کارت گرافیک AMD Radeon RX 6500 XT با قیمت ۱۹۹ دلار معرفی شد

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
AMD دقایقی پیش ارزان‌ترین کارت‌های گرافیکی خود را رونمایی کرد. رادئون 6500XT و 6400 برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1080p با سطح جزئیات متوسط و ضعیف و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه طراحی شده است.
تبلیغات

به‌رسم هر سال، AMD با دستی پر به کنفرانس CES آمد. دقایقی پیش غول دنیای نیمه‌هادی‌ها محصولات متعددی معرفی کرد که دراین‌بین عضو جدیدی از خانواده‌ی کارت‌های گرافیکی رادئون نیز حضور داشت. AMD Radeon RX 6500 XT با قیمت ۱۹۹ دلار ارزان‌ترین کارت گرافیک حال‌حاضر AMD خواهد بود. این در حالی است که پیش‌تر لقب ارزان‌ترین کارت گرافیک سری ۶۰۰۰ رادئون به RX 6600 با قیمت ۳۷۹ دلار اختصاص داشت. پس اگر به‌دنبال کارت گرافیکی ارزان‌قیمت و تا حدودی توانمند برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p و سطح جزئیات متوسط هستید، RX 6500 XT می‌تواند گزینه‌ی ایدئالی باشد.

مشخصات کارت گرافیک AMD Radeon RX 6500 XT

AMD از ۱۶ واحد پردازشی RDNA 2 در کارت گرافیک RX 6500 XT استفاده کرده است که این موضوع به‌معنای وجود ۱۰۲۴ سایه‌زن و ۱۶ شتاب‌دهنده‌ی پرتوهای نوری است. ۱۶ مگابایت حافظه‌ی Infinity Cache نیز در پردازنده برای ذخیره‌سازی اطلاعات مهم و پرکاربرد دردسترس است تا پردازنده در کمترین زمان ممکن با دسترسی به آن‌ها خروجی مدنظر را ارائه کند.

به‌گفته‌ی AMD، به‌لطف فرایند ساخت ۶ نانومتری (نمونه‌ی بهینه‌‌شده‌ی ۷ نانومتری TSMC)، رادئون RX 6500 XT توانایی عملکردی بسیار پایدار با فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز را دارد؛ البته این فرکانس کاری در حداکثر حالت خود به ۲/۸ گیگاهرتز نیز می‌رسد تا بدین‌ترتیب RX 6500 XT توانایی پردازشی ۵/۷ ترافلاپس را داشته باشد.

شرکت AMD می‌افزاید کارت گرافیک RX 6500 XT حدودا ۳۰ درصد توان بیشتری در اجرای بازی‌ها در‌مقایسه‌با GTX 1650 انویدیا دارد. همچنین به‌لطف وجود فناوری FSR، می‌تواند بازی‌ها را در رزولوشن 1080p با نرخ ۱۰۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند که این موضوع ارزش خرید محصول را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

توان کارت گرافیک AMD Radeon RX 6500 XT

رابط ۶۴ بیتی موجود در این کارت گرافیک پهنای باند ۱۴۴ گیگابایت‌برثانیه را به‌ارمغان می‌آورد. ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 و توان حرارتی ۱۰۷ وات از دیگر مشخصه‌های کارت گرافیک جدید AMD به‌شمار می‌روند. برخلاف مدل‌های گران‌قیمت و رده‌بالای سری RDNA2، شرکت AMD قصد تولید و فروش کارت‌های RX 6500 XT را ندارد و باید محصولات شرکای تجاری این شرکت را خرید.

AMD همچنین در سکوت خبری کارت گرافیک RX 6400 را نیز معرفی کرد. شاید دلیل این امر، نفروختن جداگانه‌ی آن به کاربران باشد. این محصول فقط به شرکت‌های تولید‌کننده‌ی محصولات کامپیوتری فروخته خواهد شد. این کارت گرافیک با ۱۲ واحد پردازشی و فرکانس کاری ۲/۳ گیگاهرتز، توان پردازشی ۳/۵۷ ترافلاپس را به‌ارمغان می‌آورد و تنها توان حرارتی ۵۳ وات خواهد داشت. ۴ گیگابایت حافظه‌ی DGGR6 درکنار ۱۶ مگابایت حافظه‌ی فوق سریع Infinity Cache، دیگر مشخصه‌های ضعیف‌ترین عضو خانواده‌ی رادئون است.

مشخصات

RX 6700 XT

RX 6600 XT

RX 6600

RX 6500 XT

معماری

RDNA 2

RDNA 2

RDNA 2

RDNA 2

تعداد هسته

۴۰

۳۲

۲۸

۱۶

حافظه Infinity Cache (مگابایت)

۹۶

۳۲

۳۲

۱۶

تعداد شتاب‌دهنده پرتو

۴۰

۳۲

۲۸

۱۶

فرکانس بازی (گیگاهرتز)

۲/۴

۲/۴

۲

۲/۶

حداکثر فرکانس (گیگاهرتز)

۲/۶

۲/۶

۲/۵

۲/۸

حافظه (گیگابایت)

۱۲

۸

۸

۴

رابط حافظه

۱۹۲

۱۲۸ بیت

۱۲۸ بیت

۶۴ بیت

پهنای حافظه (گیگابایت بر ثانیه)

۳۸۴

۲۵۶

۲۲۴

۱۴۴

TDP (وات)

۲۳۰

۱۶۰

۱۳۲

۱۰۷

قیمت (دلار)

۴۷۹

۳۷۹

۳۲۹

۱۹۹

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات