سافت بانک کسب و کار ARM در چین را واگذار می‌کند

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طی معامله‌ای به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار، کسب و کار شرکت بریتانیایی ARM در چین به گروهی از سرمایه‌گذاران محلی واگذار خواهد شد.
تبلیغات

بنابر ادعای یک منبع آگاه، شرکت بریتانیایی Arm Holdings که یکی از زیرمجموعه‌های سافت‌بانک است، کسب و کار خود در کشور اژدهای سرخ را به کنسرسیومی به رهبری صندوق نوآوری Hou An واگذار می‌کند؛ مدیریت این کنسرسیوم به‌طور مشترک بر عهده‌ی ARM و شرکتی چینی موسوم به شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی Hopu خواهد بود.

پس از انجام واگذاری، کنسرسیوم فوق‌الذکر و ARM اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک در این مجموعه خواهند کرد. بر اساس بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی سافت‌بانک منتشر شد، به لطف این واگذاری، ARM در کشور چین با موقعیت‌های بیشتری روبه‌رو خواهد بود. در این بیانیه گفته شده است:

ARM معتقد است این سرمایه‌گذاری مشترک که موجب اعطای امتیاز استفاده از فناوری نیمه‌هادی‌ها به شرکت‌های چینی و توسعه‌ی فناوری‌های ARM در این کشور خواهد شد، امکان گسترش موقعیت‌ها را برای ARM در چین بیشتر می‌کند.
تصاحب ARM توسط SoftBank

بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط منبع آگاهی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، صندوق نوآوری Hou An کنترل این سرمایه‌گذاری مشترک را بر عهده خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط وزارت علوم و فناوری چین، شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چین، صندوق سرمایه‌گذاری جاده‌ی ابریشم، هولدینگ سنگاپوری Temasek و گروه‌های سرمایه‌گذاری Shum Yip و Hopu از استان شن‌ژن، از جمله پشتیبانان صندوق نوآوری Hou An هستند.

با وجود سرمایه‌گذاری مشترک ARM و چینی‌ها، پس از عملی شدن این قرارداد نیز بخش اعظم درآمد حاصل از واگذاری امتیاز استفاده از فناوری‌ها، نرم‌افزارها و خدمات مربوط به تراشه‌های ARM در چین به جیب این شرکت انگلیسی واریز خواهد شد. شایان ذکر است که در سال مالی منتهی به ماه مارس ۲۰۱۸، درآمد حاصل از مالکیت معنوی ARM بر فناوری‌های مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در چین، یک‌پنجم کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌داد.

ARM یکی از زیرمجموعه‌های غول سرمایه‌گذاری ژاپن، سافت‌بانک است. سافت‌بانک در سال ۲۰۱۶ توانست مالکیت کامل ARM را با هزینه‌ی ۳۲ میلیارد دلار به دست آورد. نشریه‌ی ژاپنی Nikkei ماه گذشته گزارشی در رابطه با سپرده شدن کنترل کسب و کار ARM در چین به کنسرسیومی مشترک منتشر کرده بود؛‌ اخباری که اکنون منتشر شده‌اند هم مصدق ادعای ماه گذشته‌ی این نشریه‌ی ژاپنی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات