گزارش مالی اینتل در سه ماهه‌ی دوم 2015: درآمد ۱۳.۲ میلیارد دلاری با نگاهی مثبت به آینده

پنج‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
مطالعه 4 دقیقه
اینتل امروز گزارش مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر کرد که گویای درآمد ۱۳.۲ میلیارد دلاری و سود خالص ۲.۷ میلیارد دلاری بزرگ‌ترین سازنده‌ی پردازنده در جهان است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینتل امروز گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی خود را منتشر کرد. براساس گزارش مالی منتشر شده، اینتل در جریان سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی موفق شده تا درآمدی ۱۳.۲ میلیارد دلاری را به جیب بزند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی نشان از کاهشی ۵ درصدی دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران درآمدی نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار را برای اینتل پیش‌بینی می‌کردند که انتشار گزارش اپل نشان از اشتباه بودن این پیش‌بینی‌ها داشته است. سرمایه‌گذاران گمانه‌های خود را مبتنی بر کاهش فروش پی‌سی‌ها به موجب پایان بروزرسانی از سیستم عامل ویندوز ایکس‌پی عنوان می‌کردند.

با نگاهی دقیق‌تر به آمار منتشر شده می‌توان به روشنی دید که اینتل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی شاهد رشد شاخص‌های منفی بوده است. برای مثال می‌توان به حاشیه‌ی سود ناخالص این کمپانی اشاره کرد که به ۶۲.۵ درصد رسیده است. سود عملیاتی کسب شده توسط این کمپانی با کاهشی ۲۵ درصدی به ۲.۹ میلیارد دلار رسیده و سود خالص کسب شده نیز با کاهشی ۳ درصدی به ۲.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. اینتل موفق شده در فصل دوم سال جاری به۵۵ سنت برای هر سهم رسیده است.

Intel 1

با توجه به اینکه اینتل بخش موبایل خود را در شاخه‌ی دیگر کمپانی ادغام کرده، تصویر چندان شفافی از جزئیات گزارش مالی این کمپانی در دست نیست. البته باید به این نکته اشاره کرد که اینتل با عرضه‌ی پردازنده‌های سری اتم X7 خود که براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتر توسعه یافته، در انتظار پیشرفت است. گروه تولیدکننده‌ی محصولات مرتبط با کامپیوترهای شخصی که بخش موبایل نیز در آن ادغام شده، با درآمدی ۷.۵ میلیارد دلاری در مقایسه با فصل اول سال ۲۰۱۵ شاهد رشدی دو درصدی بوده، اما در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۴، کاهشی ۱۴ درصدی را تجربه کرده است. همانطور که می‌توان پیش‌بینی کرد بخش اعظمی از این کاهش در رابطه با انقباض بازار پی‌سی‌ها است. کاهش فروش پی‌سی‌ها، تولیدکنندگان این گجت‌ها را نیز به سمت کاهش سفارش و خرید انواع پردازنده‌ها سوق می‌دهد که می‌توان تاثیر آن را در گزارش مالی اینتل دید.

در جریان سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی اینتل پردازنده‌های اتم x3، x5 و x7 را معرفی کرده که در قالب محصولات جدید روانه‌ی بازار می‌شوند. از جمله‌ی ابزارهای مبتنی بر این پردازنده‌ها می‌توان به سرفیس 3 مایکروسافت اشاره کرد که از x7 بهره می‌برد. سایر پردازنده‌های چری تریل با محصولات SoFIA 3G و 3G-R همراه خواهند شد. نسخه‌ی 4G پردازنده‌ی SoFIA LTE نیز در آستانه‌ی دریافت گواهی است و انتظار می‌رود تا در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی روانه‌ی بازار شود.

Intel 2

با توجه به معرفی نسل ششم از پردازنده‌های Core اینتل که با نام اسکای‌لیک شناخته می‌شود، انتظار می‌رود محصولات مبتنی بر این سری از پردازنده‌های اینتل در جریان سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شود. اینتل با عرضه‌ی پردازنده‌های جدید خود، محصولاتی را مبتنی بر لیتوگارفی ۱۴ نانومتر و فرآیند تولید FinFET معرفی خواهد کرد. انتظار می‌رود با ترکیب این پردازنده‌ها و ویندوز 10، تاحدودی شیب کاهش فروش پی‌سی‌ها ملایم‌تر شود.

بخش دیتاسنتر اینتل نیز درآمدی ۳.۹ میلیارد دلاری دارد که در مقایسه با فصل اول سال جاری میلادی و مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۵ و ۱۰ درصدی است. سود عملیاتی کسب شده توسط این بخش از کمپانی درآمدی ۱.۸ میلیارد دلاری را به ارمغان آورده است که بیش از سود عملیاتی ۱.۶ میلیارد دلاری کسب شده توسط بخش دیگر کمپانی است. اینتل انتظار دارد تا در روزهای آینده‌ی سال جاری میلادی نیز در حوزه‌ی سرورها همچنان شاهد رشد باشد.

اینتل در زمینه‌ی اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده و این بخش از کمپانی هم‌اکنون موفق شده تا درآمدی ۵۵۹ میلیون دلاری را از آن خود کند که در مقایسه با فصل اول سال جاری میلادی ۵ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی افزایشی ۱۰ درصدی را به خود دیده است. در صورتی که سیاست‌های اینتل با موفقیت روبرو شود، در فصل‌های آینده شاهد افزایش سهم اینتل از این حوزه خواهیم بود. در ابتدای ماه ژوئن، اینتل اعلام کرد که FPGA را از آن خود می‌کند. اینتل تصاحب این کمپانی را فرصت مناسبی برای افزایش نفود و پیشرفت اینتل در زمینه‌ی اینترنت اشیا می‌داند.

گروه نرم‌افزار و سرویس‌های اینتل نیز با کسب درآمدی ۵۳۴ میلیون دلاری در جایگاه بعدی فرار دارد. این بخش شامل بازویی نظیر مک‌آفی است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی، اینتل در این حوزه کاهشی ۳ درصدی را تجربه کرده است.

اینتل پیش‌بینی می‌کند تا در فصل سوم سال جاری میلادی درآمدی ۱۴.۳ میلیارد دلاری را با تقریب ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر یا کمتر از آن خود کند. ضمنا این کمپانی انتظار دارد تا حاشیه‌ی سود ناخالص ۶۳ درصدی را رقم بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات