خودرو، موتور یا ترکیبی از هر دو؟ این وسیله‌ نقلیه، مخصوص شهرهای پرترافیک است

شنبه 29 آذر 1404 - 19:15
مطالعه 5 دقیقه
نمای جلو میکروکار ایموشن در بین سایر خودروها
ترافیک و کمبود وقت، زندگی شهری را دشوار کرده است و یک استارتاپ فرانسوی، راه‌حلی جالب برای این معضل دارد.
تبلیغات

زندگی در شهر روزبه‌روز دشوارتر می‌شود. شهرهای ما شلوغ‌تر، پرترافیک‌تر و آلوده‌تر شده‌اند؛ درحالی‌که ساکنان آن‌ها مضطرب‌تر، کم‌حوصله‌تر و درگیر کمبود وقت هستند. خودرو «ایموشن» (Aemotion) می‌تواند دست‌کم بخشی از این مشکلات را حل کند.

داستان از سال ۲۰۱۴ آغاز شد؛ زمانی که یک استارتاپ فرانسوی با الهام از این واقعیت که شهروند متوسط اروپایی سالانه ۲۰۰ ساعت را در ترافیک هدر می‌دهد، اولین طرح از آنچه امروز به نمونه‌ی اولیه‌ی میکروکار «ایموشن» تبدیل شده را خلق کرد. تیم سازنده بیش از ۱۰ سال زمان صرف کرد و هفت نمونه‌ی اولیه ساخت تا سرانجام به مرحله‌ی پیش‌تولید برسد.

پخش از رسانه

نسخه‌ی آماده‌به‌تولید این میکروکار اواخر سال گذشته تکمیل شد و اوایل امسال در نمایشگاه «ویوا تکنولوژی» پاریس به‌نمایش درآمد. مشخصات فنی زیادی در دست نیست؛ اما می‌دانیم که هدف این وسیله‌ی نقلیه، ترکیب مزایای موتورسیکلت و خودرو برقی است تا برای تردد در شهر ایدئال باشد.

ایموشن تنها به خیابان‌های شهر محدود نمی‌شود. با حداکثر سرعت ۱۱۵ تا ۱۲۰ کیلومتربرساعت (که شرکت اعداد متفاوتی را در منابع مختلف اعلام کرده)، می‌توان از آن در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز استفاده کرد.

نمای جلو و عقب میکروکار ایموشن در طبیعت
نمای جلو و عقب میکروکار ایموشن در جاده

ایموشن ادعا می‌کند که میکروکار آن‌ها مانند یک خودرو واقعی ساخته شده و تست‌های تصادف را پشت‌سر گذاشته است.

اما ایموشن دقیقاً چیست؟ یک چهارچرخه‌ی برقی که تلاش دارد بهترین ویژگی‌های موتورسیکلت و خودرو را در یک محصول ارائه کند. قرار است مانند موتورسیکلت باریک، چابک و مانورپذیر باشد و همزمان ایمنی و محافظت در برابر شرایط جوی را همچون خودرو ارائه دهد.

نمای جلو و عقب میکروکار ایموشن در شهر
دسته و فضای ذخیره‌سازی میکروکار ایموشن از نمای نزدیک

به‌عبارت ساده‌تر، با یک چهارچرخه‌ی کابین‌دار کج‌شونده طرف هستیم. این وسیله دو سرنشین را حمل می‌کند؛ اما صندلی عقب ماژولار است و با خواباندن آن می‌توان ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر فضای بار ایجاد کرد که برای خریدهای هفتگی یا دو چمدان بزرگ کاملاً کافی است.

درون کابین، ویژگی‌های ایمنی در سطح خودرو به چشم می‌خورد؛ از جمله کمربندهای ایمنی چهارنقطه‌ای برای هر دو صندلی، عناصر ساختاری جذب ضربه، سپرهای EPP و فضای داخلی از جنس EPP که به گفته‌ی سازنده، «مانند سیستم ایربگ عمل می‌کند و آماده‌ی جذب ضربه در هنگام تصادف است.»

۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ کیلومتر دامنه‌ی حرکتی

هدایت وسیله به‌جای فرمان خودرو، با دسته‌ای شبیه به موتورسیکلت انجام می‌شود و تمامی الزامات قانونی نظیر چراغ‌های جلو و عقب، چراغ ترمز، راهنما و آینه‌ها در آن تعبیه شده‌اند.

قدرت ایموشن از یک موتور ۴۵ اسب‌بخاری تأمین می‌شود که گشتاور آن مشخص نیست؛ اما برای رانندگی در بزرگراه کافی به نظر می‌رسد.

انرژی موردنیاز از باتری ثابت تأمین می‌شود که با هر بار شارژ، بردی حدود ۲۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. به‌علاوه، دو باتری قابل‌تعویض احتمالاً به‌عنوان آپشن عرضه می‌شوند که هرکدام ۷۰ کیلومتر به پیمایش می‌افزایند. در بالاترین مشخصات و با استفاده از هر سه باتری، این میکروکار می‌تواند با یک‌بار شارژ تا ۳۴۰ کیلومتر حرکت کند.

نمای جلو و عقب و جانبی میکروکار ایموشن
نمای جلو و عقب و جانبی میکروکار ایموشن
نمای جلو و عقب میکروکار ایموشن در شهر

ایموشن تنها ۲٫۳۵ متر طول و در عریض‌ترین نقطه ۷۹ سانتی‌متر پهنا دارد؛ بنابراین پیداکردن جای پارک دیگر دغدغه نخواهد بود.

عرض کم، ایموشن را برای عبور از میان خودروها ایدئال می‌کند؛ بدین معنا که وقتی بقیه در ترافیک گیر کرده‌اند، شما همچنان در حرکت خواهید بود. البته قوانین مربوط به این کار در کشورهای مختلف متفاوت است.

میکروکار به‌لطف مکانیزم ثبت‌شده‌اش، قابلیت کج‌شدن تا ۳۵ درجه را دارد تا حتی در سرعت‌های بالا، ثبات و چابکی خود را در پیچ‌ها حفظ کند. وزن تخمینی با هر سه باتری، بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم است. راندن ایموشن با گواهینامه‌ی استاندارد پایه سه امکان‌پذیر است؛ اما شرکت سازنده گذراندن ۷ ساعت آموزش اضافی را الزامی می‌داند.

طبق نقشه‌ی راه تولید، تحویل نخستین نمونه‌ها در سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و تولید انبوه برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. پس از آن احتمال گسترش به بازارهای جهانی وجود دارد. قیمت تخمینی این میکروکار بین ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو (حدود ۲۳ تا ۲۸ هزار دلار) خواهد بود.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات