رکوردشکنی مایکروسافت در فصل نخست ۲۰۱۹ با رشد فوق‌العاده کسب‌وکار رایانش ابری

پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت در فصل نخست سال مالی ۲۰۱۹، موفق به کسب سود خالص ۸.۸ میلیارد دلاری از درآمد ۲۹.۱ میلیارد دلاری شد.
تبلیغات

مایکروسافت دقایقی پیش گزارش مالی سه‌ماهه‌ی نخست از سال مالی ۲۰۱۹ خود را منتشر کرد که براساس آن ردموندی‌ها موفق به کسب درآمد ۲۹.۱ و سود خالص ۸.۸ میلیارد دلاری شده‌اند. براساس گزارش منتشرشده، درآمد و سود خالص غول دنیای فناوری به‌ ترتیب ۱۹ و ۳۴ درصد نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال مالی ۲۰۱۸ رشد داشته است. Microsoft سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹ را به‌ لطف رشد فوق‌العاده‌ی کسب‌وکار رایانش ابری، رکوردشکن عنوان می‌کند.

ساتیا نادلا / Satya Nadella

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در خصوص گزارش مالی فصل نخست ۲۰۱۹ می‌گوید:

ما شروع فوق‌العاده‌ای در سال مالی ۲۰۱۹ داشته‌ایم؛ شروعی که حاصل نوآوری ما و اطمینانی است که مشتریان به توانایی ما در قدرت‌‌بخشیدن به تحول دیجیتال آن‌ها دارند. ما از کمک‌کردن به مشتریان خود برای توسعه‌ی توانایی دیجیتال مورد نیازشان برای پیشرفت و رشد با مدل کسب‌وکاری که هم‌راستا با موفقیت آن‌ها است، بسیار هیجان‌زده هستیم.

درآمد کسب‌وکار سرفیس نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، با رشدی ۱۴ درصدی، معادل ۱.۰۳۷ میلیارد دلار است. فصل گذشته، نخستین سه‌ماهه‌‌، پس از آغاز عرضه‌ی تبلت اقتصادی سرفیس گو محسوب می‌شود و به‌ نظر می‌رسد که اکنون واحد Surface، یک کسب‌وکار موفق میلیارد دلاری باشد. ردموندی‌ها طی سه‌ماهه‌ی اخیر به‌ لطف واحد سرفیس، به پنجمین شرکت تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در آمریکا بدل شدند.

سرفیس پرو 6 / Surface Pro 6

اگرچه مایکروسافت اخیراً از دستگاه‌های جدید سرفیس پرو ۶ و سرفیس لپ‌تاپ ۲ رونمایی کرد؛ اما این محصولات از ماه اکتبر روانه‌ی بازار شده‌اند؛ بنابراین درآمد حاصل از فروش آن‌ها در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی آتی منعکس خواهد شد. توجه داشته باشید که فروش سرفیس استودیو ۲ و سرفیس هدفون نیز از ماه آینده آغاز می‌شود؛ از این‌رو برای مشاهده‌ی تأثیر فروش دستگاه‌های یادشده نیز، باید در انتظار انتشار گزارش مالی فصل دوم ۲۰۱۹ بمانیم.

کسب‌وکار بازی‌های ویدیویی مایکروسافت اخیراً به‌صورت پیوسته در حال رشده بوده است و درآمد این بخش در فصل گذشته نیز رشدی ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. به‌ لطف عرضه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس، درآمد حاصل از فروش سخت‌افزار ایکس‌باکس نیز رشد ۹۴ درصدی را تجربه می‌کند. طی سه‌ماهه‌ی گذشته، تعداد کاربران فعال ایکس‌باکس لایو نیز به ۵۷ میلیون نفر افزایش یافت.

ایکس باکس

ردموندی‌ها اخیراً از برنامه‌های خود برای آغاز آزمایش سرویس استریم بازی xCloud در سال ۲۰۱۹ پرده برداشتند. سرویس استریم بازی مایکروسافت رقابتی جدی با سرویس‌هایی مانند GeForce Now، PlayStation Now، Shadow و Liquid Sky‌ خواهد داشت. حتی گوگل نیز در حال آزمایش سرویسی موسوم به Project Stream است که به‌ کاربر اجازه می‌دهد تا بازی Assassin's Creed Odyssey را از طریق مرورگر کروم روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ خود تجربه کند.

در حالی که کسب‌وکار سرفیس، مایکروسافت را به جمع پنج تولیدکننده‌ی برتر PC در آمریکا ملحق کرد، ردموندی‌ها طی سه‌ماهه‌ی گذشته، در زمینه‌ی درآمدزایی فروش لایسنس ویندوز نیز رشد خوبی را تجربه کردند. درآمد Windows OEM Pro رشدی ۸ درصدی داشته؛ بدین مفهوم که لایسنس‌های پریمیوم بیشتری توسط تولیدکنندگان PC خریداری شده است.

سرفیس لپ تاپ

در این بین، درآمد حاصل از فروش لایسنس‌های غیر پرو کاهشی ۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ چرا که تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی روز به روز در حال فروش لپ‌تاپ‌های ویندوزی بالارده‌ی بیش‌‌تری به کاربران عادی و سازمان‌ها هستند. درآمد حاصل از محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های ابری به‌ لطف افزایش قراردادهای چندساله با سازمان‌ها، رشدی ۱۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.

غول دنیای فناوری طی سه‌ماهه‌ی نخست سال مالی ۲۰۱۹، رشد فوق‌العاده‌ای را در درآمدزایی کسب‌وکار سازمانی خود تجربه کرده است. سرویس‌ها و محصولات تجاری آفیس و سرویس تجاری آفیس ۳۶۵ طی فصل گذشته، به‌ ترتیب رشدی ۱۷ و ۳۶ درصدی را در میزان درآمدزایی خود نشان می‌دهند. سازمان‌ها طی یک سال اخیر با شدت بیش‌تری در حال پذیرش آفیس ۳۶۵ بوده‌اند و تعداد کاربران این سرویس اکنون از ۱۵۵ میلیون گذر کرده است. حتی درآمد حاصل از کاربران عادی آفیس نیز رشد ۱۶ درصدی را تجربه می‌کند و اکنون ۳۲.۵ میلیون نفر کاربر عادی، اشتراک آفیس ۳۶۵ را خریداری کرده‌اند.

office

مایکروسافت آژور در فصل اخیر ۷۶ درصد رشد در درآمدزایی را تجربه کرد، ضمن اینکه محصولات سرور و سرویس‌های ابری نیز در مجموع، ۲۸ درصد رشد داشته‌اند. کل واحد «Intelligent Cloud» اکنون با رشدی ۲۴ درصدی، ۸.۶ میلیارد دلار از درآمد ۲۹.۱ میلیارد دلاری مایکروسافت طی فصل نخست ۲۰۱۹ را کسب کرده است. رایانش شخصی، شامل ویندوز، بازی، جست‌وجو و سرفیس با کسب‌ درآمد ۱۰.۷ میلیارد دلاری، پول‌سازترین واحد مایکروسافت به‌حساب می‌آید. رایانش ابری، سرور و آفیس در مجموع، عهده‌دار کسب ۱۸.۴ میلیارد دلار از درآمد ردموندی‌ها بوده‌اند.

جاه‌طلبی ۲۶ میلیارد دلاری مایکروسافت در تصاحب لینکدین به‌عنوان شرکت فعال در حوزه‌ی دیتا و شبکه‌ی اجتماعی سازمانی‌محور کماکان امیدوارکننده به‌ نظر می‌رسد؛ چرا که درآمد LinkedIn‌ به‌لطف افزایش بازدیدها از این شبکه، اکنون رشدی ۳۳ درصدی را تجربه می‌کند. 

لینکدین

بینگ و تلاش‌های مایکروسافت در حوزه‌ی جست‌وجو نیز نقشی پایدار در درآمد این شرکت دارند. درآمد حاصل از تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو طی فصل گذشته، ۱۷ درصد افزایش یافته، البته درآمد حاصل از این بخش طی یک سال گذشته به‌ صورت مداوم چنین رشدی را تجربه کرده است، به‌ نظر می‌رسد که رشد یادشده به درآمد بالاتر به‌ ازای هر جست‌وجو و افزایش حجم کلی جست‌وجوها مرتبط باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات