گزارش روحانی از عملکرد صد روزه دولت دوازدهم

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شب گذشته رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم ارائه کرد.
تبلیغات

بر اساس گزارش حسن روحانی، دولت دو هدف اصلی دارد؛ یکی ریشه‌کن کردن فقر مطلق در دولت دوازدهم و ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری ها بین مردم دهک‌های پایین و بالا و رونق اقتصادی و دیگری بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه است. به گفته وی، مستمری اعضای کمیته‌ی امداد و بهزیستی تا سه برابر افزایش یافته و تا پایان دولت پنج برابر می‌شود. رئیس جمهور همچنین اعلام کرد:

از پاییز ۹۳ تا تابستان ۹۶، سالانه ۶۸۵ هزار اشتغال خالص ما بوده و تورم یک رقمی به معنای ارزانی نیست به معنای مهار گرانی است. ۲۳.۱ میلیارد دلار موافقت فاینانس خارجی گرفتیم و در ۱۰۰ روز اول قراردادهای بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشتیم.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند مشکل بانک‌ها فقط برجام است؛ در‌حالی‌که فقط یک بخش آن برجام است، گفت:

خوشبختانه مشکلات ۹۸ درصد سپرده‌گذاران حل شده است یا در هفته‌های پیش رو حل خواهد شد.

روحانی درباره‌ی وضعیت هواپیمایی ایران گفت:

رفت و آمد در آسمان ایران نسبت به گذشته به خاطر حوادث اوکراین و قطر بیشتر شده است و ایران مسیر اصلی رفت و آمدهای هواپیماها محسوب می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از طریق حوزه‌های صنعت، خدمات، فضای مجازی و کشاورزی می‌توان اشتغال را بالا برد، گفت:

تولیدی که فقط برای مصرف داخلی باشد، نمی‌تواند رشد مطلوبی داشته باشد. باید بخشی از بازار بیرون از کشور را در اختیار بگیریم. در دو سال اخیر صادرات غیر نفتی از واردات بیشتر شد، امسال نیز رشد صادرات خوب خواهد بود.

وی همچنین افزود:

در فناوری‌های نوین قدم‌های خوبی برداشتیم، با فرانسوی‌ها (شرکت رنو) در زمینه‌ی ساخت خودرو تولید مشترک داریم، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌ی معدن داشتیم و بخشی از فولاد کشور به بازارهای اروپایی صادر می‌شود.

روحانی درباره‌ی نوسان نرخ ارز گفت:

مردم نگران نباشند، تلاش ما حفظ نرخ متعادل است و نرخ ارزی ما باید با نیاز ارزی ما متعادل باشد.

وی افزود:

ما در بودجه‌ی جدید برای پروژه‌های عمرانی اهرمی عمل کرده و از صندوق، بانک‌ها و مردم استفاده خواهیم کرد و طی صحبت‌هایی که با رهبری هم داشتیم، ایشان نیز موافق واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به مردم بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش مسکن و معدن رشد مثبتی داشتیم و رشد سرمایه‌گذاری ما در سال جاری مثبت هفت است، گفت:

سیاست دولت برای یک رقمی باقی ماندن تورم را ادامه می‌دهیم و برای اولین بار در سال ۹۵ به رشد اقتصادی دو رقمی رسیدیم. هدف ما رشد اقتصادی بالای ۵ درصد در دولت دوازدهم است که نحوه‌ی بودجه‌ریزی ما باید تغییر کند. باید مردم را وارد اقتصاد کنیم و سرمایه‌گذاری خارجی را بیشتر کنیم.

روحانی اعلام کرد که طبق گزارش وزارت ارتباطات در ۶ ماهه‌ی اول، ۵۰ هزار نفر مشغول به کار شدند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که دولت و مردم بتوانند در کنار هم، به مردم عزیز زلزله‌زده کمک کنند.

وی افزود :

ما در دهه‌های اخیر زلزله‌ی ۷.۲ ریشتری نداشتیم و این امر، کار را سخت‌تر می‌کند. خود مردم کمک کردند و امدادگران نیز عملکرد خوبی داشتند، حدود ۲۷۰۰ نفر را از زیر آوار نجات دادند و بیش از هفت هزار نفر را به بیمارستان‌ها منتقل کردند. هنوز مشکلات مردم فراوان است؛ اما به‌نسبت اگر صداوسیما عملکردها را به مقایسه بگذارد، به نظرم این بار کمک‌رسانی از طرف مردم و دولت بهتر بود. در واقع مردم نقص دولت را جبران کردند و نیروهای مسلح به‌خوبی کمک کردند. برای اولین بار همه‌ی بودجه‌ی لازم برای زلزله‌زدگان را که دولت باید تصویب کند، در جلسه‌ی چهارشنبه صبح تصویب کردیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات