افت احتمالی ارزش سهام اپل در اثر فروش کمتر از انتظار آیفون

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
یکی از کارشناسان دویچه بانک معتقد است در نتیجه‌ی فروش کمتر از انتظار آیفون‌های جدید اپل، ارزش سهام این شرکت با کاهش روبه‌رو خواهد شد.
تبلیغات

پیش‌بینی‌های مرتبط با فروش آیفون‌های جدید اپل موجب افزایش قابل توجه ارزش سهام اپل شده است، اما از دیدگاه دویچه بانک، ارزش سهام اپل بیش از اندازه افزایش یافته است. یکی از تحلیل‌گران این موسسه با نام شری اسکریبنر، می‌گوید:

ما نگران هستیم که پیش‌بینی‌های انجام شده توسط سهام‌‌داران در رابطه با فروش آیفون ۸ و ‍۱۰ بیش از حد خوش‌بینانه هستند. انتظارات فعلی بالاتر از چیزی است که اپل توانایی برآورده‌سازی آن را دارد.

این تحلیل‌گر افزود: «با توجه به افزایش فراتر از انتظار ارزش سهام اپل در شرایط کنونی، لازم است تا پیش‌بینی‌های مربوط به سال مالی ۲۰۱۹ کاهش یافته و به واقعیت نزدیک شوند.

به گفته‌ی وی، انتظار می‌رود در کوتاه مدت نیز شاهد افت جزئی ارزش سهام اپل باشیم.

روز پنج‌شنبه گذشته و پس از انتشار این گزارش، ارزش سهام اپل با کاهش هفت درصدی مواجه شد. سهام اپل در ماه گذشته با کاهش ارزش ۵۰ میلیارد دلاری مواجه شده که معادل ۶ درصد است. باوجود کاهش فعلی ارزش سهام اپل، این شرکت در سال جاری افزایش ۳۳ درصدی ارزش سهام را تجربه کرده است که در میان شرکت‌های بزرگ بهترین افزایش را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که نرخ افزایش سهام در میان ۵۰۰ شرکت بزرگ در سال جاری به ۱۲ درصد محدود بوده است.

ارزش هر سهم اپل روز پنج‌شنبه گذشته به ‍۱۴۰ دلار رسید که نشان دهنده‌ی کاهش ۹ درصدی نسبت به روز گذشته بود. به‌گفته‌ی اسکریبنر، در زمان عرضه‌ی آیفون ۶، کوپرتینویی‌ها موفق شدند ۳۱ میلیارد دلار بیشتر از پیش‌بینی‌ها فروش داشته باشند و سرمایه گذاران انتظار دارند این موفقیت در سال مالی ۲۰‍۱۸ نیز تکرار شود.

برای عملی شدن این پیش‌بینی‌ها و دست‌یابی به مازاد فروش ۳۰ میلیارد دلاری، کوپرتینو نشین‌ها نیاز دارند ۴۵ میلیون بیشتر از پیش‌بینی‌های فعلی آیفون بفروشند؛ به‌عبارتی اپل باید بتواند مجموعا نزدیک به ۲۹۰ میلیون آیفون به‌فروش برساند و احتمال آن چندان بالا نیست.

تحلیل‌گر دویچه بانک در مورد سال مالی ۲۰۱۹ نیز بدبین‌تر است و احتمال می‌دهد فروش اپل در این سال با کاهش بیشتری روبه‌رو شود. به گفته‌ی اسکریبنر، در زمان عرضه‌ی آیفون ۶ اس، فروش این محصول در مقایسه با فروش آیفون ۶ از موفقیت کمتری برخوردار بود و ما نیز معتقدیم این مسئله در مورد جانشینان آیفون ۸ و ‍۱۰ در سال ۲۰۱۹ تکرار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات