حافظه‌ی 980Pro مبتنی‌بر PCIe 4.0 سامسونگ در CES 2020 رونمایی شد

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ، بدون ارائه‌ی هیچ‌گونه توضیح فنی، از 980PRO M.2 NVMe SSD رونمایی کرد؛ اولین حافظه‌ی SSD سامسونگ با قابلیت پشتیبانی از گذرگاه PCIe 4.0.
تبلیغات

در غرفه‌ی سامسونگ در نمایشگاه CES 2020، چشم بازدیدکنندگان به زیبایی‌های SSD پرچم‌دار بعدی این شرکت روشن شد: 980 PRO M.2 NVMe SSD. به‌نظر می‌رسد این محصول، اولین حافظه‌ی SSD سرویس‌گیرنده / مصرف‌کننده سامسونگ باشد که از گذرگاه PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند. این گذرگاه تاکنون تنها در درایورهای تجاری و بسیار پیشرفته‌ی سامسونگ استفاده می‌شد.

رونمایی از 980PRO M.2 NVMe SSD تنها به‌شکل یک پیش‌نمایش خلاصه انجام شد و خبری از معرفی رسمی به‌همراه بیانیه‌ی مطبوعاتی نیست؛ به همین دلیل، اطلاعات فنی درباره‌ی محصول جدید سامسونگ محدود است. نمایش این محصول تنها شامل چند عدد عملکردی متوالی بود: سرعت خواندن برابر با ۶۵۰۰ مگابایت در ثانیه، سرعت نوشتن برابر با ۵ هزار مگابایت در ثانیه. این سرعت کمی بهتر از سرعت درایورهای PCIe 4.0 مجهز به کنترلگر Phison E16 است. در انتهای سال جاری کاربران شاهد خواهند بود که Phison E18 و سایر کنترلگرها به سرعت متوالی در حدود هفت گیگابایت در ثانیه خواهند رسید و به همین دلیل، 980 PRO زمان زیادی برای شکستن رکورد در بازار SSD مصرف‌کننده ندارد.

ظرفیت دردسترس در 980PRO M.2 NVMe SSD از ۲۵۰ گیگابایت تا یک ترابایت متغیر است. این تنوع بیانگر آن است که سامسونگ همچنان از MLC دو بیتی برای خط PRO استفاده می‌کند و برخلاف سایر شرکت‌های فعال در این صنعت، به‌دنبال روی‌آوردن به فلش TLC NAND سه بیتی برای پرچمدارهای خود نیست. پس از ارتقای 970 EVO با NAND جدید توسط سامسونگ و معرفی آن به‌عنوان 970 EVO PLUS، سرنوشت خط محصول SSD پرچم‌دار سامسونگ در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. اما این شرکت هنوز محصولی تحت عنوان 970 PRO Plus معرفی نکرده است.

هیچ‌کدام از کسانی که در غرفه‌ی بزرگ سامسونگ حضور داشتند، قادر به پاسخگویی به سوالات فنی خبرنگاران نبودند؛ بنابراین هنوز نمی‌توان تأیید کرد که کدام نسل از V-NAND در محصولات جدید سامسونگ استفاده شده است. احتمال می‌رود که نسل پنجم 92L در آن‌ها به‌کار برده شده باشد. همچنین، هنوز هیچ جزئیاتی درباره‌ی کنترل‌گرها و هیچ جدول زمانی برای فروش آن‌ها منتشر نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات