رشد سود هواوی در پنج سال اخیر به کمترین میزان ممکن رسیده است

دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی گزارش مالی سالیانه‌ی خود را منتشر کرد که براساس آن، این کمپانی چینی شاهد رشد سود چندانی نیست و برای اولین بار در پنج سال اخیر چنین اتفاقی روی داده است.
تبلیغات

هواوی گزارش مالی سالیانه‌ی خود را منتشر کرده که نشان‌دهنده‌ی عدم رشد سوددهی این کمپانی برخلاف سال‌های گذشته است. هواوی اعلام کرده که سود سالیانه‌ی این کمپانی در پنج سال اخیر از کمترین رشد ممکن برخوردار است که دلیل اصلی آن، تلاش‌های این کمپانی برای افزایش سهم از بازار در مقایسه با سایر کمپانی‌های رقیب است.

هواوی رقابت سنگینی در بازار داخلی چین از سوی کمپانی‌های ویوو و اوپو احساس می‌کند، حال آنکه سیاست‌های این کمپانی چینی باعث شده در برابر رقبای خود وضعیت مطلوبی داشته باشد و رده‌ی اول را از نظر سهم بازار در اختیار بگیرد.

هواوی اعلام کرده که سوددهی این کمپانی در سال ۲۰۱۶ تنها شاهد افزایش ۰.۴ درصدی بوده و به ۵.۳ میلیارد دلار رسیده است. هواوی سومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند پس از سامسونگ و اپل است.

یکی از دلایل اصلی کاهش سوددهی و رشد ۰.۴ درصدی سوددهی این کمپانی، مخارج بالایی است که هواوی در سال ۲۰۱۶ متحمل شده؛ برای مثال می‌توان به هزینه‌ی ۴.۹ میلیارد یوانی هواوی برای برندینگ اشاره کرد. هواوی همچنین کسب و کار تولید گوشی‌ هوشمند خود را نیز گسترش داده که در مقایسه با کسب و کار تولید تجهیزات مخابراتی این کمپانی، بسیار لوکس‌تر و هزینه‌برتر است.

در فوریه سال جاری، رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرد هواوی با فشارهای داخلی درگیر است که هدف از آن‌ها، افزایش بهره‌وری و همچنین بالا بردن سوددهی بخش تولید گوشی‌ هوشمند این کمپانی است؛ گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار این کمپانی چینی موفق نشدند به اهداف ترسیم‌شده دست یابند و از این‌رو به سوددهی نرسیده‌اند.

هرچند درآمد سالیانه‌ی هواوی با افزایش ۳۲ درصدی به بیش از ۵۲۱.۶ میلیارد یوان رسیده؛ این رشد ۳۵ درصد کمتر از سال گذشته است. حاشیه‌ی سود خالص این کمپانی نیز از ۹.۳ درصد به ۷.۱ درصد کاهش پیدا کرده، به‌طوری‌که هواوی این حاشیه‌ی سوددهی را بسیار مناسب خوانده است.

هزینه‌ی اضافه بخش تولید محصولات الکترونیک مصرفی هواوی باعث شده است حاشیه سود این کمپانی شاهد کاهش ۰.۹ درصدی باشد. درآمد بخش تولید محصولات الکترونیک مصرفی این کمپانی رشد ۴۴ درصدی داشته و به بیش از ۲۶ میلیارد دلار رسیده است.

هواوی در جریان سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند راهی بازار کرده که در مقایسه با میانگین بازار جهانی، شاهد رشد ۲۹ درصدی بوده است. این کمپانی نتوانست در سال ۲۰۱۶به هدف عرضه‌ی ۱۴۰ میلیون دستگاهی خود دست یابد. هواوی در پی آن است تا برای جبران بخشی از هزینه‌های بالای خود، قیمت محصولاتش از قبیل گوشی‌ هوشمند را افزایش دهد. هواوی علاوه بر افزایش درآمد در حوزه‌ی تولید محصولات الکترونیک مصرفی نظیر گوشی هوشمند، در زمینه‌ی تجهیزات مخابراتی نیز رشد درآمد خوبی تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که درآمد این بخش به‌عنوان رقیب اریکسون سوئد و نوکیای فنلاند، بیش از ۲۴ درصد افزایش داشته و به ۲۹۰ میلیارد یوان رسیده است. این افزایش به سبب تقاضای بالا برای تجهیزات شبکه‌های 4G است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات