سنسور هوشمند بو NeOse ابزاری مفید برای تشخیص فاسد شدن غذاها

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
سنسور هوشمند بو از تجهیزاتی است که هنوز به بلوغ کافی نرسیده اما NeOse می‌تواند شروعی انقلابی در این بخش از فناوری باشد.
تبلیغات

کامپیوترها در خواندن و تشخیص علائم صوتی و تصویری به بلوغی نسبی رسیده‌اند و سنسورهای این حواس روز به روز قوی‌تر می‌شوند. اما بخشی از حواس انسانی که کامپیوترها هنوز نتوانسته‌اند نقشی پررنگ در بهبود آن داشته باشند، بویایی است. تشخیص بو بسیار پیچیده‌تر از دیدن و شنیدن است و همین پیچیدگی تاکنون شرکت‌های زیادی را در ساخت سنسورهای بویایی شکست داده است.

یکی از شرکت‌هایی که هنوز در این زمینه فعال است، Aryballe Technologies نام دارد. این شرکت در CES 2017 از محصول جدید خود با نام NeOse رونمایی کرده که به بینی اپتیکال مشهور شده است. نسخه عرضه‌شده در نمایشگاه امسال، دومین نمونه اولیه این بینی است که NeOse Pro نام دارد.

این سیستم به این صورت کار می‌کند که کاربر یک سمت تیوب مانند از آن را در مجاورت بو قرار می‌دهد و دستگاه با استفاده از سنسورهای شیمیایی و سیستم اپتیکال، مولکول‌های بو را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را با پایگاه داده بوهای خود تطبیق می‌دهد. با گذشت زمان ۱۵ تا ۳۰ ثانیه، اپلیکیشن آیفون این دستگاه، پروفایل بوی مورد نظر را ترسیم می‌کند و اگر این بو در پایگاه داده مطابقت داشت، آن را عنوان می‌کند.

NeOse

NeOse یک پایگاه داده کامل دارد و شرکت‌های خریدار آن نیز می‌توانند بوهای مورد نظر خود را به داده‌های آن اضافه کنند. شرکت آریبال اولین شرکتی نیست که دست به ساخت چنین فناوری‌هایی می‌زند اما قابل حمل بودن و انعطاف‌پذیری دستگاه این شرکت، مزیت اصلی آن است.

سنسور بوی NeOse برای مقاصد تجاری طراحی و ساخته شده است و برای کاربران عادی مفید نخواهد بود.این دستگاه در ماه ژوئن یا جولای و با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار عرضه می‌شود. Aryballe معتقد است برخی از مشتریان اولیه این محصول، فروشگاه‌های مواد غذایی و صنعت عطر هستند که در آن‌ها، شرکت‌ها می‌توانند بوهای ایده‌آل را در دستگاه ذخیره کنند و سپس از آن به عنوان دستگاه کنترل کیفی استفاده کنند. علاوه بر آن، می‌توان از این دستگاه برای کنترل کیفیت هوا در شهرها استفاده کرد.

اگرچه دستگاه معرفی‌شده هنوز برای کاربران عادی مفید نیست، اما می‌توان امیدوار بود که چنین وسایلی روزی برای آن‌ها نیز ساخته شوند. به‌عنوان مثال یک کاربر عادی می‌‌تواند با نصب این سنسور در یخچال خانه از فاسد شدن غذاها مطلع شود. با پیشرفت این نوع از سنسورها، روزی خواهد رسید که قیمت و گستردگی آن‌ها به اندازه سنسورهای تصویری و صوتی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات