شیائومی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلاری در پی ورود به تالار بورس است

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی که با لقب اپل چین نیز شناخته می‌شود، در پی آن است تا با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلاری وارد تالار بورس شود و سهام خود را به‌‌صورت عمومی عرضه کند.
تبلیغات

شیائومی در زمره‌ی بزرگ‌ترین کمپانی‌هایی قرار دارد که در کشور چین متولد شده‌ است و گوشی‌های هوشمند باکیفیتی را با قیمت بسیار منطقی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این کمپانی که یک استارتاپ به شمار می‌رود، هنوز وارد بازار سهام نشده و در واقع یک کمپانی خصوصی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شیائومی در پی انتخاب و مذاکره با بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است تا اقدامات لازم در جهت عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود را انجام دهد. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که مؤسساتی نظیر مورگان استنلی، گلدمن ساکس، کردیت سوئیس و دویچه بانک، از جمله‌ شناخته‌شده‌ترین بانک‌ها و مؤسسات مالی هستند که وظیفه‌ی انجام اقدامات لازم برای برای عرضه‌ی اولیه سهام شیائومی را برعهده دارند. البته شنیده‌ها حکایت از این دارند که این کمپانی چینی در پی آن است تا بانک‌های چینی را نیز در فرایند عرضه‌ی عمومی سهام خود دخالت دهد. انتظار می‌رود عرضه‌ی عمومی سهام شیائومی در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ رنگ واقعیت به خود بگیرد.

شیائومی پس از کمپانی‌های هواوی، اوپو و ویوو در جایگاه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند در کشور چین قرار دارد. این کمپانی حتی لقب اپل چین را نیز به دوش می‌کشد که نشان از سیاست‌های موفق و همچنین علاقه‌ی مدیرعامل این کمپانی برای شبیه شدن به اپل دارد؛ شیائومی پس از تولید گوشی‌های هوشمندی شبیه به آیفون‌های اپل در سال ۲۰۱۴، این لقب را گرفت. در سال ۲۰۱۴ شیائومی با توجهی که به سوی خود جلب کرده بود، لقب محبوب‌ترین برند گوشی در کشور چین را از آن خود کرد، حال آنکه هواوی در سال ۲۰۱۵ موفق شد به لطف نکسوس ۶ پی جایگاه شیائومی را از آن خود کند.

لی جون، مدیرعامل و مؤسس شیائومی، ابتدای سال ۲۰۱۷ با انتشار نامه‌ای به سهامداران، به این نکته اشاره کرد که این کمپانی در چند سال گذشته رشد بسیار سریعی تجربه کرده است؛ حال آنکه مشکلات ایجادشده در چرخه‌ی تولید محصولات در کنار ظهور رقبای نوپا اما قدرتمند در کشور چین باعث شده است شیائومی آنچنان که باید نتواند به راه خود ادامه دهد. شیائومی با در اختیار داشتن ۱۴ درصد از کل بازار چین همچنان بالاتر از اپل در این کشور قرار دارد؛ حال آنکه هواوی با در اختیار داشتن سهم ۱۹ درصدی، بسیار جلوتر از رقیبش حرکت می‌کند.

لی جون پیش‌بینی کرده بود که شیائومی طی سال ۲۰۱۷ درآمدی ۱۵.۵ میلیارد دلاری کسب کند که این مهم در کمتر از ۱۰ ماه محقق شد. شیائومی در بازار چین از جایگاه اول فاصله گرفته است؛ اما شاهد این موضوع هستیم که این کمپانی در هند بسیار پررنگ ظاهر شده و موفق به قرارگیری در میان سه کمپانی برتر بازار هند شده است. 

به گزارش بلومبرگ، شیائومی در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازار آمریکا است؛ ولی سرنوشت رقم‌خورده برای کمپانی رقیبش برای ورود به بازار آمریکا، باعث شده این کمپانی نیز سیاستی محتاطانه در این خصوص در پیش بگیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات