ارزش سهام علی‌ بابا در اولین روز عرضه در بازار هنگ‌کنگ ۸ درصد افزایش یافت

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
علی‌بابا سهام خود را در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه کرده که در اولین روز، افزایش ارزش این غول چینی تجارت الکترونیک را به‌همراه داشته است.
تبلیغات

ارزش سهام علی‌بابا در اولین صبح عرضه در بازار بورس هنگ‌کنگ، رشد ۷/۷ درصدی تجربه کرد. به‌محض بازشدن بازارها، سهام غول تجارت الکترونیک چین از قیمت عرضه‌ی اولیه، یعنی ۱۷۶ دلار (با تخفیف ۲/۹ درصدی درمقایسه‌با ارزش زمان بسته‌شدن بازار نیویورک در سه‌شنبه) به ۱۸۹/۵ دلار افزایش یافت.

هریک از رسید‌های سپرده‌گذاری علی‌بابا در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک، با هشت سهام در بازار هنگ‌کنگ برابر است. ناگفته نماند علی‌بابا ۵۰۰ میلیون سهم جدید در بازار هنگ‌کنگ عرضه کرده و نیز اجازه دارد درصورت نیاز، ۷۵ میلیون سهم دیگر را نیز در این بازار عرضه کند که امکان افزایش سرمایه‌ی جذب‌شده را به غول چینی می‌دهد. عرضه‌ی سهام علی‌بابا در بازار نیویورک در سال ۲۰۱۴، جذب سرمایه‌ی ۲۵ میلیون دلاری را برایش به‌همراه داشت و لقب بزرگ‌ترین IPO تاریخ را به‌خود اختصاص داد.

علی‌بابا از همان ابتدا تصمیم گرفته بود سهام خود را در بازار هنگ‌کنگ هم عرضه کند؛ اما بازار منطقه اجازه‌ی عرضه‌ی سهام دوگانه را نمی‌داد. سهام دوگانه سبکی از سهام‌داری محسوب می‌شود که عموما شرکت‌های دنیای فناوری آن را انجام می‌دهند. در این نوع سهام‌داری، دارندگان بخشی از سهام درمقایسه‌با سهام‌داران عادی کنترل بیشتری روی شرکت دارند؛ ازاین‌رو، شرکت‌های فناوری با عرضه‌ی سهام دوگانه، کنترل کلی روی شرکت خود را حتی پس از عرضه‌ی عمومی سهام تضمین می‌کنند.

علی بابا

بازار بورس هنگ‌کنگ سال گذشته قوانین خود را برای امکان عرضه‌ی سهام دوگانه تغییر داد. شرکت‌های فناوری همچون Meituan و شیائومی از فرصت پیش‌آمده برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام در منطقه استفاده کردند. ورود علی‌بابا به بازار مذکور، به سرمایه‌گذاران چینی امکان می‌دهد تا سهام آن‌ها را آسان‌تر بخرند و بفروشند. البته پیش‌از‌آن سهام علی‌بابا در Stock Connect باید وارد شود. سازوکار مذکور نوعی همکاری میان بازار بورس شنژن و هنگ‌کنگ و شانگهای است.

این اولین‌بار نیست که سهام علی‌بابا در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه می‌شود؛ چراکه در سال ۲۰۰۷، سهام پلتفرم تجارت الکترونیک B2B این شرکت، یعنی Alibaba.com، به‌صورت عمومی در این بازار عرضه شد. البته در سال ۲۰۱۲، این شرکت باردیگر خصوصی شد. عرضه‌ی اخیر پس از ماه‌ها تظاهرات طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ رخ داد. البته تظاهرات تأثیر زیادی بر بازار بورس منطقه نگذاشت. به‌علاوه یک روز پیش از عرضه‌ی سهام، ۴۵۲ کرسی در انتخابات شورای محلی از طرفداران دولت پکن به طرفداران دموکراسی رسید. به‌هرحال، تظاهرات هنگ‌کنگ تا حدودی چهره‌ی سیاسی آن منطقه را تغییر داد و نشان‌دهنده‌ی نیاز مردم به شفافیت بیشتر عملکردی شد؛ اما تأثیر چندانی بر ارزش سهام شرکت‌های حاضر نگذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات