فرار مالیاتی اپل با انتقال ۲۵۰ میلیارد دلار پول نقد به جزیره‌ای در کانال مانش

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
انتشار اسناد موسوم به Paradise Papers‌ نشان از این دارد که اپل برای فرار مالیاتی، ۲۵۰ میلیارد دلار پول نقد خود را به جزیره‌ای در کانال مانش انتقال داده است.
تبلیغات

اطلاعات موجود در اسناد جدید فاش‌شده موسوم به Paradise Papers، نشان از این دارد که اپل مکان جدیدی برای گریز از قوانین مالیاتی سخت‌گیرانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا پیدا کرده است. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارد که این کمپانی ۲۵۰ میلیارد دلار پول نقد حاصل از فروش محصولاتی نظیر آیفون و سرویس‌هایش را به جزیره‌ای با عنوان جرزی که در کانال مانش قرار دارد، انتقال داده است. اپل پس از تحت فشار قرار گرفتن دولت ایرلند برای تغییر قوانین مالیاتی‌اش، تصمیم گرفته است در سیاست‌هایش تجدید نظر کند و مکان نگهداری از سرمایه‌ی نقدی خود را تغییر دهد. در سال ۲۰۱۴، اتحادیه اروپا با آغاز سلسله تحقیقاتی به این نتیجه رسید که اپل با استفاده از قوانین مالیاتی ایرلند، از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کند.

پس از افشای سند Paradise Papers، به نظر می‌رسد اتحادیه‌ی اروپا در پی آن است تا تحقیقات جدیدی در اربطه با نرخ مالیات دریافتی آغاز کند و سیاست‌های کوپرتینویی‌ها در رابطه با حضور این کمپانی در جزیره‌ی جرزی را مورد بررسی قرار دهد. مارگرت وستگیر، مدیر ارشد قوانین آنتی‌تراست اتحادیه‌ی اروپا، در این خصوص چنینی اظهار نظر کرده است:

ما علاقمندیم تا اطلاعات جدیدی در رابطه با اینکه اپل اکنون چه استراتژی مالیاتی را در پیش گرفته است به دست بیاوریم. ما از اپل خواسته‌ایم اطلاعات جدیدی در این رابطه ارائه کند تا بدانیم آیا سیاست‌های اپل همسو با قوانین اتحادیه‌ی اروپا است یا خیر؟

اپل روز دوشنبه در پاسخ به سؤالات و ابهامات ایجادشده، بیانیه‌ای منتشر کرده است:

تغییرات اعمال‌شده توسط اپل در ساختار کمپانی که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، در راستای حفظ روش پرداخت مالیات به دولت ایالات متحده بود و از این‌رو، این تغییرات به‌منظور کاهش مالیات پرداختی توسط این کمپانی در سایر نقاط جهان طراحی نشده است.

اپل تأکید کرده که به هیچ عنوان هیچگونه عملیات و سرمایه‌ از کشور ایرلند خارج نشده است. اپل اعلام کرده که سالانه بیش از میلیاردها دلار در قالب مالیات به دولت ایالات متحده‌ی آمریکا با نرخ مالیات ۳۵ درصد پرداخت می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش مالیاتی اپل، این کمپانی بیش از ۲۷۸.۹ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد که بیش از ۹۴ درصد از آن (نزدیک به ۲۵۲.۳ میلیارد دلار) در خارج از خاک آمریکا نگهداری می‌شود. اپل بیش از ۶۳ درصد درآمد خود را از فروش در خارج از بازار آمریکا به دست می‌آورد.

اپل اعلام کرده که اکنون زمان کاهش نرخ مالیات آمریکا است؛ زیرا دولتمردان کنونی آمریکا وعده داده بودند که به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور، تسهیلاتی برای کمپانی‌ها در نظر بگیرند که شامل کاهش نرخ مالیات به ۲۰ درصد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات