فناوری ارتباط مغز انسان با خودرو؛ تحولی بزرگ از نیسان

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
هر چند شبیه داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسد؛ ولی سیستم ارتباط مستقیم مغز انسان با خودرو در حال پیش‌رفت است و شرکت نیسان، به‌عنوان یکی از پیشروان این فناوری شناخته می‌شود.
تبلیغات

روز گذشته و در نمایشگاه CES 2008، نسخه‌ی جدیدی از تکنولوژی ارتباط ذهن انسان با خودرو به‌صورت عملی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. نیسان به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی این فناوری، در تلاش است تا توانایی‌های آن را برای عامه‌ی مردم توضیح دهد. چنین سیستمی می‌تواند پیشرفتی بزرگ در فناوری خودران، وسایل نقلیه‌ی برقی و ارتباط بین انسان و اشیاء باشد.

Nissan B2V

نوآوری نیسان در ارتباط مغزی انسان و خودرو، به‌اختصار B2V نامیده می‌شود و از طریق دریافت مستقیم سیگنال‌های مغزی راننده، عمل هدایت خودران یا کمک رانندگی را انجام می‌دهد. با این فناوری، فرایند آموزش و کسب تجربه‌ در سیستم‌های هوشمند خودرو سرعت می‌گیرد و می‌توان بر توانایی‌های وسایل نقلیه‌ی خودران، تسلط داشت. نیسان امیدوار است به کمک B2V، واکنش‌های فناوری خودران را بهبود دهد و آرامش بیشتری در رانندگی خودکار فراهم کند. همان‌طور که در فیلم کوتاه ادامه‌ی مطلب قابل مشاهده است، به کمک تجهیزات کوچک و نسبتا سبک‌وزنی که روی سر راننده قرار می‌گیرد، سیگنال‌های مغزی دریافت و برای خودرو ترجمه می‌شود. با این فرایند، سیستم هوشمند خودرو می‌تواند بسیاری از خواسته‌های راننده، نظیر گردش در پیچ یا ترمز کردن را به‌سرعت درک کند و واکنش نشان دهد.

فناوری B2V، تنها ره‌آورد نیسان برای شروع سال ۲۰۱۸ نیست و این خودروساز ژاپنی، در تلاش است تا نسخه‌ی نهایی از مدل مفهومی IMX را به نمایش بگذارد. این محصول، سطح بالایی از ارتباط هوشمند بین راننده و سیستم‌های کنترلی خودرو به همراه خواهد داشت؛ ضمن اینکه دارای فناوری خودران و پیشرانه‌ی الکتریکی قدرتمند، در حد نیسان GT-R خواهد بود. از سویی دیگر، تولید انبوه نیسان لیف به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای تمام برقی دنیا، شروع شده است، درحالی‌که علاوه بر توانایی‌های فنی رضایت‌بخش در باتری‌ها و پیشرانه، فناوری‌های مدرنی نظیر سیستم کمک راننده‌ی پروپایلوت (Pro PILOT)، رانندگی تک پدال (e-Pedal) و ارتباط بین خودرویی ارائه می‌کند.

حدود یک هفته تا آغاز نمایشگاه خودروی دیترویت، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سالیانه‌ی این صنعت در قاره‌ی آمریکا باقی مانده است. با توجه به ویدئوهایی که به‌تازگی توسط نیسان منتشر شده، می‌توان نتیجه گرفت که در زمینه‌ی ایمنی خودروها و فناوری‌های مرتبط با مدل‌های آینده‌نگر، سرمایه‌گذاری عظیمی توسط نیسان انجام شده است. در یکی از این فیلم‌ها (که در ادامه‌ی مطلب، قابل مشاهده است) نمادهای مفهومی و سؤال‌برانگیزی از پرنده و ماهی قرمز دیده می‌شود؛ ضمن اینکه عباراتی نظیر «اصالت، پلی به سوی آینده است» و «جلب توجه خالص» با ترکیب رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز در فیلم استفاده شده است.

آنچه می‌دانیم، توانایی‌های باورنکردنی نیسان در هوشمندسازی خودروها است که مسلما بر فناوری خودران تأثیرگزار خواهد بود. طرح تمام الکتریکی و مفهومی نیسان IMX که در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۷ دیده شد، علاوه بر قابلیت حرکت تا مسافت ۶۰۰ کیلومتر با یک شارژ، سطح بالایی از فناوری خودران به همراه خواهد داشت. این شرایط، بازدیدکنندگان از CES 2018 و نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ در هفته‌ی آینده را متوجه نیسان خواهد کرد. مدلی مفهومی و آینده‌نگر، نظیر IMX یا خودرویی قابل تولید و باورپذیرتر از آن برای ساخت در آینده‌ی نزدیک، انتظاری است که از غرفه‌ی نیسان در دیترویت داریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات