حجم سرمایه‌های بربادرفته بازار رمزارزها به ۳۰ میلیارد دلار رسید

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کلاهبرداری رمزارز
کلاهبرداران حوزه‌ی رمزارز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های افراد را به‌سرقت برده‌اند و طبق پیش‌بینی‌ها این رقم تا سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت.
تبلیغات

کلاهبرداران طی سال‌های گذشته با اقداماتی سعی کردند از فناوری بلاک چین و رمزارزها برای فریب سرمایه‌گذاران بهره ببرند. کلاهبرداری در صنعت کریپتو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ازجمله می‌توان به پیشنهاد خرید اولیه‌ی توکن‌های جعلی، کلاهبرداری‌های فیشینگ، طرح‌های پانزی یا حملات باج‌افزاری اشاره کرد. مجرمان سایبری معمولاً برای جلب اعتماد قربانیان از تاکتیک‌های مهندسی اجتماعی مثل تأسیس وب‌سایت‌های جعلی یا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بدین‌ترتیب افراد به سرمایه‌گذاری یا اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی خود ترغیب می‌شوند.

به‌دلیل رونق چشمگیر صنعت رمزارزها طی سال‌های اخیر، تعداد افرادی که درمعرض کلاهبرداری‌های این حوزه قرار می‌گیرند افزایش یافته است. از طرفی آسان‌ شدن روند کلاهبرداری‌ها به افزایش این نوع اقدامات مجرمانه کمک می‌کند.

نتایج مطالعات Chainplay.gg نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته بیش‌ از ۳۰ میلیارد دلار کلاهبرداری در حوزه‌ی رمزارزها انجام شده است. فقط ۱۲ میلیارد دلار از این رقم، مربوط به اقدامات مجرمانه‌‌ی سایبری سال گذشته می‌شود که آمار بسیار بزرگی به‌حساب می‌آید. بیش‌ از ۶۷۳ مورد از این کلاهبرداری‌ها از طریق سرقت کیف پول‌های رمزارز انجام شده است. حمله‌های انجام‌شده برای سرقت کیف پول‌های رمزارزی بیشتر کاربران ایالات‌ متحده را هدف قرار داده‌اند. از سوی دیگر، بیشترین مقدار پولی که در این حوزه به‌ سرقت رفته، به کشور ترکیه مربوط می‌شود.

نمودار حجم پول سرقت شده از افراد در بازار رمزارزها

به گزارش گیزموچاینا، انتظار می‌رود در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ شاهد افزایش درخورتوجه حجم کلاهبرداری در حوزه‌ی رمزارزها باشیم و طبق پیش‌بینی‌ها، این رقم در سال جاری میلادی به ۱۶ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. نکته‌ی جالب اینکه از این مقدار سرمایه‌های سرقت‌شده فقط یک‌پنجم آن بازیابی شده است.

کلاهبرداری در صنعت رمزارزها به‌دلایل مختلفی به امری رایج تبدیل شده است. اول اینکه ارزهای دیجیتال و بلاک چین، فناوری‌های نسبتاً جدید و البته پیچیده‌ای هستند و همین ویژگی باعث شده درک درست آن‌ها برای افراد عادی کمی دشوار باشد. عدم درک صحیح از روش کارکرد بازار رمزارزها، خطر قرار گرفتن افراد در معرض کلاهبرداری‌ها را به‌شدت افزایش داده است. نکته‌ی دوم این است که ماهیت غیرمتمرکز و ناشناس رمزارزها و بلاک چین می‌تواند کار مجرمان سایبری را آسان‌تر کند زیرا پیگرد قانونی آن‌ها دشوارتر است. در نهایت، تبلیغات و حدس‌وگمان‌های اشتباه درمورد رمزارزها باعث شده بسیار از افراد ناآشنا فکر کنند با سرمایه‌گذاری در این حوزه، راه صدساله را یک‌شبه طی خواهند کرد و به ثروت‌های عظیم دست خواهند یافت. کلاهبرداران اغلب از حرص و طمع افراد سوءاستفاده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در طرح‌های متقلبانه‌ ترغیب می‌کنند.

بدین‌ترتیب توصیه می‌شود قبل‌ از اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، حتماً تحقیقات کاملی درمورد آن انجام دهید و از راهنمایی‌های افراد آگاه و قابل‌اطمینان استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقاله‌ی روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را مطالعه کنید زیرا در این مطلب به‌طور مفصل درمورد روش‌های درآمدزایی صحیح و قانونی از حوزه‌ی کریپتو صحبت کرده‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات