استیو وزنیاک: گفتههای ایلان ماسک را باور نمیکنم
در طی چند سال گذشته، تسلا موتورز و ایلان ماسک (Elon Musk) هر دو انتقادهای بسیاری دریافت کردهاند. فارغ از اینکه آیا انتقادها وارد هستند یا نه، معمولاً نظرات منفی از سوی کسانی که محصولات تسلا را در اختیار دارند نبوده است. اما استیو وزنیاک (Steve Wozniak) همبنیانگذار شرکت اپل، در این مورد استثنا است. وزنیاک که در حال حاضر دو دستگاه سدان تسلا مدل S در اختیار دارد، اعتماد خود به ایلان ماسک را از دست داده است.
به گزارش خبرگزاری بیزنس اینسایدر، در جریان کنفرانس NBF استکهلم سوئد، وزنیاک اشاره کرده است، با اینکه هنوز از تسلا مدل S راضی است اما دیگر به ایلان ماسک اعتماد ندارد. مشکل اصلی وزنیاک با تسلا، از صحبتهای ایلان ماسک در مورد ویژگی فراخواندن خودرو از راه دور شروع شده است.
وزنیاک گفت:
من باید این ویژگی را در خودرو داشته باشم. اما همکاری تسلا و شرکت تأمین کنندهی سنسورها به پایان رسید و مقامات تسلا با استفاده از سنسورهای جدید، به جای یک دوربین، ۸ دوربین در خودرو قرار دادند.
وزنیاک به قطع همکاری تسلا و موبایلآی (MobileEye) و عملی نشدن ویژگی فراخواندن خودرو (Summon) اشاره میکند. تا بهحال زمان نمایش این ویژگی چندبار به تأخیر افتاده است و البته هنوز هم مشخص نیست که آیا این ویژگی سرانجام در دسترس خواهد گرفت یا نه.
وزنیاک افزود:
به تسلا باور داشتم؛ اما حالا، هیچ یک از سخنان مدیران تسلا و شخص ایلان ماسک را باور نمیکنم، البته هنوزم خودروی خودم را دوست دارم.واقعا میتوان به حرفهای ماسک اعتماد کرد؟ آیا ماسک هم مانند استیو جابز فقط فروشندهی خوبی است و امکان دارد که در پایان کار و هنگام وفای به عهد، شانه خالی کند؟
اما عادت ایلان ماسک در اعلام تاریخهای عرضهی خوشبینانهی محصولات مختلف، تنها دلیل ناراحتی و انتقاد وزنیاک نیست. طراح اپل 2، پاسخگویی تسلا در برابر انتقادهای سیستم خودران اتوپایلوت را هم مناسب نمیداند:
تسلا فقط میگوید که این فناوری هنوز در مرحلهی بتا است و ما (درقبال مشکلات) مسئولیتی نداریم.این طرز پاسخگویی واقعاً ناخوشایند است. بر اساس اطلاعات من، تمام شرکتهای خودروسازی دیگر –آئودی و بیامو- در توسعهی فناوری خودروهای خودران جلوتر از تسلا هستند.
نمیتوان در مورد پیشرفتهتر بودن سیستمهای خودران تمام شرکتهای خودروسازی مطمئن بود، ولی بر اساس تستهای انجام شده بر سیستمهای خودران آئودی و کادیلاک، بدون شک اتوپایلوت تسلا پرچمدار فناوری خودران نیست. نکتهی جالب دیگر اظهار نظر وزنیاک در مورد خودروی دیگر او و همسرش، شورولت بولت برقی است. با اینکه تسلا مدل S در مقایسه با شورولت بولت، خودروی بسیار لوکستری است اما وزنیاک گفت:
هر روز و همیشه به جای تسلا، از شورولت بولت EV استفاده میکنیم.
البته این حرف وزنیاک، به معنی استفاده نکردن مطلق از تسلا مدل S نیست. در واقع وی ترجیح میدهد که به لطف وجود جایگاههای شارژ سوپرشارژر تسلا، در مسافتهای طولانی از مدل S استفاده کند.
باتوجه به اینکه استیو وزنیاک با حضور بیش از ۴۰ سال در حوزهی فناوری، یکی از شناختهشدهترین چهرههای دنیای تکنولوژی است، احتمالاً انتظار داریم که ایلان ماسک پاسخگوی انتقاد وی باشد. اما بعید است که این اتفاق بیافتد؛ چرا که بر اساس گزارشهای منتشر شده، در سال ۲۰۰۴ ماسک طی یک ایمیل اشاره کرده بود که وزنیاک را به عنوان یک «پسر واقعی سیلیکون ولی» نمیبیند. باید دید که آیا نظر ماسک در مورد وزنیاک تغییر کرده است؟
نظرات