برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی ولوو برای تغییر نسل کامل خودروهای خود تا سال ۲۰۲۰

سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
مطالعه 5 دقیقه
شرکت سوئدی ولوو قصد دارد تا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ی مرتبط با خودرو، خط تولید محصولات خود را دگرگون کند. اما استراتژی ولوو در این خصوص چیست؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 شرکت ولوو در میانه‌ی راه یک استراتژی جاه‌طلبانه قرار دارد، این شرکت قصد دارد تا در پایان دهه‌ی میلادی جاری علاوه بر بروزرسانی تمام مدل‌های کنونی موجود در خط تولید خود، مدل‌‌های جدیدی را نیز به آن اضافه کند. بنابراین این شرکت به دلیل محدود بودن وقت، فرصت چندانی را برای کار بر روی پروژه‌های دیگری در کنار استراتژی یاد شده نخواهد داشت و پس از معرفی سه نمونه از خودروهای مفهومی از سری ۹۰ این شرکت در طی سه سال گذشته، احتمالا تا سال ۲۰۲۰ شاهد خودروی مفهومی دیگری از جانب ولوو نخواهیم بود.

به عنوان پیامدی دیگر می‌توان به این موضوع نیز اشاره کرد که احتمالا برای دیدن خودروی کوپه‌‌ی دو درب یا کروکی جدید یا حتی نسل جدید XC90؛ کوپه‌ای که با هدف رقابت با ایکس۶ بی‌ام‌و تولید شده است، باید زمان زیادی را منتظر بمانیم. با این حال ولوو در طی چند سال آینده محصولات هیجان‌انگیز و جدید بسیاری را به بازار عرضه خواهد کرد و ممکن است در این بین شاهد غافلگیری‌هایی نیز از جانب این شرکت باشیم.

مدل‌های جدید از سری‌های ۶۰ و ۹۰ این شرکت نیز از اجزا و المان‌های بکار رفته در خودروهای XC90 و اس۹۰ جدید بهره خواهند برد. بنابراین در این خودروها نیز شاهد بکارگیری پلتفرم Scalable Modular Architecture و پیشرانه‌ی ۲ لیتری و چهار سیلندر خطی تقویت شده، خواهیم بود. اما برای خودروهای سری ۴۰، ولوو با همکاری شرکت مادر، جیلی، در حال توسعه‌ی پلتفرم Compact Modular Architecture و پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با ۳ سیلندر خطی است. لازم به ذکر است که این پیشرانه نیز همانند نمونه‌ی ۴ سیلندر، توربوشارژ بوده و از نوع هیبریدی خواهد بود، با این حال در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه‌ی نسخه‌ی سوپرشارژ آن وجود ندارد. در حالی که پیشرانه‌ی ۳ سیلندر برای بازار اروپا و مدل‌های کامپکت در نظر گرفته شده است، طبق گفته‌ی کرسمیکرز؛ مدیر ولووی ایالات متحده، در صورتی که خریداران اولویت‌های خود را از تعداد سیلندر و حجم پیشرانه، به بازده و کارایی تغییر دهند، احتمال استفاده از این پیشرانه در خودروهای اس۹۰ بازار امریکا نیز وجود دارد.

ولوو قصد دارد تا در سال ۲۰۱۹ یک مدل تمام-الکتریکی را به بازار عرضه کند. به گفته‌ی کرسمیکرز، در حال حاضر در خصوص اینکه آیا این خودرو یک مدل مجزا یا نسخه‌ای بروز شده از یک مدل موجود خواهد بود، تصمیمی اتخاذ نشده است، اما به نظر می‌رسد این شرکت تمایل بیشتری به گزینه‌ی دوم یعنی توسعه‌ی این خودرو بر اساس یک مدل موجود، دارد. اما در هر صورت بنا به گفته‌ی پیتر مرتنز؛ مدیر بخش تحقیق و توسعه‌ی ولوو، خودروی الکتریکی این شرکت برخلاف خودروهای سری i شرکت بی‌ام‌و، ماهیت و زبان طراحی ولوو را حفظ خواهد کرد.

با توجه به تصاحب بخش کارایی و عملکرد گروه پل‌استار توسط ولوو، می‌توان انتظار تولید نسخه‌ای سریع‌تر از اکثر مدل‌های کنونی را نیز داشت. در حال حاضر تمرکز ولوو بیش‌تر بر روی پیشرانه‌های درون‌سوز است، و احتمالا در طولانی‌مدت شاهد تولید پیشرانه‌های هیبریدی و تمام‌الکتریکی بیش‌تری نیز توسط این شرکت خواهیم بود. اما تا آن زمان ولوو توسعه‌ی پیشرانه‌های ۴ سیلندر خود را با هدف افزایش توان خروجی و کارایی ادامه خواهد داد. ولوو با به نمایش در آوردن پیشرانه‌ی ۴ سیلندر و ۲ لیتری خود با شارژ سه‌گانه و توان ۴۵۰ اسب بخاری، سطح انتظارات خریداران را از خود بالا برده است. این شرکت نشان داده است که هنوز هم می‌‌توان کارایی و قدرت پیشرانه‌‌های کنونی را بدون از دست رفتن پایداری آن‌‌ها افزایش داد. بنابراین چنانچه پل‌استار نسخه‌ای قدرتمندتر را نیز از این پیشرانه‌ی کوچک معرفی کند، شگفت‌زده نخواهیم شد. در هر صورت ولوو با عرضه‌ی مدل‌های R-Design، بازه‌ی بین خودروهای استاندارد و نمونه‌های سفارشی شده توسط پل‌استار را پوشش خواهد داد.

ولوو

یکی از زمینه‌هایی که ولوو علاقه‌ای به ورود به آن ندارد، ارتقای دنده‌های سیستم انتقال قدرت است. در حالیکه شرکت‌های دیگر خودروهای خود را با سیستم‌های انتقال قدرت ۱۱ سرعته نیز عرضه می‌کنند، جدیدترین مدل‌های ولوو از سیستم‌های انتقال قدرت اتوماتیک ۸ سرعته بهره می‌برند. مرتنز می‌گوید، در حال حاضر این شرکت برنامه‌ای برای تغییر سیستم‌های انتقال قدرت خود ندارد. اما ولوو در عوض، منابع تحقیق و توسعه‌ی خود را بر روی فناوری‌های ایمنی و قابلیت‌های رانندگی خودکار مانند سیستم تشخیص خروج از مسیر و سیستم جلوگیری از برخورد با موانع متمرکز کرده است. علیرغم پیشرفت سریع توسعه‌ی چنین فناوری‌هایی، مرتنز در خصوص ورود به زمینه‌ی خودروهای تمام‌خودکار، بسیار محتاطانه برخورد می‌کند. وی در این خصوص می‌گوید:

شما شاهد تولیدکنندگانی هستید که در حال معرفی سیستم‌هایی با عنوان رانندگی خودکار هستند، اما من در خصوص کارایی و نحوه‌ی عملکرد این سیستم‌ها دچار تردید هستم. در حال حاضر تصور نمی‌کنم که معرفی و عرضه‌ی چنین سیستم‌هایی، صحیح باشد و چنانچه این سیستم باعث وقوع حادثه‌ای شود، آثار و تبعات آن بر روی صنعت خودروهای هوشمند جبران‌ناپذیر خواهد بود.

در حال حاضر ولوو در خصوص حذف راننده از حلقه‌ی کنترل خودرو، مردد است. همان طور که می‌دانید طیف وسیعی از تصادفات در اثر خطاهای انسانی رخ می‌دهند، اما به عقیده‌ی مرتنز چنین آمار و ارقامی، تعداد دفعاتی را که در آن‌ها راننده از وقوع حادثه جلوگیری کرده، به حساب نمی‌آورند. انسان‌ها در شناسایی مشکلات بسیار خوب عمل می‌کنند، و نقطه‌ی ضعف آن‌ها در نشان دادن واکنش صحیح به این مشکلات است. اما در خصوص رایانه‌ها، دقیقا عکس این موضوع صادق است. شرکت ولوو قصد دارد تا قبل از بکارگیری سیستم‌های خودکار، با بهبود قابلیت‌های فناوری انحصاری خود و نصب سیستم‌های ایمنی گوناگون، به طور کامل این نقص را پوشش دهد.

اگرچه ممکن است استراتژی ولوو در این خصوص، به اندازه‌ی رقبای دیگر جذاب نباشد، اما به اعتقاد سوئدی‌ها، نباید قبل از ساخت اسب دیجیتالی، محمل آن را فراهم کرد. مرتنز در این خصوص می‌گوید:

شما می‌توانید به سادگی خودرویی را به صورت کامل خودکار و با دقتی از مرتبه‌ی سانتی‌متر در داخل یک پیست برانید. اما چنین دستاوردی پاسخگوی نیازهای اصلی ما نخواهد بود.

ولوو تا سال ۲۰۲۰ قصد دارد تا شمار کشته‌شدگان و مجروحان را در یکی از خودروهای جدید خود بطور کامل به صفر برساند.

ولوو طیف وسیعی از خودروهای جدید را تا سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد کرد؛ به زودی نسل جدید XC90؛ خودروی SUV ولوو و سدان اس۹۰ به همراه نسل جدید از استیشن وی۹۰ معرفی خواهند شد. پس از این خودروها، نسل جدید اس۶۰، وی۶۰، XC60، اس۴۰، وی۴۰ و خودروی پایین‌رده‌ی XC40 به همراه چندین مدل متنوع دیگر رونمایی خواهند شد. به این ترتیب، تا سال ۲۰۲۰ خودروی XC90 نسل جدید به قدیمی‌ترین خودروی خط تولید ولوو بدل خواهد شد و پس از آن روند تولید محصولات ولوو به حالت عادی باز خواهد گشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات