تراشه‌های وای فای ۷ مدیاتک برای دستگاه‌های اینترنت اشیا معرفی شدند

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیاتک از دو تراشه‌ی جدید Filogic 880 و Filogic 380 با پشتیبانی از وای‌فای ۷ برای دستگاه‌های اینترنت اشیا رونمایی کرد.
تبلیغات

مدیاتک در نوامبر سال گذشته دو سیستم-روی-چیپ (SoC) جدید Filogic را برای دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) معرفی کرد. Filogic 130 و Filogic 130A از موتور هوش مصنوعی، زیرسیستم‌های وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۲ و همچنین واحد مدیریت انرژی بهره می‌برد که همگی روی یک تراشه تعبیه شده‌اند. این ویژگی دو تراشه‌ی مورد اشاره را به انتخابی عالی برای نسل بعدی دستگاه‌های اینترنت اشیا تبدیل می‌کند. درحالی‌که دستگاه‌های اینترنت اشیا با پشتیبانی از وای‌فای ۶ هنوز به‌طور گسترده به بازار عرضه نشده‌اند، مدیاتک اکنون دو تراشه‌ی Filogic دیگر برای ارائه‌ی پشتیبانی از وای‌فای ۷ در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های IoT آینده معرفی کرده است.

XDA می‌نویسد Filogic 880 و Filogin 380 جدید، ازجمله اولین راهکارهای وای‌فای ۷ هستند که به بازار عرضه خواهند شد. Filogic 880 یک سیستم-روی-چیپ ۶ نانومتری است که پلتفرم جامعی ارائه می‌دهد. این تراشه از وای‌فای ۷ پشتیبانی می‌کند و از واحد پردازش شبکه (NPU) بهره می‌برد تا حداکثر عملکرد پردازش‌های مرتبط با وای‌فای، اترنت و بسته‌های داده‌ را پشتیبانی کند.

Filogic 880

مدیاتک مدعی شده است که Filogic 880 و Filogin 380 بهترین راهکار صنعت برای خرده‌فروشی‌ها و همچنین مشتریان سازمانی هستند. Filogic 880 از معماری مقیاس‌پذیر بهره می‌برد که می‌تواند تا پنج باند 4x4 را با حداکثر سرعت ۳۶ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی کند. این تراشه همچنین از طیف گسترده‌ای از رابط‌ها و تجهیزات جانبی پشتیبانی می‌کند و می‌توان آن را به‌راحتی برای موارد استفاده‌ی مختلف تنظیم کرد.

معماری پلتفرم Filogic 880

پتلفرم Filogic 880 مدیاتک در به بازار روترهای بی‌سیم وای‌فای ۷ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پلتفرم از همه‌ی ویژگی‌های اصلی وای‌فای ۷ ازجمله پهنای باند ۳۲۰ مگاهرتز در باند ۶ گیگاهرتز، 4K-QAM، عملیات چند پیوندی (MLO)، هماهنگی فرکانس خودکار (AFC) و واحدهای منابع چندگانه پشتیبانی می‌کند.

Filogic 880 از حداکثر پنج باند با RFIC مستقل پشتیبانی و با تراشه‌ی باند پایه‌ی وای‌فای ۷ پلتفرم Filogic 680 ارتباط برقرار می‌کند. این درحالی است که احتمال دارد روترهای سنتی فقط از سه باند استفاده کنند. سیستم‌های مش و روترهای رده‌بالا نیز از دو باند اضافه پشتیبانی می‌کنند. در قلب تراشه‌ی این محصول چهار هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز تعبیه شده است و علاوه‌براین از یک واحد پردازش شبکه (NPU) با QoS شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری و موتورهای تخلیه‌ی تونل بهره می‌برد. سوئیچ یکپارچه در این تراشه وجود ندارد و انتظار می‌رود طراحی‌ها با یک سوئیچ خارجی برای ترجمه‌ی یکی از دو درگاه ۱۰ گیگابیتی USXGMII به یک درگاه ۱۰ گیگابیتی یا ترکیبی از پورت‌های اترنت NBASE-T و گیگابیتی استفاده کند. این تراشه همچنین از انواه ورودی و خروجی‌های پرسرعت دیگر پشتیبانی می‌کند.

Filogic 380

از سوی دیگر، Filogic 380 یک تراشه‌ی ۶ نانومتری است که از وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵٫۳ برای اتصال به سایر لوازم الکترونیکی مثل گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، ستاپ‌باکس‌ها و استیک‌های پخش OTT طراحی شده است. این سیستم-روی-چیپ از دو باند 2x2 برای اتصال به این نوع دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند.

مدیاتک در Filogic 380 پشتیبانی از یک آنتن دریافت اضافه را برای بهبود عملکرد و برد اتصال بلوتوث ۵٫۳ با فعال کردن MRC (ترکیب دریافت چندگانه) به‌نمایش گذاشت. این پلتفرم از صدای بلوتوث LE نیز پشیبانی می‌کند و از فناوری هم‌زیستی بهره می‌برد تا اطمینان حاصل شود که بلوتوث و وای‌فای می‌توانند به‌طور هم‌زمان و بدون تداخل روی موج ۲٫۴ گیگاهرتز کار کنند. اتصال میزبان نیز ازطریق PCIe 4.0 x1 یا USB 3.0 است.

آلن هسو، معاون شرکت و مدیرکل کسب‌وکار اتصال هوشمند مدیاتک درمورد تراشه‌های جدید Filogic گفت:

راهکارهای اتصال بی‌سیم ما برای ارائه‌ی سریع‌ترین عملکرد با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها طراحی شده‌اند و نشان‌دهنده‌ی تعهد مدیاتک برای پذیرش وای‌فای ۷ در تعداد زیادی از بازارهای جهان است. با Filogic 880 و Filogic 380، مشتریان ما می‌توانند سرعت بالا، قابلیت اعتماد و اتصال همیشگی را در دستگاه‌های هوشمند خود تجربه کنند.

مدیاتک اواخر ماه جاری، راهکار پلتفرم Filogic جدید خود را با پشتیبانی از وای‌فای ۷ در نمایشگاه کامیپوتکس ۲۰۲۲ در تایوان به‌نمایش خواهد گذاشت. این شرکت هنوز برنامه‌ی زمانی عرضه‌ی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های جدید Filogic Wi-Fi 7 را ارائه نکرده است. البته گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اولین محصولات مجهز به این تراشه‌ها احتمالاً سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات