عملکرد فراتر از حد انتظار اپل در فصل دوم ۲۰۱۸ با ثبت درآمد ۶۱.۱ میلیارد دلاری

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۲
مطالعه 5 دقیقه
گزارش مالی اپل برای فصل دوم ۲۰۱۸، از عملکرد فراتر از حد انتظار این شرکت، به‌خصوص در زمینه‌ی بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران حکایت دارد.
تبلیغات

اپل دقایقی پیش، گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۸ (فصل دوم سال مالی ۲۰۱۸) را منتشر کرد. کوپرتینونشین‌ها در سه‌ماهه‌ی گذشته موفق به کسب درآمدی ۶۱.۱ میلیارد دلاری شده‌اند که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ بدین ترتیب درآمد حاصل از هر سهم ۲.۷۳ دلاری این شرکت، ۳۰ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام اپل، فروش جهانی این برند طی فصل گذشته، ۶۵ درصد از درآمد آن را شکل می‌دهد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، می‌گوید:

ما از ثبت بهترین سه‌ماهه‌ی منتهی به ماه مارس در تاریخ خود، به‌ لطف رشد درآمد حاصل از فروش آیفون، سرویس‌ها و پوشیدنی‌ها، هیجان‌زده‌ایم. کاربران در طول هر هفته از سه‌ماهه‌ی دوم، آیفون ۱۰ را بیش‌تر از سایر مدل‌های آیفون برای خرید برگزیده‌اند؛ این روند در طول سه‌ماهه‌ی منتهی به دسامبر و به‌دنبال عرضه‌ی آیفون ۱۰ نیز حکمفرما بود. درآمد ما از تمام مناطقی که در آن‌‌ها فعالیت داریم با رشد همراه بود؛ به‌طوری که در چین و ژاپن، رشدی ۲۰ درصدی در درآمد خود تجربه کردیم.
مک بوک پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

لوکا ماستری، مدیر مالی ارشد اپل، می‌گوید:

کسب‌وکار ما در طول سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۱ مارس عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت؛ به‌طوری که افزایشی ۳۰ درصدی در درآمد خود به ازای هر سهم تجربه کردیم و بیش از ۱۵ میلیارد دلار، جریان نقدی عملیاتی به‌ وجود آوردیم. به‌ لطف انعطاف حاص از دسترسی ما به نقدینگی جهانی خود، اکنون می‌توانیم به‌صورت بهینه‌تری روی فعالیت‌های خود در ایالات متحده سرمایه‌گذاری کنیم و در جهت ایجاد ساختار سرمایه‌ای بهینه‌تری گام برداریم. با توجه به اطمینانی که به آینده‌ی اپل داریم، باید اعلام کنیم که هیئت‌مدیره‌ی شرکت، اجازه‌ی بازخرید ۱۰۰ میلیارد دلار از سهام اپل و افزایش ۱۶ درصدی سود سه‌ماهه‌ی سهام را صادر کرده است.

خاطرنشان می‌کنیم که اپل موافقت خود برای آغاز فرآیند ابتدایی بازخرید ۲۱۰ میلیارد دلاری سهام این شرکت را در طول سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۸ اعلام خواهد کرد. هیئت‌مدیره‌ی اپل با هدف بازتاب افزایش ۱۶ درصدی سود سهام، اعلام کرد برای آن دسته از اشخاصی که تا پایان معاملات روز ۱۴ می ۲۰۱۸ به جمع سهام‌داران این شرکت پیوسته‌اند، سود ۰.۷۳ دلاری به ازای هر سهم عادی اپل در تاریخ ۱۷ می ۲۰۱۸ قابل پرداخت خواهد بود. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل از زمان آغاز برنامه‌ی بازگشت سرمایه‌ی خود در آگوست ۲۰۱۲ تا مارس ۲۰۱۸، نزدیک به ۲۷۵ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خود بازگردانده است که این مبلغ، بازخرید ۲۰۰ میلیارد دلاری سهام را نیز در بر می‌گیرد. تیم مدیریت و هیئت‌مدیره‌ی اپل در نظر دارند هرکدام از بخش‌های برنامه‌ی بازگشت سرمایه را مورد ارزیابی قرار دهند و سپس به‌صورت سالانه، گزارشی از وضعیت اجرای این برنامه ارائه دهند.

کوپرتینونشین‌ها تقریبا در تمامی زمینه‌ها، عملکردی فراتر از انتظار تحلیل‌گران وال‌استریت از خود به جای گذاشتند و بررسی گزارش مالی آن‌ها برای فصل دوم ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که سرویس‌های این شرکت در حال بدل‌ شدن به یک جریان پایدار درآمدزایی است. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین پارامترهای مربوط به گزارش مالی فصل پیشین اپل را مشاهده کنید:

  • درآمد سه‌ماهه‌ی دوم: ۶۱.۱ میلیارد دلار که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، افزایشی ۱۴ درصدی نشان می‌دهد. تحلیل‌گران و اپل به‌ ترتیب درآمد ۶۰.۸۶ میلیارد دلاری و ۶۰ تا ۶۲ میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بودند.
  • درآمد به‌ازای هر سهم: ۲.۷۳ دلار، درحالی‌که رقم پیش‌بینی‌شده‌ توسط تحلیل‌گران، ۲.۶ دلار بود.
  • عرضه‌ی آیفون در سه‌ماهه‌ی دوم: فروش ۵۲.۲ میلیون دستگاه، درحالی‌که تحلیل‌گران، فروش ۵۱.۹ میلیون دستگاه را پیش‌بینی کرده بودند.
  • عرضه‌ی آیپد در سه‌ماهه‌ی دوم: ۹.۱ میلیون دستگاه.
  • عرضه‌ی مک در سه‌ماهه‌ی دوم: ۴.۱ میلیون دستگاه.
  • درآمد حاصل از سرویس‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم: ۹.۲ میلیارد دلار که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، افزایشی ۳۱ درصدی نشان می‌دهد.
  • درآمد حاصل از چین در سه‌ماهه‌ی دوم: ۱۳ میلیارد دلار که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، افزایشی ۲۱ درصدی نشان می‌دهد.

اپل موارد زیر را برای سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۸ خود پیش‌بینی می‌کند:

  • درآمد بین ۵۱.۵ تا ۵۳.۵ میلیارد دلاری
  • حاشیه‌ی سود کلی بین ۳۸ تا ۳۸.۵ درصدی
  • هزینه‌های عملیاتی بین ۷.۷ تا ۷.۸ میلیارد دلار
  • درآمد/هزینه‌ی دیگر ۴۰۰ میلیارد دلاری
  • نرخ مالیات تقریبی ۱۴.۵ درصدی
آیفون 10 ایکس / iphone x

بازگشت عظیم سرمایه تا مدت‌ها سرمایه‌گذاران را راضی نگه خواهد داشت و این موضوع فرصت مناسبی برای سامان‌ دادن به سری محصولات آیفون در اختیار اپل قرار خواهد داد. اپل سال گذشته آیفون ۱۰ را روانه‌ی بازار کرد؛ محصولی که با وجود جلب رضایت بسیاری از منتقدان، به‌دلیل داشتن قیمت پایه‌ی ۱۰۰۰ دلاری، پروسه‌ی فروش این گوشی هوشمند را برای کوپرتینونشین‌ها به یک چالش بدل کرده بود.

اپل در اواخر سال گذشته‌ی میلادی پیش از هر شرکت دیگری در مسیر دستیابی به ارزش بازار یک تریلیون دلار قرار داشت. رسیدن به چنین ارزش بازاری، بسیار سمبلیک به‌شمار می‌رود؛ اما بی‌شک در صورت تحقق یافتن، می‌تواند دستاورد قابل توجهی برای کوپرتینونشین‌ها باشد. ارزش سهام اپل به هیچ‌وجه در مسیر سقوط قرار ندارد؛ اما آنچنان که پیش‌بینی می‌شد، آغاز عرضه‌ی آیفون ۱۰ به روند رشد آن شتاب نبخشید.

نظر شما کاربران عزیز در خصوص عملکرد اپل طی فصل دوم ۲۰۱۸ چیست؟ آیا اپل می‌تواند به‌مرور اتکای صِرف خود بر فروش آیفون را کم‌رنگ‌تر کند و با ورود به بازارهایی همچون اسپیکر هوشمند و واقعیت افزوده، خود را در زمینه‌های دیگر نیز به‌عنوان مهره‌ای کلیدی مطرح کند؟ پاسخ خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات