AMD تمام پردازنده های رایزن را با پشتیبانی از اورکلاک راهی بازار می‌کند

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD در جریان برگزاری CES 2017 علاوه بر انتشار جزئیات بیشتر از پردازنده‌های سری رایزن ، اعلام کرد که این سری عمری چهار ساله خواهد داشت.
تبلیغات

کمپانی AMD در CES 2017 جزئیات بیشتری از پردازنده‌های سری رایزن خود منتشر کرد. این کمپانی اعلام کرد که چهار سال زمان برای طراحی این تراشه‌ها صرف کرده و عرضه‌ی این سری نیز طی زمانی چهار ساله برنامه‌ریزی شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مارک پیپرمستر، مدیر ارشد فناوری AMD، ای ام دی تمام محصولات سری رایزن را در یک زمان در نسخه‌های مختلف راهی بازار خواهد کرد. در واقع تمام محصولات سری رایزن که نسخه‌های مختلفی خواهند داشت، به مرور در اختیار کاربران قرار نخواهند گرفت، بلکه همه در دسترس خواهند بود. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است بدانید که اینتل پردازنده‌های یک نسل خود را به مرور و طی بازه‌ی زمانی مشخص‌شده راهی بازار می‌کند.

پیپرمستر در گفتگو با پی‌سی‌ورلد با تائید عمر چهارساله‌ی سری محصولات رایزن، به این نکته اشاره کرد که AMD در طول چهار سال طراحی خود را تغییر خواهد داد و هسته‌ی مورد استفاده ثابت نخواهد بود. وی در این خصوص گفته است:

ما از الگوی تیک-تاک برای تغییر پردازنده‌های خود استفاده نخواهیم کرد، بلکه پردازنده‌های رایزن از الگوی تاک-تاک-تاک بهره خواهند گرفت.

اما منظور پیپرمستر را باید چگونه تعبیر کرد؟ تیک-تاک الگوی پیشین اینتل برای عرضه‌ی پردازنده‌های جدید به بازار است. اینتل در یک چرخه طراحی خود را به‌روز می‌کرد و در چرخه‌ی دیگر همین طراحی را در لیتوگرافی جدید تولید و به‌عنوان نسل بعدی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌داد. AMD هیچ‌گاه از چنین روشی در چرخه‌‌ی پردازنده‌های خود استفاده نکرده است. البته اظهار نظر پیپرمستر بدین معنی نیست که AMD همواره پردازنده‌های خود را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری راهی بازار خواهد کرد، بلکه سخنان وی به معنای بروزرسانی و بهینه‌سازی معماری پردازنده‌های سری رایزن در گذر زمان و در عرضه نسخه‌های جدید است، حال آنکه انتقال معماری به لیتوگرافی جدید نیز همواره مدنظر خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید، زمان زیادی بین دو مرحله‌ی طراحی پردازنده و عرضه‌ی آن به بازار وجود دارد و این بدین معنی است که AMD با علم به این موضوع هم‌اکنون متخصصان خود را برای طراحی نسل بعدی تراشه‌های رایزنی که هنوز راهی بازار نشده‌اند، به کار گمارده است. هرچند هنوز محصولات سری رایزن AMD راهی بازار نشده‌‌اند؛ اما افشای بنچمارک‌هایی از این پردازنده‌ها، نشان از این دارد که AMD پس از حدود پنج سال رقبایی درخور را برای به چالش کشیدن پردازنده‌های اینتل راهی بازار می‌کند. حتی اگر AMD نتواند در مورد تمام نسخه‌های پردازنده‌هایش بهترین قیمت را ارائه کند، به‌طور حتم باعث افزایش تقاضا برای شماری از پردازنده‌هایش خواهد شد که قیمت بسیار خوبی دارند. AMD در نظر دارد محصولاتی قدرتمند را با قیمت خوب راهی بازار کند و بهترین راه برای آن بهبود مداوم معماری و بهینه‌سازی پردازنده به‌صورت سالیانه است.

انتظار می‌رود AMD پردازنده‌های خود را با پشتیبانی از حافظه‌ی رم DDR4 راهی بازار کند، اما دور از انتظار نیست که در صورت استاندارد شدن HBM2، کمپانی AMD آن را به‌عنوان استاندارد اصلی در پردازنده‌هایش استفاده کند، چراکه این فناوری بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است. مصرف انرژی و بهینگی نیز باید در سال‌های آینده به‌عنوان هدفی مهم برای AMD مطرح باشد. به‌طور حتم AMD در اولین نسل قادر نخواهد بود به‌صورت پایاپای با اینتل رقابت کند، اما کار مداوم روی پردازنده‌های رایزن می‌تواند این سری را به چالشی بزرگ برای اینتل بدل کند. رایزن را باید بازگشت AMD به بازار پردازنده‌ها خواند و در نظر گرفتن برنامه‌ای چهارساله برای این معماری منطقی به نظر می‌رسد.

پشتیبانی از اورکلاک و کراس‌فایر

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط برد شاکوس از پی‌سی ورلد، همه پردازنده‌های سری رایزن AMD آنلاک هستند و می‌توان آن‌ها را اورکلاک کرد، حال آنکه تنها سه چیپ‌ست X370، X300 و B350 در مادربوردها از پردازنده‌های اورکلاک شده پشتیبانی می‌کنند. البته این چیپ‌ست‌ها در مادربوردهای ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار نخواهند، هرچند مادربوردهای AMD همواره قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با رقبای اینتلی دارند.

پردازنده رایزن AMD

پشتیبانی از Crossfire و SLI تنها در چیپ‌ست X370 خواهد بود، حال آنکه بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط AMD، اغلب کاربرانی که از چندین پردازنده‌ی گرافیکی استفاده می‌کنند، مادربوردهای رده بالا را انتخاب می‌کنند. AMD امیدوار است با توجه به قیمت پایین‌تر مادربوردهای رده بالای خود، بسیاری از کاربران حرفه‌ای را با بهره‌گیری از پردازنده‌ی قدرتمند هشت هسته‌ای رایزن و قابلیت اورکلاکینگ به سوی خود جلب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات