نسخههای جدید گرانتوریسمو برای بزرگداشت 60 سال تولید مازراتی
در سال ۱۹۱۴ برادران مازراتی به رهبری برادر بزرگتر؛ آلفیری مازراتی، شرکتی بنیان نهادند که سالها بهترین تولیدکنندهی خودروهای اسپرت و مسابقهای ایتالیا بود. البته این برند اصالتی فراتر از فراری و لامبورگینی دارد؛ چرا که قدیمیترین خودروساز زندهی ایتالیا محسوب میشود. درحالیکه مازراتی هم با بحرانهای مالی زیادی در طول تاریخ خود روبهرو شد و حتی در سال ۱۹۹۸ تولید آن به ۵۰۰ دستگاه در سال رسید؛ امروزه با مدیریت گروه فیات کرایسلر (FCA)، فروش بیش از ۴۰ هزار دستگاه در سال دارد و از فناوریهای فراری (دیگر زیرمجموعهی FCA) در محصولات خود استفاده میکند.
Maserati 250F
تمرکز مازراتی همچون بسیاری دیگر از خودروسازان ایتالیا، سالها بر تولیداتی مخصوص شرکت در مسابقات استوار بود و آنها مدت زیادی را صرف ساخت مدلهای مخصوص پیست برای دیاتو (خودروساز قدیمی ایتالیا که در سال ۱۹۲۹ منحل شد) کردند. سرانجام پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت مازراتی تصمیم به ساخت خودروهایی برای عرضه در بازار جهانی گرفت که این امر در سال ۱۹۵۷ با مدل A6 محقق شد. پس از آن، مازراتی راه خود را در تولید مدلهای اسپرت لوکس ادامه داد و با مدلهایی همچون 3500GT در سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ ، گیبلی ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ و مدل بورا از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸، دوران طلایی خود را سپری کرد.
Maserati A6 1957
هرچند قدمت مازراتی در صنعت خوردوی جهان بیش از یک قرن است، این روزها سالگرد ۶۰ سالگی حضور این خودروساز در تولید خودروهای سواری گرامی داشته میشود. به این مناسبت، مدل محبوب گرانتوریسمو که با چهرهی فعلی از سال ۲۰۰۷ تاکنون تولید میشود، دستخوش تغییراتی شده است تا با نسخههایی خاص و محدود به علاقهمندان برند مازراتی عرضه شود. این خودروها در دو تیپ مسقف و کروک ارائه خواهند شد که به ترتیب، مدل کوپه و ORC نام دارند.
این خودروهای گرانتوریسمو علاوه بر چهار رنگ استاندارد که شامل سفید، خاکستری، سیاه و مشکی کربن میشود، سه رنگ اختصاصی دیگر هم خواهند داشت که قرمز روسو ایتالیانو، سفید بردکیج و خاکستری لاوا هستند. خریداران این مدل میتوانند کاپوت جلو، رکابها، آینههای بغل و بخشهایی از سپرها را هم از جنس فیبر کربن و به رنگ سیاه خاص آن سفارش دهند.
در فضای داخلی، بهترین نوع چرم آلکانترا در چهار طرح و رنگ طراحی شده است که بخش اصلی داشبورد و کنسول، پدالهای تعویض دنده و قسمتی از تودریها را میتوان از فیبرکربن سفارش داد. لوگوی اختصاصی مازراتی به مناسبت ۶۰ سالگی تولیدات آن و سریال خودرو در قسمتهایی از کابین دیده میشوند که لازمهی خودروهای لوکس و تولید محدود است.
پیشرانهی این مازراتیهای مناسبتی، ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر V شکل به قدرت ۴۵۴ اسب بخار با گشتاور ۵۲۰ نیوتنمتر است که طبق معمول، در کارخانههای فراری ساخته میشود و همراه با جعبهدندهی ۶ سرعتهی دوکلاچه عرضه خواهد شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۴.۷ ثانیه و نهایت سرعت آن ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت است. در حالیکه مدلهای استاندارد مازراتی گرانتوریسمو با همین پیشرانه، در حالت سقف فلزی ۱۳۰ هزار دلار و در حالت کانورتیبل ۱۴۵ هزار دلار قیمت دارند، این نسخهها که تولید آنها به ۴۰۰ دستگاه محدود است، با قیمت ۳۱۰ تا ۳۵۰ هزار دلار فروخته خواهند شد.