سیتی ترانسفورمر از خودروی برقی کوچک با طول ۲٫۵ متر رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
سیتی ترانسفورمر از خودروی الکتریکی کوچک خود در نمایشگاه IAA Mobility مونیخ رونمایی کرد که کمی بزرگ‌تر از رنو توئیزی است و عرض آن می‌تواند به ۱۰۰ سانتی‌متر کاهش یابد.
تبلیغات

هر فردی که تابه‌حال در پارکینگ‌های شهرهای بزرگ و کوچک یا در خیابان‌های مرکزی شهرهای کوچک و متوسط گردش کرده باشد، حداقل یک‌ بار به این فکر افتاده است که آیا خوب نیست اگر خودروی من بتواند برای قرار گرفتن بین دو خودروی پارک‌شده، کوچک شود؟ به نظر می‌رسد چنین کاری اکنون می‌تواند انجام شود؛ حداقل اگر خودروی شما کاملاً جدید و طراحی‌شده توسط شرکت سیتی ترانسفورمر (City Transformer) باشد. به گزارش نیواطلس، این خودروی الکتریکی کوچک ۲٫۵ متری روی شاسی جمع‌شونده سوار شده است که باعث می‌شود چرخ‌ها برای ثبات بیشتر رانندگی در سرعت، به بیرون و برای پارک کردن یا حرکت در فضاهای تنگ به سمت داخل رانده شوند و خودرو تنها بخشی از یک فضای استاندارد پارکینگ را اشغال کند.

نمای جلو خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar در پارکینگ

سیتی ترانسفورمر با نوار روشنایی تمام‌عرضی در جلو و کابین زاویه‌دار، شباهت چندانی با رنو توئیزی (Renault Twizy) ندارد؛ اما به‌سختی می‌توان آن را نگاه کرد و به یاد توئیزی نیفتاد. سیتی ترانسفورمر ۲۵۰ سانتی‌متر طول و ۱۴۰ سانتی‌متر عرض دارد که تقریبا با ابعاد توئیزی (۲۳۴ سانتی‌متر طول و ۱۲۴ سانتی‌متر عرض) برابر است.

اما سیتی ترانسفورمر بر خلاف رنو توئیزی می‌تواند عرض خود را کاهش بدهد و آن‌قدر باریک شود که در خیابان‌های قدیمی شهر و حتی کوچه‌های تنگ بپیچد و در پارکینگ‌های بسیار کوچک برای وسایل نقلیه دیگر قرار بگیرد. شاسی با عرض قابل تنظیم، چرخ‌ها را تا حدی به هم نزدیک می‌کند که عرض کلی خودرو به ۱۰۰ سانتی‌متر برسد. این تنظیم را می‌توان در شرایطی که خودرو در حال حرکت است، انجام داد و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا بین حالت مانور شبیه دوچرخه‌سواری و ثبات چهارچرخ محرک حرکت کنند.

سیتی ترانسفورمر دقیقاً باعث نمی‌شود توئیزی خیلی متورم به نظر برسد؛ اما این ۲۴ سانتی‌متر هنگامی که می‌خواهید با ناامیدی وسیله‌ی نقلیه‌ای را در فضای کوچکی که توسط دو شاسیبلند پارک‌شده باقی‌ مانده است، جا بدهید، بسیار در خور توجه است. یکی از اشکالات ظاهری طراحی سیتی ترانسفورمر این است که آینه‌های جانبی هر چند کوچک به نظر می‌رسند، کمی بیشتر از حداقل عرض ۱۰۰ سانتی‌متری خودرو بیرون آمده‌اند. امیدواریم هنگام استفاده‌ی کامل از ساختار فوق‌العاده باریک ترانسفورمر، آینه‌ها حداقل برای جلوگیری از هرگونه آسیب به سمت داخل تا شوند.

تیم سیتی ترانسفورمر، این خودروی برقی و کوچک تغییر شکل‌دهنده را گامی مهم در راستای برطرف کردن مشکل وضعیت بد ترافیکی در کلان‌شهرهای جهان می‌داند. مسئولان این شرکت برآورد می‌‌کنند که رانندگان ترانسفورمر هنگام یافتن جای پارک در خیابان‌های شلوغ شهری ۱۰ برابر راحت‌تر خواهند بود و تأکید می‌کنند که خودروهای با اندازه سنتی با پیشرانه‌های بزرگ برای ساکنان شهرها بیش از حد سنگین هستند. آن‌ها می‌گویند چنین خودروهایی بیشتر عمر خود را در پارکینگ‌ها می‌گذرانند و اغلب در حالتی رانندگی می‌کنند که یک یا چند صندلی بدون سرنشین است و هنگام حرکت با سرعت متوسط ۱۷ کیلومتر بر ساعت در خیابان‌های شهر، بار زیادی حمل می‌کنند که به آن نیاز ندارند.

بر خلاف خودروهای سدان یا کراس‌اور بزرگ، سیتی ترانسفورمر دارای پیشرانه‌ی برقی متراکم ۲۰ اسب بخاری است که از یک موتور الکتریکی ۱۰ اسب بخاری روی هر کدام از چرخ‌های عقب بهره می‌برد. این موتورها حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در حالت عرض کامل خودرو یا ۴۰ کیلومتر بر ساعت در حالت حداقل عرض خودرو ارائه می‌دهند. مسئولان سیتی ترانسفورمر تخمین می‌زنند که ظرفیت پیمایش این خودروی الکتریکی بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلومتر باشد و می‌گویند باتری می‌تواند به سرعت در ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت شارژ شود. قطر چرخش این خودرو ۸٫۵ متر است و برای توقف به ترمزهای دیسکی جلو و عقب نیاز دارد. این خودرو از ترمز ضد قفل و سیستم پایداری الکترونیکی برای بهبود ایمنی استفاده می‌کند.

سیتی ترانسفورمر با ارتفاع ۱۵۸ سانتی‌متر، از کابین محصور با دو در بال فالکون بهره می‌برد. در داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع داخلی دو بزرگسال را پشت سر هم قرار می‌دهد و سیتی ترانسفورمر همچنین نسخه‌ای برای راننده بزرگسال و دو کودک در نظر گرفته است. طراحی شامل یک یا چند کیسه هوا می‌شود.

شاسی قابل تنظیم خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar

پس از توسعه‌ی اولین نمونه اولیه از این خودروی برقی در سال ۲۰۱۹، سیتی ترانسفورمر خودروی آماده تولید را مدتی قبل در نمایشگاه IAA Mobility مونیخ امسال معرفی کرد. این شرکت قصد دارد تولید سری‌های کوچک را برای مشتریان شرکتی در سال ۲۰۲۲ و پس از تأیید خودرو برای استفاده در جاده دسته‌بندی L7e اتحادیه اروپا آغاز کند. پس از آن، سیتی ترانسفورمر قصد دارد تولید خود را از طریق مشارکت‌ها افزایش بدهد و اولین خودروهای سفارش داده‌شده را در سال ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل بدهد. اکنون امکان پیش‌سفارش و رزرو این خودرو با پرداخت مبلغ ۱۲,۵۰۰ یورو (تقریباً ۱۴,۶۵۰ دلار آمریکا) با ۱۵۰ یورو تخفیف فراهم است و احتمالا قیمت نهایی به حدود ۱۶ هزار یورو (تقریباً ۱۸,۷۵۰ دلار آمریکا) برسد.

کابین خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar
نمای جلو خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar در پارکینگ
شاسی خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar
نمای جلو خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar قرمز رنگ
خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar با درهای باز
شاسی قابل تنظیم خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar
چراغ جلو خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar
خودروی الکتریکی کوچک سیتی ترانسفورمر / City Transformer microcar قرمز و سیاه رنگ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات