ارزش بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری فناوری دنیا برای سافت بانک چقدر است

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ویژن فاند، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دنیا است؛ اما ابهامات در مورد هزینه‌ها و ساختار صندوق، تخمین ارزش را آن نزد سافت‌بانک برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند.
تبلیغات

سافت‌بانک، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری فناوری دنیا را در تصاحب خود دارد؛ اما مشکل این است که آگاهی از مقدار ارزش واقعی این صندوق برای سافت‌بانک به سادگی امکان‌پذیر نیست. این شرکت خوشه‌ای ژاپنی فعال در حوزه‌ی فناوری چندی پیش گزارش داد که سود عملیاتی‌اش برای سه‌ماهه‌ی اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است. جزئیات درآمد شرکت نشان می‌دهد که تمام این سود از سوی صندوق ویژن فاند و صندوق کوچک‌تر دلتا فاند که سافت‌بانک سال گذشته با همکاری عربستان سعودی راه‌اندازی کرد، به‌ دست آمده است. علاوه بر این، هم‌اکنون نزدیک به یک‌چهارم از سرمایه‌ی سپرده‌ی صندوق به‌ کار گرفته شده است. سافت‌بانک که سرمایه‌گذار و همچنین مدیر این صندوق محسوب می‌شود، نزدیک به یک‌سوم از سرمایه‌ی خود را به آن اختصاص داده است؛ اما هیچ‌گاه میزان هزینه‌های دریافتی از سرمایه‌گذاران دیگر را که شامل بودجه‌های دولتی عربستان سعودی و ابوظبی، اپل و کوالکام می‌شود، افشا نکرده است.

علاوه بر این، ساختار ویژن فاند نیز مبهم به‌ نظر می‌رسد. برخی از سرمایه‌گذاران تصمیم به دریافت توزیع‌های ثابت گرفته‌اند که این مسئله آن‌ها را به‌صورت مؤثر به وام‌دهندگان به صندوق تبدیل کرده است. سافت‌بانک هرگز میزان سرمایه‌ی جذب‌شده برای ویژن فاند از سوی این منبع را که در واقع شکلی از قرض محسوب می‌شود، اعلام نکرده است. هرچه مقدار این قرض در ساختار سرمایه بالاتر باشد، سافت‌بانک با ریسک بزرگ‌تری مواجه خواهد بود؛ زیرا فارغ از آنکه صندوق در سال معین پولی به‌ دست آورده باشد یا نه، توزیع ثابت سرمایه‌گذاران باید به آن‌ها پرداخت شود.

با وجود این عدم اطمینان، اطلاع از اینکه سا‌فت‌بانک به کدام نوع از درآمد حاصله از صندوق ویژن فاند می‌تواند متکی باشد، دشوار خواهد بود. با این حال یک موضوع روشن است و آن اینکه این صندوق تا به امروز بیشترین سرمایه‌ی خود را از سوی تنها یک سرمایه‌گذار یعنی انویدیا جذب کرده است. سهام این تولیدکننده تراشه از یک سال گذشته تاکنون بیش از دو برابر شده است و تقریبا ۳.۳ میلیارد دلار از سود سرمایه‌گذاری را در ویژن فاند پوشش می‌دهد. با این حال، جزئیات بسیار اندکی درباره‌ی سرمایه‌گذاری‌های خصوصی بزرگ سافت‌بانک نظیر شرکت‌های تاکسی اینترنتی دیدی و اوبر یا شرکت سازنده‌ی فضای اداری وی‌ورک وجود دارد.

معضل مهمی که سافت‌بانک با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که اعتماد سرمایه‌گذاران در اصل بر پایه‌ی ایمان آن‌ها به نام شرکت و غیر قابل پیش‌بینی بودن ماسایوشی سان، بنیان‌گذار آن قرار دارد و فقدان شفافیت نیز به‌نوعی تشدیدکننده‌ی این مشکل محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات