این خودرو برقی چینی فناوری پیشرفته‌ای در دل خود دارد

شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
نمایی از روبروی خودروی yiwei e10x به رنگ سفید که اولین خودروی الکتریکی مجهز به باتری های سدیم - یونی است
خودرو جدید شرکت JAC باتری پیشرفته‌ای دارد که احتمالاً در آینده به‌صورت گسترده در صنعت خودرو استفاده می‌شود.
تبلیغات

شرکت خودروسازیِ چینی JAC که فولکس واگن را به‌عنوان سهام‌دار اصلی‌اش دارد، از اولین خودرو الکتریکی مجهز به باتری‌ سدیم-یونی با نام Yiwei رونمایی کرد. این خودرو از ژانویه ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) به بازار عرضه خواهد شد.

چون این باتری‌ها چگالی انرژی کمتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی دارند، برای خودروهای با اندازه بزرگ ایدئال نیستند، به همین دلیل Yiwei یک هاچ‌بک کوچک چهار در است.

فولکس واگن مالک ۷۵ درصد از سهام شرکت JAC Motors و همچنین ۵۰ درصد از سهام گروه خودروسازی JAG به‌حساب می‌آید و ۵۰ درصد دیگر سهام این شرکت متعلق به دولت چین است، بنابراین انتظاری نیست که شاهد ورود آن به ایالات متحده باشیم.

بر اساس گزارشی از وب‌سایت تک‌اسپات، سبک طراحی این خودرو جدید نیست و در واقع نسخه ری‌برندشده‌ی خودوری Sehol E10X است. فولکس واگن در سال ۲۰۲۱ برند سِهول را به JAC واگذار کرد، اما JAC در اوایل سال جاری این نام را کنار گذاشت.

در ابتدا و در ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲)، JAC این خودرو را با نام Yiwei 3 همراه با باتری سدیم یونیِ ساخت شرکت باتری‌سازی Bejing HiNa معرفی کرد؛ اما در نهایت این خودرو در ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۲) با باتری‌های لیتیوم یونی راهی بازار شد.

جک وعده داده است که خودروی جدیدش تا ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) با باتری‌های سدیمی جدید شرکت HiNa عرضه شود. این باتری با ظرفیت ۲۵ کیلووات‌ساعت، در حدود ۲۰ دقیقه تا میزان ۸۰ درصد شارژ می‌شود و برد حرکتی ۲۵۲ کیلومتر دارد. در مقام مقایسه، این میزان حدود نیمی از ظرفیت و برد Yiwei 3 (به‌ترتیب ظرفیت ۵۱٫۵ کیلووات‌ساعت و برد حرکتی ۵۰۵ کیلومتر) است.

ساختار لانه زنبوری باتری سدیم یون ساخته‌ی شرکت خودروسازی JAC
نمایی از ساختار لانه‌زنبوری باتری سدیم-یونی خودروی Ywei E10X

رئیس برند Yiwei معتقد است که آینده‌ی خودروهای الکتریکی از آنِ باتری‌های سدیمی است و این فناوری در نهایت به اکثر خودروهای الکتریکی راه پیدا خواهد کرد. تحلیلگران صنعت نیز انتظار دارند که در آینده، فناوریِ این نوع باتری‌ها در ساخت خودروهای الکتریکی اهمیت بیشتری پیدا کند.

باتری‌های سدیم-یونی ارزان‌تر از نوع LFP هستند و عملکرد بهتری در اقلیم‌های سردتر از خود نشان می‌دهند؛ اگرچه یکی از معایب آن‌ها چگالی انرژی کمتر در مقایسه با گزینه‌های دیگر است.

اگر فناوری سدیم-یون، قیمت خودرو الکتریکی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد، طبیعتاً فروش این خودروها افزایش پیدا خواهد کرد.

حداقل در ایالات متحده تلاش زیادی لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز در جاده‌ها، برای حمایت از مسافران این خودروها ایجاد شود؛ چراکه خودروهای بنزینی در این کشور کماکان محبویت زیادی دارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات