ارزش بازار ۲۵.۶ میلیارد دلاری اسپاتیفای در اولین روز ورود به تالار بورس

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از آنکه اسپاتیفای وارد تالار بورس شد و برای اولین بار سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کرد، شاهد افزایش ۱۲.۸ درصدی ارزش سهام و رسیدن ارزش بازار آن به بیش از ۲۶.۵ میلیارد دلار بود.
تبلیغات

اسپاتیفای از جمله‌ی شرکت‌هایی است که از ماه‌ها پیش بسیاری در انتظار عرضه‌ی عمومی سهام آن در تالار بورس بودند. این شرکت یک روز پس از ورود به تالار بورس شاهد اتفاقات خوبی بود. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، ارزش سهام اسپاتیفای پس از عرضه‌ی اولیه با افزایشی ۱۲.۸ درصدی همراه شده و از این‌رو ارزش بازار آن به بیش از ۲۶.۵ میلیارد دلار رسیده است.

البته اسپاتیفای روش سنتی و مرسوم عرضه‌ی اولیه سهام را در پیش نگرفته است. همانطور که پیش از این در زومیت گفتیم، این شرکت به‌جای IPO از روش DPO (عرضه‌ی مستقیم سهام به خریداران) استفاده کرده است. در واقع در فرایند عرضه‌ی سهام اسپاتیفای مؤسسه‌ای مالی دخالت ندارد. تمامی سهامداران گذشته و کارمندان اسپاتیفای که بخشی از سهام را در اختیار دارند، قادر هستند سهام خود را به‌صورت مستقیم به سایر افراد واگذار کنند.

سهام اسپاتیفای واپسین ساعات روز گذشته به‌صورت عمومی عرضه شد. قیمت اولیه‌ی تعیین‌شده برای اسپاتیفای ۱۶۵.۹۰ دلار و ۲۶ درصد بیشتر از قیمت اولیه‌‌ی ۱۳۲ دلاری است که توسط بورس نیویورک تعیین شده. آخرین قیمت ثبت‌شده که طی آن سهام اسپاتیفای مبادله شده، نزدیک به ۱۵۰ دلار ثبت شده است.

عرضه‌ی اولیه‌ی سهام بصورت مستقیم (DPO) روشی است که پیش از این نیز توسط شرکت‌هایی با سایز کوچک مورد استفاده قرار گرفته؛ اما اسپاتیفای اولین شرکت با این گستردگی محسوب می‌شود که از این روش برای عرضه‌ی سهامش بهره برده است.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط بورس اوراق بهادار نیویورک، در روز اول داد و ستد سهام اسپاتیفای سهامی به ارزش بیش از ۹۴۰ میلیون دلار خرید و فروش شده که از این نظر، چهارمین عرضه‌ی بزرگ اولیه‌ی سهام شرکت‌ها از سال ۲۰۱۰ به این سو است.

هرچند اسپاتیفای شاهد انجام یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سهام بوده است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که حجم عرضه‌ی اولیه‌ی سهام دو شرکت علی‌بابا و فیسبوک بسیار بالاتر از اسپاتیفای بوده است. عرضه‌ی اولیه‌ی سهام اسپاتیفای از نظر بزرگی، رتبه‌ی هشتمین IPO بزرگ بین شرکت‌های فناوری را به خود اختصاص داده است. اسپاتیفای پس از گوگل که در سال ۲۰۰۴ وارد تالار بورس شد، در این رتبه قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات