انویدیا به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی و هزینه، دو شتاب‌دهنده‌ PCIe با خنک‌کننده‌ی مایع عرضه می‌کند

سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
در میان فهرست محصولاتی که ساعاتی پیش NVIDIA در رویداد Computex 2022 معرفی کرد؛ اعلام کرد که در حال آماده شدن برای عرضه شتاب‌دهنده‌های PCIe بر پایه‌ی خنک‌کننده مایع است.
تبلیغات

کارت‌های شتاب‌دهنده‌ی جدید با خنک‌کننده مایع که به‌عنوان جایگزینی برای کارت‌های خنک‌کننده سنتی دو شیاره مبتنی بر هوا ارائه می‌شوند، برای خنک‌کنندگی و تراکم بهبودیافته‌تر به شکل یک شیار فشرده‌تر عرضه می‌شوند. نسخه‌ی خنک‌کننده مایع A100 در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ و نسخه‌ی خنک‌کننده مایع H100 اوایل سال آینده دردسترس خواهند بود.

درحالی‌که خنک‌کننده مایع برای مرکز‌های داده چیز جدیدی نیست، اما معمولاً برای سخت‌افزار سفارشی‌تر با نیازهای خنک‌کننده یا چگالی شدید، مانند نسل آینده سرورهای پیشرفته NVIDIA H100 (SMX) رزرو می‌شود. سرورهای PCIe، درمقابل، همه در مورد استانداردسازی و سازگاری هستند که کارت‌های دو شیاره برای کارت‌های ویدئویی یا شتاب‌دهنده‌های سرور طراحی شده‌اند تا به‌همراه خنک‌کننده هوا در شاسی سرور استفاده شوند. توان مصرفی ۳۰۰ تا ۳۵۰ وات این کارت‌ها به این معنی است که آن‌ها نمی‌توانند نازک‌تر شوند و همچنان باید به‌طور مؤثر توسط هوا خنک شوند که این موضوع محدودیت ۴ کارتی را برای سیستم‌هایی با رک‌مونت استاندارد ایجاد می‌کند.

ظاهراً همه چیز درحال تغییر است و خنک‌سازی مایع با ظرفیت‌های بیشتری در دیتاسنترها اجرا می‌شود تا هم با سخت‌افزار گرم‌تر خود خنک‌کننده همگام شود و هم برای بهبود بهره‌وری انرژی کلی مرکز داده مفید باشد. برای این منظور، انویدیا نسخه‌های خنک‌کننده مایع کارت‌های A100 و H100 رابط PCIe خود را عرضه خواهد کرد تا به مشتریان دیتاسنتر مسیری آسان و با پشتیبانی رسمی برای نصب خنک‌کننده مایع شتاب‌دهنده‌های PCIe بدهد.

کارت‌های قدیمی اساساً یک مرجع با سینک حرارتی سنتی دو شیاره هستند که با یک بلوک آب با پوشش کامل تک‌شیاره جایگزین شده‌اند که برای سرهم‌بندی توسط فروشندگان سرور طراحی شده است. آن‌ها از یک طرح حلقه‌باز استفاده می‌کنند که می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک مجموعه خنک‌کننده مایع بزرگ‌تر باشد.

توضیحات اسلایدی انویدیا در مورد خنک‌کننده‌های مایع جدیدش

اما به‌جز تغییرات سیستم خنک‌کننده، دیگر مشخصات کارت‌ها بدون تغییر باقی مانده است. NVIDIA توان حرارتی یا فرکانس را در این کارت‌ها افزایش نمی‌دهد، بنابراین عملکرد آن‌ها باید با کارت‌های معمولی خنک‌کننده هوا یکسان باشد؛ البته تا زمانی که از نظر کنترل حرارتی عملکرد خوبی داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، این کارت‌های جدید به جای بهبود عملکرد، از خنک‌کننده مایع برای بهبود کارایی و چگالی انرژی استفاده می‌کنند.

اولین کارتی که قرار است عرضه شود، نسخه خنک‌کننده‌ مایع ۸۰ گیگابایتی A100 شتاب‌دهنده PCIe خواهد بود که در سه‌ماهه سوم سال جاری دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. درهمین‌حال، نسخه‌ی خنک‌شونده مایع H100 PCIe نیز در دست توسعه است و انتظار می‌رود که در اوایل سال ۲۰۲۳ دردسترس قرار گیرد.

کاهش میزان هزینه‌های رک در خنک‌کننده‌های جدید انویدیا

در این مدت، انویدیا با Equinix کار می‌کند تا بتواند نسخه‌ی خنک‌کننده مایع A100 را واجد شرایط مراکز داده کند و همچنین ایده‌ای درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دنیای واقعی سخت‌افزار جدیدش داشته باشد. جالب اینجا است که NVIDIA کاهش قابل توجهی را در مصرف انرژی کلی مراکز داده بعد از تغییر به خنک‌کننده مایع گزارش می‌کند. یک سرور ۲۰۰۰ با ۴۰۰۰ کارت A100 شاهد کاهش ۲۸ درصدی نیاز کل انرژی آن بود. به‌گفته انویدیا، این صرفه‌جویی در انرژی ترکیبی از بهبود بهره‌وری انرژی کارت گرافیک با دماهای پایین‌تر و نیاز انرژی و آب کمتر خنک‌کننده مایع نسبت‌به چیلرهای هوای بزرگ است. همه این موارد نشان می‌دهند که چرا NVIDIA سخت‌افزار جدیدش برپایه‌ی خنک‌کننده مایع را به‌عنوان یک عامل افزایش‌دهنده بهره‌وری انرژی برای اپراتورهای مرکز داده که به‌دنبال کاهش مصرف برق هستند، تبلیغ می‌کند.

همچنین درحالی‌که نسل اول سخت‌افزار خنک‌کننده مایع روی کارایی متمرکز است، طبق گفته انویدیا همیشه این‌طور نخواهد بود. برای نسل‌های آینده‌ی این کارت‌ها، تیم سبز به‌دنبال خنک‌کننده مایعی خواهد بود تا عملکرد در سطوح انرژی فعلی را بهبود بخشد و احتمالاً این کار را ازطریق سرمایه‌گذاری روی دستاوردهایی با مقیاس مرکز داده در توان‌های حرارتی بالاتر برای کارت‌ها انجام خواهد داد.

در نهایت، درحالی‌که بخش عمده‌ای از رویداد امروز NVIDIA روی کارت‌های PCIe متمرکز شده بود، این شرکت همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها روی طراحی خنک‌کننده مایع برای سیستم‌های HGX خود نیز کار کرده‌اند که میزبان کارت‌های قدرتمندتر SMX این شرکت خواهند بود. نسخه‌ی خنک‌کننده مایع HGX A100 به نقاط مختلف عرضه می‌شود و نسخه‌ی خنک‌کننده مایع HGX H100 قرار است در سه‌ماهه چهارم سال میلادی عرضه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات