جنرال موتورز به دنبال دریافت مجوز برای استفاده از خودروی بدون راننده است

سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا مشغول بررسی درخواست جدید جنرال موتورز است تا در صورت امکان مجوز استفاده از خودروی بدون راننده‌ی کروز اوریجین را صادر کند.
تبلیغات

کروز، از شرکت‌های تابعه‌ی جنرال موتورز،‌ درخواست جدیدی در اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده (NHTSA) ثبت کرده است تا مجوز تبدیل کردن خودروی بدون راننده‌ی کروز اوریجین را به سرویسی تجاری دریافت کند. بر‌ اساس آنچه Ars Technica می‌نویسد، کروز جمعه‌ی گذشته از ثبت دادخواست جدیدش خبر داد.

جنرال موتورز می‌گوید کروز اوریجین خودرویی برقی و عمومی با آلایندگی صفر است که به‌طور هدفمند به‌گونه‌ای طراحی شده که بدون راننده فعالیت کند. این یعنی خودروی مورد اشاره برای جابه‌جا شدن در جاده به مشخصه‌های انسان‌محوری نظیر فرمان و آفتاب‌گیر اتکا نمی‌کند.

کروز می‌گوید دادخواست جدیدش که به‌ همراه شرکت مادر یعنی جنرال موتورز ثبت شده است، نشان می‌دهد که خودروی اوریجین چگونه به اهداف ایمنیِ استانداردهای فعلی دست می‌یابد و به تدوین قوانین آینده‌ی صنعت خودروهای خودران کمک می‌کند.

خودروی کروز اوریجین قرار است در کارخانه‌ی ZERO شرکت جنرال موتوروز در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا تولید شود. فرایند تولید خودرو در اواخر سال جاری میلادی آغاز و تحویل خودرو در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

قوانین ایالات متحده به شرکت‌های خودروسازی امکان می‌دهد معافیت‌های موقتی از قوانین ایمنی برای تولید حداکثر ۲٬۵۰۰ خودرو دریافت کنند. جنرال موتورز پیش‌تر به‌دنبال دریافت معافیت برای طراحی قدیمی‌تری بر‌ اساس خودروی شوی بولت بود. در اوایل سال ۲۰۱۹ ادار‌ه‌ی NHTSA معافیت را صادر کرد، اما جنرال موتورز یک سال بعد تصمیم گرفت درخواستش را پس بگیرد.

کروز می‌گوید سرویس تاکسی بدون‌راننده‌ای که متکی‌بر سیستم اوریجین باشد مزایای ویژه‌ای برای افرادی به ارمغان می‌آورد که توانایی رانندگی ندارند یا به‌راحتی نمی‌توانند به سامانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی دسترسی پیدا کنند. سه هفته پیش کروز امکان ثبت‌نام را برای کسانی فراهم کرد که تمایل داشتند در خودرویی بدون راننده در سان فرانسیسکو حضور پیدا کنند. اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوری کالیفرنیا مجوز این کار را صادر کرده بود. خودرویی که ثبت‌نام برای حضور در آن آغاز شد، بر‌ اساس شوی بولت طراحی شده و جنرال موتورز هنوز کروز اوریجین را به کار نگرفته است.

برند وایمو، از زیرشاخه‌های آلفابت گوگل، در سال ۲۰۲۱ سرویس خودروی خودران را برای مشتریان در سان فرانسیسکو ارائه داد. وایمو تا قبل از آن سرویس خود را در حومه‌ی فینکس آریزونا هم ارائه می‌داد. چند شرکت دیگر نیز برنامه‌های مشابهی در سر می‌پرورانند.

جنرال موتورز در حال حاضر به‌عنوان مالک اصلی کروز شناخته می‌شود. سافت بانک، هوندا، مایکروسافت و والمارت جزو دیگر سرمایه‌گذاران کروز هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات