اپل با فروش 78.3 میلیون دستگاه آیفون و درآمد 78.4 میلیارد دلاری طی پاییز 2016 رکورد شکست

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
اپل با فروش بیش از ۷۸.۳ میلیون دستگاه و کسب سود خالص ۱۷.۹ میلیارد از درآمد ۷۸.۴ میلیارد دلاری طی پاییز ۲۰۱۶ باز هم رکورد شکست.
تبلیغات

دقایقی پیش اپل گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد که بر اساس آن این کمپانی موفق شده است در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۷ درآمدی ۷۸.۴ میلیارد دلاری کسب کند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اپل، این کمپانی به سود خالص ۱۷.۹ میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. اپل در پاییز ۲۰۱۵ نیز موفق شد تا با درآمد ۷۵.۹ میلیارد و سود خالص ۱۸.۴ میلیارد دلاری رکوردشکنی کند. در واقع اپل طی پاییز ۲۰۱۵ از نظر سوددهی و در پاییز ۲۰۱۶ از نظر درآمد کسب‌شده و فروش آیفون، رکوردشکنی کرده است. اپل با ثبت درآمد ۷۸.۴ میلیارد دلاری، علاوه بر رکوردشکنی بسیار بالاتر از پیش‌بینی ۷۷.۴ میلیارد دلاری تحلیل‌گران عمل کرده است.

حاشیه‌ی سود اپل طی سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶ قریب به ۳۸.۵ درصد بوده است که در مقایسه با حاشیه‌ی سود ۴۰.۱ درصدی مدت مشابه سال ۲۰۱۵ نشان از کاهش دارد. فروش جهانی اپل بیش از ۶۴ درصد از درآمد این کمپانی را به خود اختصاص داده است.

اپل طی پاییز ۲۰۱۶ موفق شده است قریب به ۷۸.۳ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که بیش از ۷۴.۸ میلیون دستگاه به فروش رفته طی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ است. فروش مک‌های اپل نیز با افزایشی خفیف از ۵.۳ میلیون در پاییز ۲۰۱۵ به بیش از ۵.۴ میلیون دستگاه در فصل آخر ۲۰۱۶ رسیده است. آیپد‌های اپل اما همچنان به روند رو به کاهش فروش خود ادامه داده‌اند، به‌طوری‌که کاپرتینویی‌ها در مقایسه با فروش ۱۶.۱ میلیون دستگاه تبلت طی پاییز ۲۰۱۵ تنها ۱۳.۱ میلیون دستگاه تبلت را در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶ به فروش رسانده‌اند.

اپل درآمد کسب‌شده توسط هر یک از محصولات و سرویس‌ها را نیز به تفکیک ارائه کرده است. بر این اساس ۵۴.۳۸ میلیارد دلار از مجموع درآمد اپل توسط آیفون کسب شده است. نکته‌ی جالب توجه در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶ اپل، کسب درآمد ۷.۱۷ میلیارد دلاری توسط سرویس‌های اپل است. با توجه به درآمد ۷.۲۴ میلیارد دلاری حاصل از فروش مک‌های اپل طی پاییز ۲۰۱۶، سرویس‌های اپل با فاصله‌ی کمی جایگاه سوم را از نظر کسب درآمد به دست آورده‌اند. فروش آیپد و سایر محصولات اپل نیز به ترتیب ۵.۵۳ و ۴.۰۲ میلیارد دلار عاید این کمپانی کرده است.

همان‌طور که تحلیل‌گران انتظار داشتند، سرویس‌های اپل بازهم با رشد بسیار خوبی همراه شده‌اند، به‌طوری‌که درآمد حاصل از سرویس‌های اپل در مقایسه با پاییز ۲۰۱۵ قریب به ۱۸ درصد رشد داشته است. آیفون نیز با رشد فروش، پس از چند فصل رشد منفی، موفق شده است افزایش درآمد ۵ درصدی ثبت کند.

اپل همچنان در وطن خود بیشترین درآمد را کسب می‌کند؛ چراکه آمریکایی‌ها بیش از ۳۱.۹۷ میلیارد دلار از درآمد این کمپانی را تأمین کرده‌‌اند. چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا با درآمد ۱۶.۲۳ میلیارد دلاری برای اپل پس از اروپایی قرار دارد که ۱۸.۵۲ میلیارد دلار برای اپل درآمدزایی داشته است. کاهش درآمد ۱۲ درصدی اپل در کشور چین نکته‌ای است که توجه بیشتر این کمپانی را می‌طلبد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد، افزایش میانگین قیمت فروش آیفون در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶ است. بر اساس آمارهای ارائه‌شده میانگین قیمت فروش هر دستگاه آیفون اپل به ۶۹۵ دلار افزایش پیدا کرده است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل طی ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی چنین اظهار نظر کرده است:

ما از نتایج به‌دست‌آمده طی فصل منتهی به تعطیلات سال نوی میلادی بسیار هیجان‌زده هستیم، چراکه ما بالاترین درآمد سه‌ماهه‌ی خود را کسب کرده و رکوردهای دیگری را نیز به ثبت رسانده‌ایم. ما بیشتر از همه‌ی زمان‌ها موفق به فروش آیفون شده‌ایم و بالاترین درآمد تاریخ اپل در طول یک فصل را کسب کرده‌ایم. همچنین ما رکوردهای مربوط به درآمدزایی از فروش آیفون، سرویس‌های نرم‌افزاری، فروش اپل واچ و رایانه‌های مک ثبت کرده‌ایم. درآمد حاصل از سرویس‌های اپل در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار خوبی شاهد بوده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن تعداد کاربران فعال موجود در اپ استور است.

اپل پیش‌بینی کرده است که طی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ درآمدی ۵۱.۵ تا ۵۳.۵ میلیارد دلاری با حاشیه‌ی سود ۳۸ تا ۳۹ درصد به ثبت برساند. ارزش هر سهم اپل پس از انتشار گزارش مالی این کمپانی بیش از ۲.۶ درصد رشد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات