تلویزیون‌های مینی LED جدید 8K و 4K سونی معرفی شد

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
سونی با معرفی تلویزیون‌های جدید 8K و 4K خود، مدعی شد که بهترین تلویزیون‌های مینی LED سال ۲۰۲۲ را تولید کرده است.
تبلیغات

سال ۲۰۲۲ برای جاه‌طلبی‌های سونی در حوزه‌ی تلویزیون، یک سال تبلیغاتی به‌نظر می‌رسد. غول فناوری ژاپنی نه‌تنها به اولین شرکتی تبدیل شده است که تلویزیون‌های QD-OLED (از جمله مدل A95K) را به بازار عرضه می‌کند، بلکه در حال توسعه‌ی تلویزیون‌های مینی LED غیر پرچم‌دار OLED خود است که شامل دو محصول به‌نام Z9K با وضوح 8K و X95K با وضوح 4K می‌شود. اکنون سونی مدعی شده است که عملکرد تلویزیون مینی LED جدیدش به‌ لطف بهره گرفتن از نسخه‌ی جدید درایور اصلی XR Backlight و فناوری بهبودیافته‌ی پردازش‌گر شناختی XR، بهتر از محصولات رقبا است.

مینی LED بهتر

چرا سونی تا این اندازه اطمینان دارد که تلویزیون‌های مینی LED جدیدش عملکرد بهتری نسبت مدل‌های مینی LED شرکت TCL یا Neo QLED سامسونگ و مدل‌های مینی LED QNED ال‌جی دارد؟ به گفته‌ی سونی، ظاهراً تلویزیون‌های هیچ‌ یک از رقبای این شرکت کنترل الگوریتمی کافی را روی نور پس‌زمینه‌ اعمال نمی‌کنند که این مورد باعث کاهش کیفیت خواهد شد.

برای یادآوری، در فناوری مینی LED صدها LED بزرگ‌تر با هزاران LED بسیار کوچک‌تر جایگزین شده تا نور پس‌زمینه‌ی معمولی با آرایه‌ی کامل بهبود داده شود؛ بدین‌ترتیب، تلویزیون‌های مینی LED روشنایی خیره‌کننده‌ای ارائه داده و رنگ مشکی را نیز بسیار عمیق نشان می‌دهند، زیرا کنترل بیشتری روی مناطق صفحه‌نمایش این نوع تلویزیون‌ها اعمال شده است.

به گزارش دیجیتال ترندز، سونی ادعا می‌کند که درایو XR Backlight دو مشکل مرتبط با فناوری مینی LED را رفع می‌کند؛ این دو مشکل شامل تمایل به مشاهده‌ی شکل مناطق کنترل مینی LED به‌دلیل روشنایی بیشتر و ایجاد تصویر تیره‌تر از حد لازم است. الگوریتم‌ها، روشنایی را به‌عنوان راهکاری برای جبران نور اضافه شده در صحنه‌هایی که روشنایی آن‌ها مختلط است، کاهش می‌دهند.

سونی اساساً معتقد است که الگوریتم‌های ترکیبی XR Backlight و Cognitive Processor XR، عملکرد بهتری در اعمال کنترل دقیق روی مینی LED تلویزیون‌های Z9K و X95K دارند و به این مدل‌ها اجازه می‌دهند تا از ظرفیت‌های مینی LED بهره ببرند. اما سؤال اینجا است که آیا این وعده‌ها صرفاً برای تبلیغات است یا سونی واقعا نوآوری جدیدی در مینی LED ارائه داده است؟ مسلماً تا زمانی‌که این تلویزیون‌ها را از نزدیک بررسی نکنیم، نمی‌توانیم پاسخ این سؤال را با اطمینان اعلام کنیم. البته سیستم پردازش تصویر سونی در سطح جهانی شناخته شده است و هنوز هم افرادی وجود دارند که فکر می‌کنند سری Z 2016 سونی، بهترین کیفیت تصویری است که تاکنون توسط این شرکت ارائه شده است.

سری Master Z9K 8K Mini-LED Bravia XR

Master Series Z9K 8K Mini-LED Bravia XR

تلویزیون‌ پرچم‌دار 8K سونی از مینی LED در کنار ویژگی‌ها و فناوری‌های جالب دیگر بهره می‌برد. این تلویزیون در ابعاد ۷۵ اینچی و ۸۵ اینچی روانه‌ی بازار خواهد شد و مثل همه‌ی محصولات سری‌ Bravia ۲۰۲۲ این شرکت، از رابط تلویزیون هوشمند Google TV پشتیبانی می‌کند.

هسته‌ی اصلی Z9K پردازنده‌ی شناختی XR سونی است که با کنترل عمق، به‌روزرسانی شده و اشیاء پس‌زمینه را شناسایی و واضح‌تر کرده، در حالی‌که تأکید روی پس‌زمینه را کم‌تر می‌کند. علاوه‌براین، با تغییر درخشندگی و اشباع، رنگ‌های بهتری را نمایش می‌دهد و این دقیقاً قابلیتی است که نسخه‌ی قبلی پردازنده‌ی شناختی سونی قادر به انجام آن نبود.

صدای آن‌بورد همچنین با آخرین نسخه از سونی آکوستیک چندصدایی، بهبود یافته و از چهار توییتر نصب شده روی قاب، دو درایور میان‌رده و دو ساب‌ووفر در جلو بهره می‌برد تا تجربه‌ی صدای دو کاناله را با مجموع توان ۸۵ وات ارائه دهد. البته احتمالاً بیشتر خریداران از یک ساندبار یا سیستم سینمای خانگی در کنار این تلویزیون بزرگ استفاده خواهند کرد، اما سونی روی این محصول سیستم صوتی قانع‌کننده‌ای برای دریافت صدای مناسب ارائه کرده و بدون استفاده از سیستم صوتی مجزا نیز می‌توانید از کیفیت صوتی این تلویزیون لذت ببرید.

دوربین براویا کم سونی

خریداران تلویزیون‌های Z9K و A95K دوربین براویاکم جدید سونی را نیز دریافت خواهند کرد؛ ماژول دوربینی که به‌صورت مغناطیسی بالای تلویزیون نصب شده و در نهایت مجموعه‌ای از ویژگی‌ها مثل کنترل ژست حرکتی، کم‌نور شدن و کاهش صدای خودکار هنگام خروج افراد از اتاق و بهینه‌سازی تصویر براساس محل نشستن افراد که سونی آن را Ambient Optimization Pro نامیده؛ ارائه می‌دهد. با این‌ حال، این دو دستگاه فقط از تماس ویدئویی ازطریق برنامه‌های Google TV پشتیبانی خواهند کرد.

سونی با استفاده از حسگر نور داخلی Z9K دو حالت جدید کالیبراسیون مبتنی‌بر نور محیط را معرفی کرده؛ حالت کالیبره‌ی تطبیقی نتفلیکس و حالت کالیبره‌ی تطبیقی Bravia Core که هر دو برای حفظ هدف سازنده‌ی محتوا بدون توجه‌ به شرایط نوری طراحی شده‌اند. این ویژگی شباهت زیاد به دالبی‌ویژن IQ دارد که سونی آن را هنوز در هیچ‌ یک از تلویزیون‌های خود ارائه نکرده است.

Z9K از چهار درگاه HDMI بهره می‌برد:

  • درگاه ۱۸ گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.0
  • درگاه ۴۸ گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 با حالت خودکار تأخیر کم (ALLM)، نرخ نوسازی متغیّر (VRR) و پشتیبانی از 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز
  • درگاه دوم HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه که از همان ویژگی‌های فوق به‌علاوه‌ HDMI eARC پشتیبانی می‌کند
  • درگاه HDMI 2.1 با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه با پشتیبانی از 8K با نرخ ۶۰ هرتز و 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز

پورت‌های سریع HDMI 2.1 با ALLM، VRR و 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز برای گیمرهای اکس‌باکس و رایانه‌های شخصی گزینه‌های بسیار ایده‌آلی محسوب می‌شوند، اما سونی به Z9K برخی از ویژگی‌های مخصوص پلی‌استیشن ۵ را نیز داده است که از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به نقشه‌برداری خودکار صدای HDR اشاره کرد. علاوه‌براین سونی قابلیت‌هایی برای تجربه‌ی بهتر در پخش محتوای HDR و حالت تصویر ژانر خودکار را در این محصول ارائه کرده که به دستگاه این اجازه را می‌دهد تا تنظیمات را با توجه به اینکه در حال بازی هستید یا در حال پخش محتوای چندرسانه‌ای، تنظیم کند.

ریموت کنترل سونی

Z9K فرمان‌های صوتی مدل سال گذشته را همچنان ارائه می‌دهد، اما سونی یک کنترل از راه‌دور جدید برای مدل ۲۰۲۲ این محصول تولید کرده است که از طراحی کوچک‌تر و ساده‌تر بهره می‌برد و دسترسی به دکمه‌های آن نیز آسان‌تر شده است. همچنین دکمه‌های این کنترلر از نور زمینه بهره می‌برند که دید کاربر را در محیط‌های کم‌نور بهبود می‌بخشد. درصورت گم شدن این ریموت کنترل نیز می‌توان با گفتن فرمان صوتی OK Google, Find My Remote، آن را پیدا کرد.

قیمت و تاریخ عرضه‌ی Z9K در بهار ۲۰۲۲ توسط سونی اعلام خواهد شد.

X95K 4K Mini-LED Bravia XR

X95K 4K Mini-LED Bravia XR

X95K که در سال ۲۰۲۲ در ابعاد ۶۵ اینچی، ۷۵ اینچی و ۸۵ اینچی دردسترس قرار خواهد گرفت. این دستگاه مثل سایر تلویزیون‌های 4K LED خود با همان سیستم مینی LED مدل Z9K یعنی پردازنده‌ی شناختی XR و نور زمینه‌ی XR بهره می‌برد.

X95K از Google TV بهره می‌برد و همه‌ی مزایای براویاکم Z9K را نیز ارائه می‌دهد. البته برای بهره بردن از این دوربین در X95K باید از یک افزونه‌ی اختیاری استفاده کنید. سونی اعلام نکرده که این گزینه چقدر هزینه خواهد داشت و علاوه‌براین اطلاعی از زمان عرضه‌ی آن دردسترس نیست. این ماژول دوربین با سایر تلویزیون‌های ۲۰۲۲ سونی از جمله A90K، X90K و A80K نیز کار خواهد کرد. اگر فقط می‌خواهید از تماس ویدئویی استفاده کنید، انتخاب‌های بیشتری دردسترس شما خواهد بود زیرا این تلویزیون‌ها با دوربین‌های لاجیتک Brio، دوربین‌های C920/C902S, RX0 II و ZV-1 سونی کار می‌کنند.

صدای آن‌بورد از X95J با قدرت ۶۰ وات از دو توئیتر، دو درایور میان‌رده و دو ساب‌ووفر ارتقاء یافته ارائه می‌شود. ساب ووفرهای جلویی این تلویزیون برای تجربه‌ی صدای دو کاناله به هرچیزی که نیاز دارد مجهز شده است. در ادامه به مشخصات این محصول خواهیم پرداخت:

  • بهره بردن از دو درگاه HDMI 2.0 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه
  • درگاه HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه با حالت خودکار تأخیر کم (ALLM)، نرخ نوسازی متغییر (VRR) و 4K در نرخ ۱۲۰ هرتز
  • درگاه دوم HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه که از همان ویژگی‌های فوق در کنار HDMI eARC پشتیبانی می‌کند

X95K مثل Z9K دارای ویژگی‌های مخصوص پلی‌استیشن ۵ است که شامل نقشه‌برداری خودکار HDR و حالت تصویر ژانر خودکار است. خریداران این محصول، ریموت جدید سونی را نیز دریافت خواهند کرد که از طرح‌بندی ساده‌شده و قابلیت‌های شبیه کنترل راه‌دور Z9K بهره می‌برد. البته کنترل راه‌دور X95K از نور زمینه‌ بهره نمی‌برد و فاقد ویژگی ریموت‌یاب است.

فرمان‌های صوتی در X95K مثل مدل سال قبل این محصول ازطریق میکروفون‌های داخلی تلویزیون دریافت می‌شوند که می‌توان آن را با یک سوئیچ فیزیکی غیرفعال کرد. این تلویزیون همچنین از AirPlay 2 اپل پشتیبانی می‌کند و شما می‌تواند دو موقعیت برای پایه‌های این محصول انتخاب کنید.

قیمت تلویزیون سونی X95K و زمان عرضه‌ی آن در بهار سال ۲۰۲۲ توسط سونی اعلام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات