سوددهی AMD طی تابستان سال ۲۰۱۷

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اِی‌اِم‌دی گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده که بر اساس آن، این شرکت موفق به سوددهی شده است.
تبلیغات

گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری AMD نشان از آن دارد که این شرکت پس از مدت‌ها دوباره به سوددهی بازگشته است که اصلی‌ترین دلیل آن را باید عرضه‌ی پردازنده‌های سری رایزن و اِپیک بدانیم که ابتدای سال جاری میلادی راهی بازار شدند.

هرچند گزارش مالی ای‌ام‌دی نشان از سوددهی این شرکت دارد؛ اما ارزش هر سهم AMD به دلیل پیش‌بینی کاهش درآمد در سه‌ماهه‌ی چهارم با کاهش ۱۱ درصدی همراه شد. ضمنا باید به این نکته اشاره کنیم که AMD‌ موفق شده است در جریان سه‌ماهه‌ی سوم بالاترین سود عملیاتی را طی سه سال اخیر کسب کند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط AMD، این شرکت موفق شده است طی سه‌ماهه‌ی سوم، درآمدی ۱.۶۴ میلیارد دلاری کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. سود کسب‌شده توسط AMD ده سنت به ازای هر سهم گزارش شده است؛ حال آنکه کارشناسان از کسب سود ۸ سنتی به ازای هر سهم توسط این شرکت خبر داده بودند. لیسا سو، مدیرعامل AMD در جریان ارائه‌ی گزارش مالی AMD‌ چنین اظهار نظر کرده است:

ما پیشرفت خارق‌العاده‌ای طی سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی شاهد بوده‌ایم. ما موفق شدیم سهم خود را با افزایش ۴۰ درصدی در کانال‌های استراتژیک به بیش از ۵۰ درصد افزایش دهیم.

اِی‌اِم‌دی ابتدای سال جاری میلادی نسل جدید پردازنده‌های خود را مبتنی بر معماری جدید ذن رونمایی کرد. گفته می‌شود عملکرد پردازنده‌ی رایزن در هر کلاک بیش از ۵۲ درصد در مقایسه با نسل پیشین معماری AMD افزایش پیدا کرده است. پردازنده‌های مبتنی بر معماری ذن را باید از جمله‌ی قوی‌ترین محصولات این شرکت در یک دهه‌ی اخیر خواند. پردازنده‌های تردریپر را نیز باید به‌عنوان پردازنده‌های رده بالایی دانست که AMD سعی دارد با فروش آن‌ها همراه با ارائه‌ی تخفیف، سهم بیشتری از این بازار در اختیار بگیرد.

لیسا سو اعلام کرد که شرکت‌هایی نظیر دل، لنوو و اچ‌پی که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پی‌سی در جهان هستند، استفاده از پردازنده‌های رایزن را در دستور کار قرار داده‌اند. لیسا سو همچنین به این نکته اشاره کرد که درآمد AMD از فروش پردازنده‌های گرافیکی در مقایسه با یک سال اخیر بیش از ۷۴ درصد افزایش پیدا کرده است. درآمد اِی‌اِم‌دی در مقایسه با فصل بهار بیش از ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده که یکی دیگر از عوامل آن در کنار فروش پردازنده‌های رایزن، افزایش تقاضا برای تراشه‌های به‌ کار گرفته‌شده توسط سازمان‌ها و تراشه‌های نیمه‌سفارشی‌سازی‌شده نظیر پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در کنسول‌های بازی است. سال گذشته اِ‌ی‌اِم‌دی در جریان سه‌ماهه‌ی سوم ضرری ۴.۶ میلیون دلاری متحمل شده بود.

با وجود افزایش درآمد طی تابستان سال جاری، AMD کاهش درآمد ۱۵ درصدی برای پاییز سال جاری پیش‌بینی می‌کند. با این وجود، درآمد AMD در مقایسه با پاییز سال ۲۰۱۶، ۲۶ درصد بالاتر خواهد بود. لیسا سو کاهش درآمد شرکت طی سه‌ماهه‌ی چهارم را بسیار طبیعی خوانده است و هیچ نگرانی از این بابت ندارد. AMD امیدوار است در ۶ ماهه‌ی آینده شاهد افزایش هرچه بیشتر درآمد به موجب بالا رفتن فروش پردازنده‌های مبتنی بر معماری ذن و همچنین پردازنده‌های گرافیکی باشد.

در کنار پلی‌استیشن پرو سونی، ایکس باکس وان ایکس و آتاری باکس شرکت آتاری نیز از پردازنده‌های AMD استفاده خواهند کرد که این موضوع می‌تواند به‌مراتب منجر به رشد درآمد شرکت آمریکایی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات