمی بوعلی سینا

۳،۵۰۰

۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۳۶

پتروشیمی بیستون

۵۰۰

۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۳۷

پتروشیمی تبریز

۴،۹۸۲

۴،۹۸۲،۰۰۰،۰۰۰

۱۰درصد

۳۸

پتروشیمی خوزستان

۳۶۰

۳۶۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۳۹

پتروشیمی شهیدتندگویان

۲۳،۹۵۸

۲۳،۹۵۷،۶۶۶،۰۰۰

۱۰درصد

۴۰

پتروشیمی فجر

۶،۵۰۰

۶،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰درصد

۴۱

پتروشیمی جم

۱۳،۸۰۰

۱۳،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۱۵درصد

۴۲

دخانیات ایران

۸،۶۸۴

۸،۶۸۳،۷۰۰،۰۰۰

۲۸درصد

۴۳

ساختمان سد و تأسیات آبیاری سابیر

۵۸۸

۵۸۸،۲۲۱،۷۸۰

۴۹درصد

۴۴

شهر صنعتی البرز

۵

۳۷،۰۳۷

۲۳درصد

۴۵

شهر صنعتی رشت

۵۲

۵،۲۴۲،۵۰۱

۵۸درصد

۴۶

شهر صنعتی کاوه

۱۴۰

۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۱درصد

۴۷

مشانیر

۲۴۲

۲۴۱،۹۲۶

۴۲درصد

۴۸

مگا موتور

۱،۶۱۷

۷،۳۵۰،۶۶۵،۰۰۴

۰.۵درصد

۴۹

صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)

۱۴۳،۵۰۰

۱۴۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۴۰درصد

*ارقام مربوط به سرمایه‌ی شرکت به میلیارد ریال است.

پرتفوی سهام عدالت یا همان سبد سهام عدالت مشتمل بر سهام ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت بورسی هستند و سهام ۱۳ شرکت باقی‌مانده هنوز به‌طور‌عمومی عرضه نشده است. ارزش این شرکت‌ها در زمان واگذاری ۲۶۶ هزار میلیارد ریال اعلام شده؛ حال‌آنکه ارزش روز شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت بیش از پنج‌میلیون میلیارد ریال است که بیست برابر شدن ارزش این شرکت‌ها در ۱۵ سال اخیر را نشان می‌دهد. ازجمله‌ی شرکت‌های شناخته‌ شده‌ی پرتفوی سهام عدالت باید به بانک‌های صادرات و تجارت و ملت درکنار شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی اشاره کرد که ۲۰ تا ۴۰ درصد از سهام‌ آن‌ها در پرتفوی سهام عدالت گنجانده شده است. همچنین باید به ۱ درصد از سهام ایران‌خودرو سایپا نیز اشاره کرد که در پرتفوی سهام عدالت وجود دارند.

آزادسازی خریدوفروش سهام عدالت به چه معنی است؟

آزادسازی خریدوفروش سهام عدالت به این معنی است که دارندگان سهام عدالت می‌توانند پس از طی‌کردن فرایند پیش‌بینی‌شده برای آزادسازی، کنترل خریدوفروش سهام خود را دراختیار داشته باشند. آزادسازی سهام عدالت به دو صورت امکان‌پذیر است: مستقیم و غیرمستقیم. آزادسازی سهام عدالت در روش مستقیم به این معنی است که کاربران می‌توانند سهام خود را به‌صورت مستقیم مدیریت کنند؛ یعنی هر فرد شخصا مسئولیت خریدوفروش را برعهده می‌گیرد. در روش غیرمستقیم، افراد واجدشرایط که سهام عدالت دارند، مدیریت سهام خود را دراختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌دهند تا این شرکت‌ها آن را خریدوفروش کنند.

سهام عدالت

طبق گفته‌های علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور، مشمولان سهام عدالت تنها تا هشتم خرداد فرصت دارند تا سهام خود را به‌صورت مستقیم آزاد کنند و پس‌ازآن، امکان آزادسازی سهام عدالت به‌صورت مستقیم وجود نخواهد داشت. صالحی همچنین به این نکته اشاره کرده که مهلت ۳۰ روزه برای آزاسازی سهام عدالت به‌صورت مستقیم تمدیدپذیر نیست. افرادی که در این مهلت ۳۰ روزه سهام خود را به‌صورت مستقیم آزاد نکرده باشند، به‌صورت پیش‌فرض به‌صورت غیرمستقیم آزاد خواهد شد و مدیریت آن در دست شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود.

قدم اول برای آزادسازی سهام عدالت این است که ابتدا متقاضی این موضوع را بررسی کند که آیا مشمول دریافت سهام عدالت می‌شود یا خیر. برای بررسی این موضوع باید به سامانه‌ی سهام عدالت مراجعه کرد. در قدم اول، پس از موافقت با مقررات سامانه، کاربر به صفحه‌ی بعدی منتقل می‌شود.

در این صفحه، پس از واردکردن کد ملی و کپچا، سابقه‌ی کاربر بررسی و مشخص می‌شود که کاربر مشمول دریافت سهام عدالت است یا خیر. در‌صورتی‌که مشمول دریافت بودید، باید سایر مراحل برای آزادسازی سهام عدالت خود را به‌صورت مستقیم طی کنید. در این زمینه، آموزشی در سامانه‌ی سهام عدالت قرار گرفته است.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

همان‌طورکه اشاره کردیم، سهام عدالت پرتفویی شامل ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت در بورس حضور دارند و ۱۳ شرکت باقی‌مانده بورسی نیستند؛ از‌این‌رو، سهام‌داران نمی‌توانند هنوز درباره‌ی ۱۳ شرکت باقی‌مانده کنترلی داشته یا ازطریق سهام عدالت خود برای آن تصمیمی بگیرند. براساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، ارزش کل شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت تا ۲۴ اردیبهشت سال جاری، بیش از پنج‌میلیون‌میلیارد ریال است. گفتنی است هنوز مشخص نیست پس از آزادسازی سهام عدالت، سهام‌داران سهام چه شرکت‌هایی را به چه تعداد دراختیار خواهند داشت.

شرح

بورسی

غیربورسی

کل شرکت‌ها

تعداد شرکت‌ها

۳۶

۱۳

۴۹

ارزش مقطع واگذاری

۲۳۰،۳۹۸

۳۵،۹۶۵

۲۶۶،۳۶۳

ارزش روز

۵،۱۴۸،۳۳۸

۳۵،۹۶۵

۵،۱۸۴،۳۰۳

جدول اطلاعات مربوط به شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت به‌روزرسانی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۴

*اعداد به میلیارد ریال است.

با حسابی سرانگشتی و با تقسیم ارزش پرتفوی سهام عدالت بر تعداد مشمولان در قید حیات که ۴۶/۵ میلیون نفر است، می‌توان به این نتیجه رسید که ارزش سبد سهام عدالت اختصاص‌یافته به هر شخص نزدیک به ۱۱۰ میلیون ریال یا ۱۱ میلیون تومان است.

آیا هنوز امکان ثبت‌نام سهام عدالت وجود دارد؟

پاسخ این پرسش منفی است و افراد نمی‌توانند برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کنند. اگر به سامانه‌ی سهام عدالت متعلق به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنید، پیامی درباره‌ی نبود امکان ثبت‌نام جدید برای سهام عدالت مشاهده می‌کنید که حاوی هشداری درباره‌ی سودجویی برخی افراد نیز از این موضوع می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • سهام عدالت چیست؟

    سهام عدالت پرتفویی متشکل از سهام ۴۹ شرکت است که به‌منظور اجرای سیاست گسترش مالکیت عمومی با هدف افزایش عدالت اجتماعی در سال ۱۳۸۵ به ۶ دهک جامعه اختصاص یافت. براساس اطلاعات سامانه‌ی سهام عدالت، بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول این طرح بوده‌اند که در‌حال‌حاضر ۴۶/۵ میلیون نفر از مشمولان در قید حیات هستند.

  • آزادسازی سهام عدالت به چه معنی است؟

    آزادسازی سهام عدالت که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم قابل انجام است، کنترل سهام عدالت را به‌دست مالکان امکان‌پذیر می‌سازد. درصورت آزادسازی سهام عدالت به‌صورت مستقیم، مالک سهام می‌تواند سهام خود را در بازار بورس مدیریت و شخصا آن را خریدوفروش کند.

  • ارزش سهام عدالت چقدر است؟

    سهام عدالت پرتفویی متشکل از ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت از مجموع شرکت‌های موجود در سهام عدالت در بازار بورس عرضه شده و ۱۳ شرکت باقی مانده بورسی نیستند. سامانه‌ی سهام عدالت ارزش ۴۹ شرکت پرتفوی موجود در این سبد را ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهد براساس آخرین شاخص بورس ایران، ارزش سهام عدالت واگذارشده به هر فرد مشمول، نزدیک به ۱۱ میلیون تومان است.

  • آزادسازی سهام عدالت تا چه زمانی ادامه دارد؟

    براساس اطلاعات ارائه‌شده و فرصت یک‌ماهه‌ی سازمان خصوصی‌سازی، مشمولان تا هشتم خرداد فرصت دارند سهام عدالت خود را به‌صورت مستقیم آزاد کنند. علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور اعلام کرده که زمان یک‌ماهه‌ی آزادسازی تمدید نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات