گزارش مالی انویدیا برای سه‌ماهه سوم ۲۰۱۶ منتشر شد؛ بخش گیمینگ با ۷۶۱ میلیون دلار رکورد زد

جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز انویدیا گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۶ را منتشر کرد که نشان از درآمد ۱.۳۰۵ میلیارد دلاری دارد؛ عددی که رکوردی جدید برای این شرکت به حساب می‌آید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انویدیا با انتشار گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی گذشته خبر از رشد درآمد ۷ درصدی خود نسبت به سال گذشته و ۱۳ درصدی نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل آن داده است. حاشیه‌ی سود خالص این شرکت ۵۶.۳ درصد رشد داشته و این شرکت درآمد عملیاتی ۲۴۵ میلیون دلاری و سود خالص ۲۴۶ میلیون دلاری داشته است. سود هر سهم نیز ۰.۴۴ دلار بوده است که نسبت به سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.

به علاوه بخش پردازنده‌های گرافیکی انویدیا رشد زیادی داشته است و بخش زیادی از درآمد این شرکت مدیون فروش این پردازنده‌ها است. درآمد پردازنده‌های گرافیکی این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد و نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. به علاوه درآمد پردازنده‌های گرافیکی مخصوص بازی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته و به بیشترین مقدار خود رسیده است.

البته‌ بخش Quadro این شرکت عملکرد ضعیفی نسبت به سایر بخش‌ها داشته و درآمد ۱۹۰ میلیون دلاری آن در مقایسه با سه‌ماهه‌ی گذشته ۸ درصد رشد داشته است؛ اما در قیاس با سال قبل، ۸ درصد افت را نشان می‌دهد. Tesla و GRID نیز ۸۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند که نسبت به سه ماهه قبل ۱۳ درصد رشد داشته و افتی ۸ درصدی در قیاس با سال قبل را نشان می‌دهد.

البته پردازنده‌های تگرای انویدیا همچنان عملکردی نامناسب دارند. این بخش شانس خود را در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها امتحان کرد، اما موفقیتی بدست نیاورد. البته عملکرد این پردازنده‌ در بخش خودروهای هوشمند مناسب بوده و بخشی است که تگرا در آن رشد داشته است.

تگرا در سه ماهه گذشته ۱۲۹ میلیون دلار درآمد داشته که در مقایسه با سال گذشته ۲۳ درصد افت داشته است. این افت درآمد به دلیل افت عملکرد بخش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بوده است؛ چرا که درآمد ۷۹ میلیون دلاری بخش خودروی این شرکت نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و نسبت به سه ماهه قبل ۱۱ درصد رشد داشته است. در حال حاضر برای موفقیت تگرا امیدهایی وجود دارد؛ البته نه در بازار تبلت‌ها. هر چند که این شرکت توانسته در رقابت برای تولید پردازنده‌های تبلت پیکسل سی موفق شود، اما در حال حاضر موفقیت این تبلت نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به علاوه انویدیا از شرکت اینتل ۶۶ میلیون دلار در سه ماهه گذشته با توجه به قرارداد استفاده از پتنت‌ها دریافت کرده است.

طی سه ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۶ انویدیا ۵۳ میلیون دلار به سهامداران خود پرداخت و ۴.۶ میلیون از سهام خود را بازخرید کرده است. هدف برای کل سال مالی ۲۰۱۶، ۸۰۰ میلیون دلار است که این مقدار در حال حاضر به ۶۰۴ میلیون دلار رسیده است. به علاوه انویدیا در نظر دارد تا در سال آینده‌ی مالی در حدود یک میلیارد دلار به سهامداران خود پرداخت کند.

انویدیا در بخش گیمینگ رشد زیادی را شاهد بوده است و درآمد آن از ۴۶۸ میلیون دلار در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۱۵ به ۷۶۱ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی گذشته افزایش یافته است. بازار گیمینگ این شرکت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته که با توجه به سیر نزولی حاکم بر بازار کامپیوترها رشد چشم‌گیری است.

اما به نظر می‌رسد گیمینگ کامپیوتری همچنان زنده و پویا است؛ چرا که این بخش، افت در سایر بخش‌ها و بخصوص کامپیوتر و تگرا را پوشش داده و باعث رشد انویدیا شده است. درآمد این دو بخش از ۳۵۰ میلیون دلار در سال گذشته به ۱۹۲ میلیون دلار کاهش یافته است. بخش خودروهای هوشمند نیز در حال رشد است، اما نتوانسته افتی که بازار تبلت‌ها به آن گرفتار آمده را پوشش دهد.

در حالت کلی، زمانی که در یک سه‌ماهه، با رشد مالی خود رکورد می‌زنید، قطعا با خبر خوبی مواجه بوده‌اید. با این حال تمامی بخش‌های انویدیا طبق انتظارات رشد نکرده‌اند؛ اما شانس با انویدیا یار بوده است و بزرگ‌ترین بخش این شرکت بیشترین رشد درآمد را نیز داشته است.

به علاوه انویدیا در سه‌ماهه‌ی آینده درآمدی معادل ۱.۳۰ میلیارد دلار را برای خود پیش‌بینی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات