بازگشت دل به بازار بورس نیویورک

یک‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت آمریکایی دل پس از شش سال فعالیت به‌عنوان شرکتی خصوصی، باردیگر به بازار بورس نیویورک بازگشته است.
تبلیغات

جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، دل مجددا سهامش را در بازار بورس عرضه کرد. شش سال پیش، مایکل دل، مدیرعامل و مؤسس دل، با خرید تمامی سهام این شرکت، آن را به شرکتی خصوصی تبدیل کرد. در آن زمان، این خرید به‌عنوان بزرگ‌ترین خرید یک شرکت پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به‌شمار می‌رفت.

هم‌اکنون، دل با نماد شناسایی DELL در بازار بورس نیویورک فعالیت می‌کند. شایان ذکر است این شرکت ۸۱درصد از سهام VMware را نیز دراختیار داشت و در زمان فعالیت خصوصی، از نماد شناسایی DVMT.N برای دنبال‌کردن وضعیت سهامش در VMware استفاده می‌کرد.

با خرید سهام ثبت‌شده با نام DVMT.N به‌مبلغ ۲۴میلیارد دلار، دل توانست فرایند سنّتی عرضه‌ی عمومی سهام را پشت‌سر بگذارد و به‌طور مستقیم وارد بازار بورس شود. این مسئله از آن نظر اهمیت دارد که با وجود بدهی ۵۲.۷میلیارددلاری دل، عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت با سؤالات سخت‌گیرانه‌ی سرمایه‌گذاران روبه‌رو می‌شد.

مایکل دل

در زمان شروع فعالیت بازار در روز جمعه، ارزش هر سهم این شرکت معادل ۴۶ دلار بود که باعث می‌شد ارزش بازار این شرکت به ۱۶میلیارد دلار برسد.

در سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم، از دل به‌عنوان نمادی از نوآوری یاد می‌شد. این شرکت در زمینه‌ی سفارش اینترنتی رایانه‌های شخصی‌سازی‌شده پیش‌گام بود. ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با تولیدکنندگان قطعه در آسیا هم به دل اجازه می‌داد تا هزینه‌ی تولید را به‌حداقل برساند.

باوجوداین در سال‌های بعد، با حرکت بازار به‌سمت تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند، پخش‌کننده‌های موسیقی و کنسول‌های بازی، دل جایگاهش را به رقبا واگذار کرد؛ تاجایی‌که در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۲، فروش این شرکت به‌حدود ۱۰درصد رسید.

همین افت فروش، مایکل دل را وادار کرد با خرید این شرکت، آن را از بازار عمومی سهام خارج کند. پس از این‌ کار، این شرکت از تولید‌کننده‌ی رایانه‌های شخصی به شرکتی تبدیل شد که گستره‌ی وسیعی از خدمات و محصولات مرتبط‌با فناوری را ارائه می‌کند. این خدمات و محصولاتی همچون ابزارهای ذخیره‌سازی، سرورها، تجهیزات شبکه و تولیدات امنیتی را شامل می‌شوند.

این راهبرد را می‌توان به‌عنوان نقطه‌ی مقابل راهکار اتخاذشده‌ی اچ‌پی درنظرگرفت. اچ‌پی با جداشدن از شرکت مادر (Hewlett Packard Enterprise Co) در سال ۲۰۱۶، تمرکزش را روی سخت‌افزار محدود کرد؛ چراکه از نگاه مدیران این شرکت، تمرکز دو شرکت مجزا بر دو مقوله‌ی سخت‌افزار و خدمات می‌توانست سرعت عمل آن‌ها را افزایش‌ دهد.

درهرحال، به‌نظر می‌رسد استراتژی دل موفقیت‌آمیز بوده‌ است؛ به‌ویژه اینکه امروزه اغلب مشتریان تجاری ترجیح می‌دهند برای مدیریت زیرساخت‌های اطلاعاتی، تمامی خدمات و محصولات لازمشان را از یک شرکت تهیه کنند.

دل در آخرین گزارش مالی خود از افزایش ۱۵درصدی سود در‌مقایسه‌با سه‌ماهه‌ی پیشین خبر داده است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند در سال آینده، درآمدی بین ۹۰.۵میلیارد تا ۹۲میلیارد دلار را به‌دست خواهد آورد.

براساس داده‌های ارائه‌شده‌ی کانالایز (Canalys)، دل با سهم سالانه‌ی ۱۷درصدی از بازار رایانه‌های شخصی پشت‌سر رقبایی همچون اچ‌پی و لنوو قرار دارد. این درحالی است که سهم اچ‌پی و لنوو از این بازار به‌ترتیب ۲۳ و ۲۱درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات