ترامپ از ورود خودروهای ژاپنی «کی کار» به بازار آمریکا خبر داد
دونالد ترامپ ظاهراً طرفدار خودروهای کوچک ژاپنی دستهی کی کار شده و در نشست خبریای که برای اعلام برنامهی جدید کاهش استانداردهای مصرف سوخت برگزار شد، از این خودروهای کوچک تعریف کرد و گفت: «خیلی کوچکاند. واقعاً بامزهاند. پرسیدم که اینها در کشور ما چطور عمل میکنند؟ همه میگویند خوباند، اما اجازهی ساختشان را ندارید.»
خودروهای دستهی کی کار که براساس مقررات خودرو سبک در ژاپن ساخته میشوند، در سالهای اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند؛ حتی در آمریکا. از سوی دیگر فروش خودرو های کی کار در پنج سال گذشته سه برابر شده و سال گذشته حدود ۷۵۰۰ دستگاه وارد آمریکا شده است.
ترامپ با مقایسهی آنها با فولکسواگن بیتل گفت که به وزارت حملونقل آمریکا «دستور داده» تولید این خودروها تأیید شود.
وزیر حملونقل، شان دافی، در نشستی گفت: «او به من مأموریت داد مقررات را در این بخش پاکسازی کنیم و همین کار را انجام دادیم. بنابراین اگر تویوتا یا هر شرکت دیگری بخواهد خودروهای کوچکتر، مقرونبهصرفهتر و کممصرفتر تولید کند، مسیر را باز کردهایم تا بتوانند در آمریکا بسازند و در آمریکا بفروشند.»
سخنگوی وزارت حملونقل دربارهی اینکه ترامپ دقیقاً چه مجوزی صادر کرده، واکنشی نشان نداد. در واقع مقررات مربوط به خودروهای دستهی کی کار در آمریکا وضعیت روشنی ندارد. این خودروها باید با استانداردهای ایمنی آمریکا مطابقت داشته باشند؛ استانداردهایی که مواردی از جایگاه فرمان تا وزن خودرو را تعیین میکند.
بسیاری از ایالتها قوانین جداگانهای برای خودروهای کمسرعت مانند خودروهای گلف دارند؛ بنابراین احتمال دارد خودروهای دستهی کی کار بتوانند تحت همین مقررات وارد جادهها شوند.
اینکه اصلاً در بازار موفق شوند یا نه، پرسش دیگری است. خودروهای دستهی کی کار که «کِیتورا» یا «کِیتراک» هم نامیده میشوند،با محدودیتهای سختگیرانهای در ابعاد، قدرت و حجم موتور ساخته میشوند. در آمریکا طرفدار دارند، اما احتمالاً برای اکثریت خریداران آمریکایی بیش از حد کوچکاند.
یک جامعهی کوچک اما روبهرشد از طرفداران آمریکایی خودروهای دستهی کی کار را نقطهی مقابل شاسیبلندهای بزرگ و وانتهای غولپیکر آمریکایی میدانند. در اینستاگرام و پلتفرمهای دیگر، صفحههای مربوط به دستهی کی کار هزاران دنبالکننده دارند و محصولات و محتوای مرتبط با آنها منتشر میشود.
البته محور اصلی نشست، معرفی برنامهی تازهی دولت برای لغو مقررات سختگیرانهی مصرف سوخت بود که در دولت جو بایدن تصویب شد. ترامپ گفت هدف این اقدام کاهش قیمت خودرو است، اما بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکنند هر صرفهجویی اولیه احتمالاً با افزایش هزینهی سوخت جبران خواهد شد.