چطور در مک فولدر هوشمند بسازیم؟

شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
چندوظیفگی و مالتی تسکینگ با مک‌بوک ایر
با فولدر هوشمند مک، به‌راحتی می‌توانید فایل‌های مختلف خود را در هر مکان و پوشه‌ای که قرار دارند، مشاهده و مدیریت کنید.
تبلیغات

ساخت فولدر جدید برای ذخیره و مدیریت فایل‌ها، عملی است که کاربران روزانه با آن درگیر هستند. ما به محض اینکه تعداد فایل‌های مشابه زیاد می‌شود، سعی می‌کنیم با قرار دادنشان در پوشه‌های مختلف، آن‌ها را آسان‌تر پیدا و مدیریت کنیم.

اگر از کاربران سیستم‌عامل مک هستید و عادت دارید که پوشه‌های زیادی ایجاد کنید یا فایل‌های زیادی دارید که پیدا کردن آن‌ها برایتان دشوار و وقت‌گیر است، می‌توانید از قابلیت پوشه هوشمند این سیستم‌عامل استفاده کنید.

پوشه هوشمند یا Smart Folder چیست؟

پوشه هوشمند نوع متفاوتی از پوشه‌ها است که مدام بروزرسانی می‌شود و فایل‌های جدید را تشخیص می‌دهد. همچنین نیازی نیست که فایل‌های خود را به درون اسمارت فولدر اضافه کنید، بلکه فایل‌ها از هرجایی در اسمارت فولدر گرد هم می‌آیند.

به‌بیانی دیگر، شما یک پوشه هوشمند ایجاد می‌کنید تا فایل‌های مدنظرتان از هرجای درایو فراخوانی و به شما نشان داده شوند. در حالی که فایل‌ها درون پوشه هوشمند وجود ندارند، اما درست مانند فایل‌های یک پوشه و بدون هیچ تفاوتی در اسمارت فولدر نمایان می‌شوند.

تغییراتی که در فایل‌های موجود در پوشه هوشمند ایجاد می‌کنید، سریعا روی فایل‌های اصلی نیز اعمال می‌شوند؛ یعنی فایل‌ها درون پوشه کپی نمی‌شوند بلکه به‌صورت بازتابی از فایل اصلی هستند. چنین رویکردی برای کسانی که به‌صورت همزمان روی چند پروژه کار می‌کنند، فضای ذخیره‌سازی کم و نیاز به فایل‌های یکسانی دارند کاملا مناسب است. در چنین حالتی تنها با ساخت پوشه هوشمند برای هر پروژه، به آن فایل دسترسی دارید بدون اینکه نیاز باشد آن را در چند جا کپی کنید.

برای اینکه چه فایل‌هایی را در اسمارت فولدر مشاهده کنید بستگی به خودتان دارد، مثلا می‌توانید تمام فایل‌های حجیم را انتخاب کنید یا تمام فایل‌هایی که دیروز وارد کامپیوترتان شده‌اند. اکنون باید تاحدودی متوجه عملکرد پوشه هوشمند شده باشید. در ادامه با نحوه ساخت Smart Folder در لپ‌تاپ و کامپیوترهای مک همراه زومیت باشید.

ساخت پوشه هوشمند

  • برای ساخت پوشه هوشمند Finder را باز کنید و روی گزینه File در بالا سمت چپ کلیک کنید. از میان گزینه‌های موجود New Smart Folder را انتخاب کنید.
ساخت پوشه هوشمند در مک
  • حال پوشه جدیدی برایتان باز می‌شود که حاوی اطلاعات خاصی نیست و باید برای محتوای آن قوانینی وضع کنید. در بخش جستجوی پوشه که در بالا سمت راست قرار دارد، عبارت Test را جستجو کردیم تا هر فایلی که چنین نامی دارد نمایش داده شود.
  • درست در پایین کادر جستجو و کنار گزینه Save، علامت + وجود دارد که با کلیک روی آن گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی در اختیارتان قرار می‌گیرد. مثلا می‌توانید با انتخاب گزینه Kind نوع فایل‌ها را مشخص کنید. در تصویر زیر ما نوع فایل‌ها را اسناد و مدارک در نظر گرفتیم. یعنی هر سندی که کلمه Test در آن وجود داشته باشد؛ بنابراین سایر فایل‌ها مانند عکس و فیلم در چنین جستجویی نمایش داده نمی‌شوند مگر اینکه نوع جستجو را تغییر دهید.
ساخت پوشه هوشمند در مک
  • در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی فایل‌ها وجود دارد؛ بدین ترتیب می‌توانید با تنظیم دقیق آن‌ها، سریع‌تر به فایل‌های موردنظر خود برسید. مثلا می‌توانید فایل‌هایی که در تاریخ خاصی وارد کامپیوترتان شده‌اند را ببینید یا فایل‌هایی که اخیرا آن‌ها را باز کرده‌اید یا صرفا فایل‌هایی که نام به‌خصوصی دارند.
ساخت پوشه هوشمند در مک
  • بعد از اینکه به‌طور دقیق نوع فایل‌های پوشه هوشمند خود را انتخاب کردید روی دکمه Save کلیک کنید، نامی برای پوشه انتخاب و با زدن روی گزینه آبی Save، آن را ذخیره کنید.
ساخت پوشه هوشمند در مک

دسترسی به Smart Folder

اگر پوشه هوشمند را در مسیر پیش‌فرض ذخیره کرده باشید، در پوشه‌ای به نام Saved Searches در کنار سایر پوشه‌های هوشمند قرار خواهد گرفت. البته شما می‌توانید در مرحله قبلی پوشه خود را در مکان‌های دلخواه نیز ذخیره کنید.

  • دکمه‌های ترکیبی command + shift + G را فشار دهید و عبارت زیر را درون جعبه جستجو وارد کنید و اینتر بزنید.
~/Library/Saved Searches
ساخت پوشه هوشمند در مک
  • اکنون پنجره Saved Searches برایتان باز می‌شود که شامل تمام پوشه‌های هوشمند است. اگر از قبل پوشه هوشمندی نساختید، طبیعتا در Saved Searches تنها یک پوشه هوشمند وجود دارد که به تازگی ساخته‌اید.
ساخت پوشه هوشمند در مک

ویرایش Smart Folder

اگر نیاز دارید که محتوای پوشه هوشمند فعلی را تغییر دهید، نیازی به ساخت پوشه هوشمند جدید نیست و تنها باید قوانین جستجوی فایل‌ها را عوض کنید.

  • برای این کار پوشه هوشمند موردنظر را باز کنید، روی آیکون سه نقطه کلیک و Show Search Criteria را انتخاب کنید.
ساخت پوشه هوشمند در مک
  • حالا می‌توانید گزینه‌های موجود برای نمایش فایل‌ها مانند نام و نوع آن‌ها را درست مانند چیزی که پیش‌تر گفتیم عوض کنید. در نهایت روی گزینه Save کلیک کنید تا تغییرات جدید اعمال شوند.
ساخت پوشه هوشمند در مک

ایجاد پوشه هوشمند در مک کار با فایل‌های مختلف و دسترسی به آن‌ها را دقیق‌تر و منظم‌تر می‌کند و باعث می‌شود فضای کمتری از حافظه اشغال شود. آیا شما تاکنون از چنین ویژگی سیستم‌عامل مک باخبر بودید؟ اگر پاسختان مثبت است در بخش نظرات از ویژگی‌های آن برای سایر کاربران زومیت بگویید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات