وانت سایبرتراک تسلا از تست آفرود سربلند بیرون نیامد

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
خودرو تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck در بیابان
با شکستن محور عقب تسلا سایبرتراک در مسابقه‌ی آفرود، بحث درباره‌ی استقامت آن بالا گرفت.
تبلیغات

استقامت و پایداری خارج از جاده‌ای تسلا سایبرتراک در رویداد طاقت‌فرسای کینگ آو هَمرز (KOH) در صحرای کالیفرنیا به چالش کشیده شد؛ در حالی که برخی از سایبرتراک‌ها بدون هیچ آسیبی صحنه‌ را ترک کردند، برخی دیگر دچار آسیب‌هایی شدند و این اتفاق بحث‌هایی را درباره‌ی دوام وانت برقی تسلا به راه انداخت.

رویداد سالانه‌ی KOH در جانسون‌ولیِ کالیفرنیا، به مسیر‌های صعب‌العبورش که ترکیبی از مسابقات سرعتی در بیابان و صخره‌نوردی‌ تکنیکی‌ هستند، مشهور است. امسال هیچ سایبرتراکی به‌طور رسمی در این مسابقه شرکت نکرد؛ اما تعدادی از مالکان، وانت غیرمعمول تسلا را برای آزمایش توانایی‌های خارج جاده‌ایش و انجام حرکات نمایشی روی شن، به این رویداد بردند.

علاوه بر سایبرتراک، خودرو های دیگری چون ریویان، تسلا مدل Y، هامر H1، مدل‌های مختلفی از جیپ و همچنین تعدادی کاروان نیز در این رویداد حضور داشتند.

سایبرتراک با چرخ شکسته از نمای پشت
نمایی از چرخ شکسته‌ی تسلا سایبرتراک

گزارش‌هایی از آسیب دیدگی جزئی چند سایبرتراک به‌دلیل شرایط طاقت‌فرسا منتشر شده است؛ با‌این‌حال، سایبرتراک‌های دیگر بدون آسیب جان سالم به در بردند. مدل‌هایی مانند فورد رپتور نیز دچار مشکلاتی شدند.

طبق گزارش‌ها، یک سایبرتراک در هنگام دونات‌ زدن، با شکستن میله‌ی اتصال چرخ عقب خود دچار نقص فنی قابل توجهی شد که چرخ آن را در زاویه‌ای عجیب قرار داد؛ با‌این‌حال، در ثانیه‌های پایانی ویدیویی کوتاه از این اتفاق در ردیت، تنها لق‌ زدن چرخ عقب دیده می‌شود:

برخی گمانه‌زنی کردند که یک مهره‌ی شل‌شده باعث شکستگی میله‌ی رابط شده است؛ برخی دیگر ادعا می‌کردند که شاید این خودرو نمونه‌ای آزمایشی باشد که عمداً برای آزمایش کارایی‌اش تحت فشار قرار گرفته و عده‌ای دیگر مشکلات نرم‌افزاری در سیستم قفل دیفرانسیل سایبرتراک را دلیل آن دانستند.

ظاهراً این خودرو متعلق به شرکتی بود که قفل‌های دیفرانسیل متفرقه تولید می‌کند؛ به‌ همین خاطر، عده‌ای حدس زدند که شاید این شرکت هنگام آزمایش یکی از ساخته‌های خود روی سایبرتراک، باعث این اتفاق شده است.

تسلا سایبرتراک روی تپه‌های شنی در رویداد کینگ آو همرز حرکت به سمت پایین
تسلا سایبرتراک روی تپه‌های شنی در رویداد کینگ آو همرزحرکت به سمت چپ

در نهایت، شرکت مورد بحث با نام Unplugged Performance تأیید کرد که پس از چند روز مسابقه و فشار شدید بر وانت برقی تسلا، «یک پیچ استاندارد» شکست:‌ «فقط یک پیچ استاندارد شکسته شد؛ ما چند روز متوالی به این وانت فشار آوردیم، وقتی کارهای این‌چنین دیوانه‌واری انجام دهید، چیزهایی ممکن است خراب شوند؛ این اتفاق در KOH عادی است. چیز مهمی نیست؛ اینترنت حرف خودش را می‌زند و ما به مسابقه و آفرود ادامه می‌دهیم و لذت می‌بریم.»

با وجود حاشیه‌ی مورد بحث، مالکان دیگر سایبرتراک‌ها از عملکرد آن در شرایط خارج از جاده‌ای راضی‌اند؛ این وانت‌ الکتریکی به‌طرز تحسین‌برانگیزی از تپه‌های شنی شیب‌دار بالا می‌رود و در شرایط صحرایی، چابکی خود را ثابت کرده است.

بدنه‌ی زاویه‌دار و عجیب سایبرتراک در ابتدا تردید‌هایی را درباره‌ی قابلیت‌های آفرود آن ایجاد کرد؛ اما سیستم محرکه‌ی قدرتمند و ساختار محکم آن، به نظر برای هرنوع شرایطی مناسب است.

باید به‌ خاطر داشت که مسابقات آفرود از جمله KOH، پتانسیل آسیب رساندن به هر نوع خودرویی را دارند و نمی‌توان یک حادثه را گواهی بر ناکارآمدی وانت تسلا گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات