فناوری Max-Q انویدیا لپ تاپ‌ های گیمینگ ارزان و سبک به ارمغان می‌آورد

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا سنگین و حجیم هستند، اما فناوری Max-Q انویدیا این وضعیت را تغییر خواهد داد.
تبلیغات

انویدیا در نمایشگاه کامپیوتکس از فناوری Max-Q رونمایی کرد که باعث تولید لپ‌تاپ‌های گیمینگ باریک‌تر، آرام‌تر و سریع‌تر می‌شود. شاید بتوان فناوری Max-Q را یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های لپ‌تاپ بدانیم. انویدیا ادعا می‌کند با این فناوری، می‌توان لپ‌تاپ‌هایی تولید کرد که یک‌سوم لپ‌تاپ‌های گیمینگ فعلی ضخامت دارند، اما عملکرد آن‌ها سه برابر لپ‌تاپ‌های فعلی خواهد بود.

بر اساس گفته‌های جنهسون هوانگ، مدیر عامل انویدیا، لپ‌تاپ‌هایی که از تکنولوژی Max-Q استفاده می‌کنند، از روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ روانه بازار می‌شوند. Max-Q روش جدیدی در طراحی تراشه است و انویدیا از آن استفاده می‌کند تا چیپ‌های فعلی را بهبود دهد.

واژه Max-Q از پرواز‌های ناسا به فضا برگرفته شده است. Max-Q به نقطه‌ای گفته می‌شود که تنش آیرودینامیکی روی یک راکت به بیشترین مقدار می‌رسد. بنابراین، طراحی راکت برای مقابله با این فشار بهینه می‌شود. انویدیا می‌گوید همین فلسفه را برای طراحی تکنولوژی Max-Q به کار برده است و این باعث می‌شود لپ‌تاپ‌هایی که سه برابر باریک‌تر هستند، سه برابر عملکرد بهتری داشته باشند.

استفاده از فناوری Max-Q باعث خواهد شد بتوان لپ‌تاپ‌های گیمینگ با ضخامت ۱۸ میلی‌متر (تقریبا به‌اندازه‌ی مک‌بوک ایر) تولید کرد که ۷۰ درصد عملکرد بازی بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌های گیمینگ موجود داشته باشند. Max-Q بر اساس معماری پاسکال است که انویدیا سال گذشته معرفی کرد.

انویدیا

محصولات رسمی با نام Max-Q عرضه می‌شوند. Max-Q از فناوری ۱۶ نانومتری فین‌فت استفاده می‌کند و از حافظه GDDR5X بهره می‌برد. انویدیا همچنین درایورهای Game Ready را به گونه‌ای بهینه کرده است که علاوه بر بازدهی مناسب سیستم، تجربه عالی برای بازی بوجود آید. لپ‌تاپ‌هایی که از فناوری Max-Q استفاده می‌کنند، از تمام پلتفرم بازی GeForce شامل به‌روزترین تکنولوژی‌های بازی، درایورهای Game Ready، تکنولوژی نمایشگر Nvdia G-Sync، واقعیت مجازی و بازی 4K بهره می‌برند.

انویدیا همچنین فناوری WhisperMode را معرفی کرد که باعث می‌شود لپ‌تاپ در حین بازی، سر و صدای کمتری ایجاد کند. WhisperMode فریم‌ریت بازی را با کارت گرافیکی هماهنگ می‌کند تا بازدهی بهینه مصرف انرژی به دست آید. این باعث می‌شود نویز لپ‌تاپ کاهش پیدا کند. WhisperMode به‌زودی از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری عرضه می‌شود.

لپ‌تاپ‌های مجهز به فناوری Max-Q با کارت‌های گرافیکی GeForce GTX مدل‌های ۱۰۸۰، ۱۰۷۰ و ۱۰۶۰ از روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ (۷ تیر ۱۳۹۶) توسط تمام سازندگان بزرگ لپ‌تاپ مانند ایسر، افترشاک، ایسوس، کلوو، گیگابایت، اچ‌پی، لنوو، ام‌اس‌آی و ... به بازار عرضه می‌شوند. قیمت، امکانات و زمان عرضه این لپ‌تاپ‌ها با هم متفاوت خواهد بود. در زیر نمونه‌های از لپ‌تاپ‌های معرفی‌شده با فناوری Max-Q را می‌بینید.

لپ‌تاپ
لپ‌تاپ
لپ‌تاپ
لپ‌تاپ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات