بازار کامپیوترهای شخصی همچنان رو به افول است

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به گزارش گارتنر، بازار کامپیوترهای شخصی برای دوازدهمین سه‌ماهه‌ی متوالی افت عرضه را تجربه کرده است.
تبلیغات

گزارش اخیر گارتنر از وضعیت بازار کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی نشان‌دهنده‌ی ادامه‌ی روند رو به نزول این بازار است. طبق این گزارش اپل و مک‌های آن نیز سه‌ماهه‌ی خوبی را در بازار تجربه نکرده‌اند. با زومیت و مروری بر وضعیت تولیدکنندگان رایانه‌‌های شخصی همراه باشید.

به ادعای گارتنر، میزان عرضه‌ی جهانی رایانه‌های شخصی نسبت به سه‌ماهه‌ی مشابه در سال گذشته ۳.۶ درصد کاهش یافته و به ۶۷ میلیون دستگاه رسیده است؛ در سه ماهه‌ی منتهی به سپتامبر در سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه‌‌ی ۶۹.۵ میلیون رایانه‌ی شخصی بودیم. نکته‌ی جالب توجه در این آمار سقوط ۱۰ درصدی عرضه‌ در بازار آمریکا است.

ثبات در بازارهای کلیدی مانند اروپا، ژاپن، خاورمیانه و آمریکای لاتین هم قادر به تغییر در وضعیت کلی آمارها نشده است و بازار آمریکا با افت ۱۰ درصدی معادلات را بر هم زده است. میکا کیتاگاوا از گارتنر دلیل این افت را عملکرد ضعیف در فصل مدارس می‌داند. تصویر زیر میزان عرضه‌ی جهانی رایانه‌‌های شخصی را نشان می‌دهد:

آمار گارتنر از بازار PC

اچ‌پی و لنوو با عرضه‌ی نزدیک به ۱۴.۵ میلیون دستگاه در جایگاه‌های اول و دوم عرضه‌کنندگان رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷ قرار دارند؛ اچ‌پی با ۱۴.۵ میلیون دستگاه وضعیت بهتری را نسبت به دیگر تولیدکنندگان داشته و رشد ۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است. لنوو نیز با وجود در اختیار داشتن ۲۱.۴ درصد از بازار، کاهش ۱.۵ درصدی در عرضه‌ را نسبت به سال گذشته داشته است. تصویر زیر میزان عرضه‌ی رایانه‌های شخصی در بازار آمریکا را نشان می‌دهد:

آمار گارتنر از بازار PC

دل با ۱۰.۱ میلیون دستگاه در جایگاه سوم عرضه‌کنندگان رایانه‌‌های شخصی قرار دارد؛ این کمپانی ۱۵.۲ درصد از بازار را در اختیار داشته و عرضه‌ی محصولات آن افت چندانی نسبت به سال گذشته نکرده است. ایسوس نیز با در اختیار داشتن ۷.۳ درصد از بازار، در جایگاه چهارم قرار گرفته؛ ایسوس با افت ۹ درصدی، بیش‌ترین کاهش را در عرضه تجربه کرده است. اپل نیز با عرضه‌ی ۴.۶ میلیون رایانه‌ی شخصی در جایگاه پنجم قرار دارد؛ وضعیت اپل نیز با افت ۵.۶ درصدی عرضه‌ نسبت به سال گذشته همچنان نگران‌کننده است.

IDC دیگر موسسه‌ی تحقیقات بازار، با پایان یافتن سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ اقدام به ارائه‌ی گزارش خود کرده است. آمارهای IDC داستان متفاوتی نسبت به گارتنر روایت می‌کند به طوری که در آمارهای این موسسه تنها شاهد ۰.۵ درصد کاهش عرضه‌ی رایانه‌ شخصی هستیم. IDC همچنین وضعیت اپل را عرضه‌ی ۴.۹ میلیون دستگاه نسبت به سال گذشته رضایت‌بخش می‌داند؛ اپل طبق این آمارها ۰.۳ درصد بهبود را در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

آمارهای اعلام شده توسط گارتنر و IDC مقدماتی بوده و در برخی از موارد مبتنی بر تخمین‌های این دو موسسه است؛ برای مثال اپل هنوز آمارهای مربوط به سه ماهه‌ی پیشین را اعلام نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات