فینتک سرمایه‌گذاری را دسترس‌پذیر‌تر می‌کند

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در کشورهای درحال‌توسعه که انباشت سرمایه وجود ندارد، فینتک می‌تواند با انباشت سرمایه‌های خُرد، موتور اقتصاد را به‌حرکت درآورد.
تبلیغات

سرمایه‌گذاری در کشورهای پیشرفته یکی از راه‌های افزایش رفاه مردم است. در این کشورها، مردم می‌توانند با انتخاب بین گزینه‌های مختلف و متنوع سرمایه‌گذاری، گزینه‌ی مدنظرشان را بسته به میزان ریسک یا سودی انتخاب کنند که ارائه می‌دهد. بااین‌حال در کشورهای کمترتوسعه‌یافته، وضع بسیار متفاوت است. در کشورهای درحال‌توسعه، سرمایه‌گذاری امری تجملاتی محسوب می‌شود که تنها از عهده افرادی خاص بر‌می‌آید.

یکی از راه‌حل‌هایی که برای استفاده از سرمایه‌های سرگردان و خُرد در دست اقشار طبقه‌ی متوسط و کم‌درآمد در نظر گرفته می‌شود، استفاده از سرمایه‌گذاری ازطریق وجوه متقابل است. در این روش که یکی از گزینه‌های ایمن سرمایه‌گذاری برای اقشار کم‌درآمد است، افراد با تجمیع پول خود با یکدیگر، صندوقی تشکیل می‌دهند که آن را متخصص سرمایه‌گذاری اداره می‌کند.

مشکلات موجود در کشورهای در‌حال‌توسعه، تنها به بی‌تمایلی به سرمایه‌گذاری منحصر نیست و مردم قشر کم‌درآمد و متوسط نیاز زیادی به پول نقد برای گذران زندگی دارند. اتفاقی که معمولا در صندوق‌های وجوه متقابل رخ نمی‌دهد، این است که حتی وقتی به شما اجازه‌ی برداشت پول را می‌دهند، چند روز طول می‌کشد تا پول به حسابتان واریز شود. مجموع این مشکلات باعث شده است که افراد کمتری در کشورهای درحال‌توسعه بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و متعاقبا این اتفاق باعث کاهش استقلال مالی مردم شده است.

در دهه‌های اخیر و با افزایش نفوذ تکنولوژی در شئونات مختلف زندگی مردم جهان، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مالی نیز ارائه شده است. تکنولوژی فینتک توانسته است انقلابی عظیم درزمینه‌ی سیستم‌های مالی ایجاد کند و این اجازه را به مردم طبقه‌ی متوسط و اقشار کم‌درآمد بدهد تا بتوانند با سرمایه‌گذاری، اوضاع اقتصادی خود را کمی تغییر دهند. کشور اندونزی یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که درزمینه‌ی استفاده از فینتک پیشتاز و به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای نیز رسیده است.

اندونزی کشوری در حال رشد با سیستم بانکداری سنتی

در کشورهای توسعه‌یافته، اطلاعات مالی و اعتباری را به‌راحتی می‌توان با استفاده از رهگیری تراکنش‌ها و اطلاعات کارت‌های اعتباری تعیین کرد؛ اما در کشوری مانند اندونزی که همچنان برپایه‌ی استفاده از پول نقد یا بانکداری سنتی کار می‌کند، به‌دست‌آوردن این اطلاعات کار آسانی نیست. از‌این‌رو، تعیین میزان اعتبار افراد از نظر مالی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. افزون‌براین، میزان نفوذ اینترنت و ابزارهای هوشمند در این کشور فرصتی مغتنم برای شرکت‌های مالی و استارتاپ‌ها است که بتوانند با استفاده از این داده‌ها، وضعیت مالی و اعتباری افراد را رصد کنند.

استفاده از داده‌های مکان‌یابی، پیام‌رسان‌ها، تراکنش‌های موبایلی، دوستان و... می‌تواند به شرکت‌های وام‌دهنده برای اعتبارسنجی از کاربران کمک کند؛ امری که پیش‌تر به‌صورت کاملا موفق در چین انجام شد و توانست در مدت کوتاهی مبالغ هنگفتی را به‌عنوان وام به افراد مختلف ارائه دهد.

fintech

فینتک به مشکلات سرمایه‌گذاری غلبه می‌کند

فینتک در اندونزی توانسته است به‌خوبی به مشکلات سرمایه‌گذاری در این کشور غلبه کند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی برپایه‌ی فینتک توانسته‌اند نگرانی‌های مردم از دراختیارداشتن پول نقد را در مواقع لازم برطرف کنند و هزینه‌های سرمایه‌گذاری را نیز کاهش دهند تا مردم راحت‌تر سرمایه‌شان را دراختیار آن‌ها بگذارند.

ناگفته نماند بعضی از این شرکت‌ها پیشنهاد برداشت آنی را نیز به خدمات خود اضافه کرده‌اند. بدین‌معنی که هروقت سرمایه‌گذاری کرده‌اید، لحظه‌ای بعد می‌توانید درخواست برداشت کنید و سیستم نیز به شما این اجازه را می‌دهد.

مجموع این اتفاقات باعث شده است رشد چشمگیری در سرمایه‌گذاری صندوق‌های متقابل در اندونزی حاصل شود. در سال ۲۰۱۶، تنها ۳۰۰ هزار سرمایه‌گذار در صندوق‌های متقابل سرمایه‌گذاری کرده بودند؛ اما در سال ۲۰۱۹، این رقم به ۱/۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرد که عموما سرمایه‌گذارانی بودند که از پلتفرم‌های جدید استفاده می‌کردند.

با‌این‌حال، این رقم نیز باتوجه‌به جمعیت زیاد کشور اندونزی رقم کمی است (۰/۵۲ درصد)؛ اما همین امر نیز نشان می‌دهد چه ظرفیت عظیمی در این کشور نهفته است. اندونزی قصد دارد با استفاده از الگوی چین و سنگاپور رشد خود را با استفاده از فناوری‌های جدید افزایش دهد و استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌تواند به این کشور در تحقق این امر کمک شایانی کند.

فینتک سرمایه‌گذاری را دسترس‌پذیرتر می‌کند

همان‌طورکه گفته شد، استفاده از فینتک می‌تواند به مسائل سرمایه‌گذاری پاسخ دهد و به افراد برای زندگی راحت‌تر و استقلال مالی بیشتر کمک کند. امید است بازیگران پیشرو در صنعت فینتک بتوانند هنجارها را در مسائلی همچون سرمایه‌گذاری بشکنند و باعث ایجاد بستری مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر و سودآورتر برای سرمایه‌گذاری مطمئن و امن شوند تا سرمایه‌گذاری برای تمام اقشار جامعه امکان‌پذیر باشد.

همچنین، از‌آنجا‌که در کشور ما و اغلب کشورهای در‌حال‌توسعه سهم سرمایه‌های خُرد سهم درخورتوجهی را دربر می‌گیرد، می‌توان گفت ظرفیت این تکنولوژی در کشورهای درحال‌توسعه بسیار زیاد است. امید است جوانان خلاق، به‌ویژه در کشور ما، با وجود تمام مشکلات و موانع موجود به‌سمت ایجاد چنین بسترهایی حرکت کنند تا در آینده ظرفیت اقتصادی پویاتر و جامعه و اقتصادی فراگیرتر داشته باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات