از نظر مدیرعامل هوندا، استراتژی هیدروژنی تویوتا اشتباه است

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل هوندا دیگر پیل سوختی‌ هیدروژنی را راه‌حل مناسبی برای ازبین‌بردن آلایندگی دی‌اکسیدکربن نمی‌داند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر تویوتا، تنها خودروساز بزرگ جهان است که سلول‌های سوختی هیدروژنی را به خودروهای الکتریکی ترجیح می‌دهد. البته نمی‌توان گفت این شرکت علاقه‌ای به ساخت خودروهای الکتریکی ندارد؛ زیرا به‌تازگی مدل جدید bZ4X را معرفی کرده است. بااین‌حال، این غول ژاپنی به قوای محرکه‌ی هیدروژنی اعتقاد زیادی دارد. خودروساز ژاپنی دیگری نیز بود که حدود یک دهه پیش به هیدروژن علاقه داشت؛ اما امروز مسیر خود را تغییر داده است. این شرکت اصلی‌ترین رقیب هم‌وطن تویوتا در بازار, یعنی هوندا است.

توشیرو میبه، مدیرعامل هوندا، اخیراً در گفت‌وگویی با اتونیوز گفته است که این شرکت در سال‌های اخیر بررسی‌های لازم را روی پیل سوختی‌ هیدروژنی انجام داده و دیگر آن را راه‌حل مناسبی برای ازبین‌بردن آلایندگی دی‌اکسیدکربن نمی‌داند. وی توضیح داد:

ما تحقیقات کاملی انجام داده‌ایم. درباره‌ی پیشرانه‌های هیدروژنی شاهد مشکلات فنی بسیار دشواری هستیم؛ بنابراین، حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتیم این نوع پیشرانه به قوای محرکه اصلی تبدیل نشود.

زمانی که تولید هوندا کلاریتی هیدروژنی به‌پایان رسید، جدی‌بودن این تصمیم مشخص شد. از طرف دیگر، چندی پیش مدیرعامل تویوتا مزیت‌های استفاده از پیشرانه‌ی هیدروژنی در خودروهای مسابقه‌ای را نشان داد. شرکت مذکور اخیراً هم یک دستگاه GR یاریس آزمایشی معرفی کرده که پیشرانه ۱٫۳ لیتری سه سیلندر توربوشارژ آن اصلاح شده است تا با هیدروژن کار کند. استفاده از هیدروژن در موتورهای درون‌سوز علاوه‌بر اینکه آلودگی ندارد، سریع‌تر از بنزین می‌سوزد و درنتیجه، به پاسخ‌گویی بهتر پیشرانه منجر می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که برخلاف خودروهای الکتریکی کاملاً بی‌صدا، موتورهای درون‌سوز هیدروژنی مثل نمونه‌های بنزینی صدا تولید می‌کنند. در همین حال، تویوتا سدان میرای را هم تولید می‌کند که هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد.

به‌نظر نمی‌رسد که هوندا قصد داشته باشد کاملاً هیدروژن را کنار بگذارد. این شرکت صرفاً نمی‌خواهد آن را به قوای محرکه اصلی خودروهای سواری آینده خود تبدیل کند. هوندا در ساخت هواپیما نیز فعالیت می‌کند و می‌داند این وسایل نقلیه‌ی پرنده نمی‌توانند صرفاً از انرژی باتری استفاده کنند؛ بنابراین، قوای محرکه‌ی پاکی مثل هیدروژن می‌تواند در اینجا استفاده شود. میبه دراین‌باره می‌گوید:

آنچه در حال تبدیل‌شدن به قوای محرکه‌ی اصلی است، احتمالاً برای حمل‌ونقل‌های کوچک و سیستم‌های الکتریکی و برای حمل‌ونقل‌های بزرگ‌تر سلول‌های هیدروژنی خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات