فشار چینی‌ها بر کوالکام همزمان با ارائه پیشنهاد افزایش خرید تراشه از آمریکا

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌ نظر می‌رسد چینی‌ها در جریان مذاکرات اقتصادی با آمریکا، پیشنهادی در رابطه با افزایش واردات تراشه‌ از این کشور و کاهش خرید تراشه از تایوان و کره‌ی جنوبی ارائه کرده‌اند.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌های متعدد وال استریت ژورنال و به نقل از تک‌کرانچ، خرید تراشه یکی از موضوع‌های اصلی مذاکرات بین چین و آمریکا است که در روزهای اخیر برای حل و فصل مشکلات تجاری دور یک میز نشسته‌اند. شنیده‌ها نشان از این دارند که چینی‌ها پیشنهاد کرده‌اند حجم خرید تراشه‌ از آمریکا را بیافزایند و در عوض خرید خود از کمپانی‌های کره‌ای و تایوانی را کاهش دهند. آمریکایی‌ها امیدوارند طی مذاکراتی که انجام می‌دهند، تراز مراودات تجاری خود را که منفی است، کاهش دهند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، آمریکا در مراودات تجاری خود با چین به بیشترین کسری تجاری با رقم ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده است. کسری تجاری به این معنی است که حجم واردات آمریکا از چین، ۳۷۵ میلیارد دلار بیش از صادرات این کشور به چین است. چین بزرگ‌ترین مصرف کننده‌ی صنعت نیمه‌هادی‌ است و از این‌رو تصمیم آن برای افزایش خرید از آمریکا در این حوزه می‌تواند منجر به پیشبرد مذاکرات شود.

البته در مقابل، چینی‌ها سیاستی متفاوت نیز در پیش گرفته‌اند. رویکرد متفاوت چینی‌ها، تصاحب NXP توسط کوالکام است که بزرگ‌ترین خرید کوالکام نام گرفته و از سوی رگولاتوری‌های چین چراغ سبز نگرفته است و از این‌رو، نهایی شدن آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با اشباع بازار گوشی‌ هوشمند و در نتیجه کاهش تقاضا برای تراشه‌های تولیدی کوالکام، این کمپانی آمریکایی در پی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر تراشه‌ برآمده است. برای مثال می‌توان به NXP اشاره کرد که در حوزه‌ی تولید تراشه‌ی مورد استفاده در خودروهای هوشمند فعالیت می‌کند؛ از این‌رو رشد در این حوزه قابل پیش‌بینی است و همین موضوع کوالکام را بر آن داشت تا NXP را به زیر پرچم خود ببرد. اما در این بین یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ رگولاتوری‌های چینی تصاحب NXP‌ را تأیید نمی‌کنند.

به گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی چین به‌عنوان نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده در رابطه با تصاحب NXP توسط کوالکام، تحت فشار زیادی است تا قوانین و سیاست‌هایی در راستای حفظ بازیگران بومی و بزرگ در حوزه‌ی نیمه‌ هادی‌ها در پیش بگیرد.

کوالکام در سال ۲۰۱۵ نیز توسط دولت چین نقره‌داغ شد. این کمپانی آمریکایی در سال ۲۰۱۵ جریمه‌ای ۹۷۵ میلیون دلاری به دولت چین پرداخت کرد و متعهد شد حق پتنت دریافت‌شده از کمپانی‌های چینی را کاهش دهد.

چین سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای برای تولید تراشه در داخل کشور انجام داده است و باید دید سرنوشت کمپانی‌هایی نظیر کوالکام که همچنان در انتظار رگلاتوری‌های چینی در رابطه با تصاحب NXP است، چگونه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات